رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: تا کنون 1111 اختراع دریافت شده که یک سوم این تعداد مصوب شده و 239 اختراع آن نتیجه حمایت‌های صندوق از پروژه‌های مختلف بوده و 31 درصد از این طرح‌ها نیز به مرحله تجاری‌سازی رسیده است .

 دکتر « نصرت‌الله ضرغام» در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان ایلام اظهار کرد: این صندوق در سال 1382 با هدف شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای گسترش مرزهای علم و فناوری و بهره‌مند شدن مردم از نتایج آنها از طریق ارائه‌ی کمک‌ها و خدمات حمایتی مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران تاسیس شد و هم‌اکنون بیش از 70 درصد محققان و اساتید با این صندوق در ارتباط هستند.

وی فرصت‌ها و حمایت‌های این صندوق را شامل حمایت مادی و معنوی از اجرای طرح‌های تحقیقاتی، حمایت از طرح‌های پسادکتری، حمایت از برگزاری رویدادهای علمی، دیپلماسی علمی، کرسی پژوهشی ، حمایت از ثبت بین‌المللی احتراعات، تاسیس مرکز توسعه نوآوری برای حمایت و ایجاد مراکز نوآوری،حمایت از محققان تراز اولی که شرایط دریافت کرسی پژ را ند ارند در قالب پژوهانه (گرنت) اعلام کرد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران سینرژی گرنت را از دیگر حمایت‌های این صندوق دانست و گفت: این گرنت با توجه ویژه به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای که در راستای سیاست‌هاسی جهانی پژوهش است شکل گرفته و اساتید و پژوهشگران می‌توانند در قالب یک تیم پژوهشی ، پروپوزال طرح‌های خود را ارائه کنند.

ضرغام درباره اعطای کرسی‌های پژوهشی گفت: مدت زمان حمایت مالی از دانشمندان و پژوهشگران از چهار سال به 10 سال افزایش یافته و دانشمندانی که کرسی‌های پژوهشی به آنها اعطا شود علاوه بر کمک سالانه 500 میلیون ریالی به مدت 10 سال، می‌توانند تیم پژوهشگری قوی با همکاری استادان و دانشجویان دانشگاه های داخل و خارج تشکیل دهند که اعضای این تیم نیز مورد حمایت صندوق قرار می گیرند .
وی تصریح کرد: منابعی که از طرف صندوق در اختیار این دانشمندان قرار می گیرد می‌تواند صرف هر گونه فعالیت علمی، پذیرش دانشجوی دکتری، تجهیز آزمایشگاه ها، برگزاری همایش و شرکت در کنفرانس های علمی خارجی شود .

ضرغام تاکید کرد: این صندوق برخلاف اسم آن تنها به دنبال کمک مقطعی نیست وهمیشه از پژوهشگران و فناوران حمایت می‌کند و در آینده‌ی نزدیک با ابلاغ رئیس‌جمهور اسم آن از به طور رسمی به بنیاد ملی علم ایران تغییر پیدا خواهد کرد.


رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران درباره حمایت از صاحبان اختراعات تصریح کرد: تا کنون 1111 اختراع واصل شده که یک سوم این تعداد مصوب شده و 239 اختراع آن نتیجه حمایت‌های صندوق از پروژه‌های مختلف و 31 درصد از این طرح‌ها نیز به مرحله تجاری‌سازی رسیده است .
ضرغام بیشترین نیاز کار مطالعاتی در کشور را در حوزه علوم انسانی عنوان کرد و یادآور شد: مطالعات در علوم مهندسی و پزشکی بخوبی پیش می‌رود اما در حوزه های مدیریت، روان شناسی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، تاریخ و جغرافیا نیازمند کار مطالعاتی و پژوهشی هستیم و این حوزه‌ها بدون محدودیت هزینه مورد حمایت قرار می گیرند .
وی ادامه داد: طرح‌های پژوهشی گروهی، میان رشته ای و یا فرارشته ای که با همکاری مراکز علمی داخل و خارج از کشور تعریف و اجرا شوند و در راستای گسترش مرزهای دانش، اثرگذاری بر جامعه، حل مشکلات کشور و استفاده از مزیت های کشور در جهت تولید ثروت و دانش افزایی باشند و همچنین طرح های پسا دکتری در دو شکل ملی و بین‌المللی، مورد حمایت قرار می‌گیرند .
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه واحد دیپلماسی علمی در این صندوق راه اندازی شده است، گفت: تا کنون با کشورهای چین، روسیه، آلمان و اتریش تفاهم نامه بین المللی منعقد شده است و استادانی که با اطلاع صندوق با دانشگاه های این کشورها همکاری کنند مورد حمایت قرار می گیرند.


دکتر «محمد علی‌اکبری» رئیس دانشگاه ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه این استان در زمینه نسبت فارغ التحصیلان دانشگاهی به نسبت جمعیت دارای رتبه نخست کشور است، اظهار کرد: این تعدا فارغ التحصیل دانشگاهی ضمن اینکه یک فرصت برای توسعه استان بشمار می روند در صورتیکه نتوانند نقش آفرینی درستی داشته باشند به تهدید تبدیل خواهند شد .
وی تصریح کرد: بین جامعه دانشگاهی این استان همگرایی خاصی وجود دارد و جامعه علمی استان مورد رجوع بخش های مختلف جامعه قرار می گیرد و شایستگی های خود را اثبات رسانده است .
رئیس دانشگاه ایلام تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان در اجرای طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی تنها به اعتبارات خود بسنده کرده و تاکنون کمتر از اعتبارات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بهره گرفته است.
در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه ایلام و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور منعقد شد .

دکتر علی‌اکبری این قرارداد را نشانه‌ی حرکت روبه جلو و تکمیل شدن فعالیت‌های علمی دانشگاه ایلام عنوان کرد.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =