کارگردان «پرواز به‌ تاریکی»: برای دشمنی‌ با دولت، تئاتر را دستاویز قرار ندهید

افشین هاشمی در واکنش به اعتراض یک کانال تلگرامی نسبت به تیزر نمایش «پرواز به‌تاریکی» در نامه ای سرگشاده نوشت: «برای دشمنی‌تان با دولت یا هر کس دیگری که ما نمی‌دانیم، تئاتر را دستاویز قرار ندهید.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آن‌که یک کانال تلگرامی با انتشار یک فریم از تیزر نمایش «پرواز به‌تاریکی» با حضور محمدرضا و فرح پهلوی به آن‌چه «تبلیغات عجیب و نامتعارف» نامید، اعتراض کرد افشین هاشمی، نویسنده و کارگردان این اثر که از 28 فروردین در سالن چهارسوی تئاترشهر روی صحنه می‌رود در نامه‌ای سرگشاده نوشت: 

«تیزر نمایش «پرواز به تاریکی» حاصل ذوقِ یک تیزرساز جوان است و هیچ ارتباطی با مرکز هنرهای نمایشی و ریاست محترمش ندارد.
ظاهرا شما به‌ دنبال اخلاق‌مداری و روشنی هستید اما کسانی که یک فریم از تیزری ۶۰ ثانیه‌ای (که می‌شود هزار و چهارصد و چهل فریم) را عَلَم می‌كنند - بی پس و پیشش - راستگو به نظر نمی‌رسند. مثل اين که در سریال «معمای شاه»، از لحظه‌ خواندنِ ابیِ واقعی در تلویزیون عکس بگیریم و بگوییم «خوانندگان مبتذل طاغوت به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بازگشته‌اند»! یا از همه‌ برنامه‌های دهه‌ فجر صداوسیما عکس بگیریم و بگوییم تبلیغِ نامتعارف تلویزیون!

از نظر ما تاریخ یعنی مرور گذشته و اشتباهات برای راه پیش رو؛ اما اگر عکسی تاریخی برای شما برانگیزاننده‌ احساسات‌ یا تداعی خاطراتی‌ است عجیب یا نامتعارف، ما بی‌تقصیریم؛ همه‌ اعضای این گروه بزرگ‌شده‌ دوران انقلاب‌اند و تصوری از آن‌چه در ذهن شماست ندارند. طبق آموزه‌های مدارسی که در آن درس خوانده‌ایم، عکس‌های دوران پهلوی - از جمله همین عکسی که بریده‌اید - یعنی کاخ‌نشینانی که کاخ‌شان بر پشت کوخ‌نشینان بنا شده؛ آیا برای شما معنی دیگری دارد؟

«پرواز به تاریکی» در پایان ریاست جمهوری قبلی ۶۰ شب روی صحنه بود و نمایشنامه‌اش در دوران بعدی بی حذف حتی یک کلمه چاپ شد. ای کاش پیش از این قضاوت صفحاتش را تورقی سرسری می‌کردید. چه بسا حتا نام نمایش کفایت می‌کرد!

۵۰ سال پیش هم جزو تاریخ این سرزمین است حتا اگر دوستش نداشته باشیم و قصه‌ نمایش «پرواز به تاریکی» در فاصله‌ طلاق شاه و ثریا و ازدواج با فرح اتفاق می‌افتد. تقصیر ما نیست که تاریخ حذف‌شدنی نیست!

در پایان خواهشمندیم برای دشمنی‌تان با دولت یا هر کس دیگری که ما نمی‌دانیم، تئاتر را دستاویز قرار ندهید. تعداد همه‌ تماشاگران این تالارهای کوچک از وییُوئِر(!)های یک پست تلگرامی شما هم کم‌ترند!» 

بازیگران «پرواز به تاریکی» که در خلاصه داستان آن آمده است؛ «داستان این نمایش بین فروردین ۱۳۳۷ تا آبان ۱۳۳۸ می‌گذرد؛ پس از جدایی شاه و ثریا و پیش از ازدواج با فرح. زمانی که بانو پریزاد از فرنگ برمی‌گردد و با پیشنهاد ازدواج روبه‌رو می‌شود»، افشین هاشمی، ایوب آقاخانی و مونا فرجاد هستند و تا 28 اردیبهشت هر روز ساعت 19 روی صحنه می‌رود. 

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =