خبرگزاری صدا و سیما نوشت: دونالد ترامپ اعلام کرد اگر اقدامات اولیه دیپلماتیک وی با موفقیت همراه نشود، دیدار برنامه ریزی شده اش را با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی لغو یا جلسه دیدار با رهبر کره شمالی را حین برگزاری ترک خواهد کرد.

روزنامه نيويورک تايمز نوشت ترامپ همچنان در ارتباط با دیدار با رهبر کره شمالی ابراز خوش بینی می‌کند. اما در حالی که تلاش‌ها برای برگزاری چنین دیداری هم در واشنگتن و هم در شرق آسیا در حال شدت گرفتن است، رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد این موضوع همانند یک اقدام خطرناک است که می‌تواند به شکست بینجامد.

ترامپ در کنفرانسی خبری با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در مارالاگوی فلوریدا گفت: "فکر می‌کنم اگر این دیداری است که قرار نیست نتیجه بخش باشد ما در آن حضور نخواهیم یافت. " او همچنین گفت: "اگر این دیدار -زمانی که من در آن حضور دارم- نتیجه بخش نباشد، من آن را ترک خواهم کرد. "

سخنان ترامپ سبب تقویت تصمیمش برای اعزام مایک پمپئو مدیر سیا در سفری سری به کره شمالی برای دیدار با کیم جونگ اون رهبر این کشور شد. پمپمئو -که نامزد دونالد ترامپ برای تصدی سمت وزارت امور خارجه آمریکاست- نقش نماینده رئیس جمهور آمریکا را در پیونگ یانگ ایفا کرد و حال فراهم کردن شرایط برای دیدار برنامه ریزی شده بین ترامپ و کیم جونگ اون است.

ترامپ گفت: از جمله موانع پیش روی برگزاری این دیدار، شهروندان آمریکایی هستند که در کره شمالی زندانی شده اند. رئیس جمهور آمریکا گفت: واشنگتن "با جدیت" در تلاش برای آزاد کردن آن‌ها است و فرصت اتفاق افتادن تحولات مثبت در این باره وجود دارد.

با این حال، رئیس جمهور آمریکا با وضوح از پرداختن به این موضوع خودداری کرد که آزادی آن‌ها پیش شرطی برای دیدار او با کیم جونگ اون محسوب می‌شود. او همچنین خواستار اعطای امتیازات جدید از کره شمالی پیش از برگزاری این دیدار نشد و این موضوع نشان می‌دهد که او تا چه اندازه مصمم است با دیدار با رهبر کشوری که چند ماه پیش آن را به وقوع جنگ تهدید می‌کرد، می‌خواهد تاریخ ساز شود.
ترامپ در توئیتر خود نوشت: "شرایط برگزاری این دیدار به آرامی در حال فراهم شدن است و روابط خوبی برقرار شده است. " او همچنین نوشت: "جزییات مربوط به این دیدار اکنون در دست بررسی است. خلع سلاح هسته‌ای یک موضوع مهم برای جهان و همچنین برای کره شمالی خواهد بود. "

پمپئو همچنان منتظر گرفتن تأییدیه برای سمت جدیدش است و با چالش گرفتن رأی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مواجه است، جایی که چندین دموکرات علیه او هستند. کاخ سفید و جمهوری خواهان سفر پمپئو را دلیل دیگری برای تأیید شدن او از سوی سنا می‌دانند و این در حالی است که دموکرات‌های اعلام کردند او با عدم اعلام مأموریتش حتی در محافل خصوصی سبب گمراهی آن‌ها شده است.
اما این دیدار نشان دهنده اعتمادی است که ترامپ به پمپئو دارد که به یکی از مشاواران نزدیک رئیس جمهور آمریکا تبدیل شد. این موضوع با رکس تیلرسون به شدت در تضاد است که دونالد ترامپ چند روز پس از پذیرش دعوت کیم جونگ اون برای برگزاری دیدار، او را از سمت وزارت امور خارجه آمریکا اخراج کرد.

این موضوع همچنین نشان دهند ه. رویکرد افراطی دونالد ترامپ در قبال یکی از پر ریسک‌ترین مسائل دیپلماتیکی در دوران ریاست جمهوری اش است. اما به سخنی می‌توان گفت: پمپئو که مورد اعتماد دونالد ترامپ است، در واقع یک مأمور مخفی است. او هنوز دیپلمات ارشد آمریکا نشده است، اما در حال ترک سمت ریاست بر سیاست.

یک مقام پلند پایه اعلام کرد پمپئو روز یکشنبه با کیم جونگ اون دیدار کرد. او چندین مشاورش از سیا را در این سفر با خود داشت، اما هیچ مقامی از وزارت امور خارجه یا کاخ سفید او را در این سفر همراهی نکردند.
برخی از مقامات سابق دولت آمریکا در این باره ابراز تعجب کردند که او بدون گرفتن هیچ گونه امتیاز مشهودی همانند آزاد کردن شهروندان آمریکایی زندانی در کره شمالی از پیونگ یانگ بازگشته است. یک مقام دیگر نیز گفت: پمپئو این موضوع را در کره شمالی مطرح کرد. او افزود کاخ سفید به تلاش برای آزادی این افراد ادامه خواهد داد.

در سال دو هزار و چهارده، جیمز آر کلپر مدیر وقت آژانس اطلاعات ملی آمریکا به طور مخفیانه به کره شمالی سفر کرد تا درباره آزادی دو آمریکایی زندانی در این کشور به نام‌های کنت بائه و متیو تاد میلر با مقامات پیونگ یانگ گفتگو کند. سه آمریکایی-کره‌ای در حال حاضر به اتهام جاسوسی و ارتکاب اقدامات خصومت آمیز در قبال دولت کره شمالی در این کشور زندانی هستند.

دولت آمریکا همچنین بر سر تاریخ برگزاری دیدار بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون توافق نکرده است. به گفته مقامات، این موضوع نشان دهنده وجود مشکلاتی در تعیین مکان برگزاری این نشست است. روز سه شنبه، ترامپ در گفتگو با خبرنگاران گفت: کاخ سفید در حال بررسی پنج مکان احتمالی به منظور برگزاری این دیدار است.

یک مقام بلندپایه گفت: کاخ سفید روند محدود کردن فهرست گزینه‌ها را آغاز کرده و مکان‌هایی همانند پیونگ یانگ و منطقه غیر نظامی بین دو کره را از این فهرست رد کرده است. برگزاری این دیدار در آمریکا همچنان یک احتمال محسوب می‌شود، اما ممکن است رهبر کره شمالی این موضوع را رد کند. دولت همچنین در حال بررسی برگزاری این دیدار در یک کشور ثالث -سنگاپور و ویتنام در آسیا، سوئد و سوئیس در اروپا - است، اما همه این کشورها از کره شمالی دور هستند و سبب بروز مشکلاتی برای تیم سفر کیم جونگ اون می‌شوند. مقامات اعلام کردند مغولستان -که به کره شمالی نزدیک‌تر است، اما احتمال برگزاری دیدار در این کشور کم است.
در حالی که مکان برگزاری این دیدار تعیین نشده است، کاخ سفید نتوانسته است تاریخ برگزاری آن را اعلام کند، اما مقامات به سخنان اخیر دونالد ترامپ اشاره می‌کنند که گفته بود این دیدار در اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

روز سه شنبه، ترامپ با تأیید این موضوع که او در تماس مستقیم با کیم جونگ اون است سبب افزایش شبهات موجود در این باره شد. او سپس گفت: در حالی که مذاکرات در بالاترین سطوح در حال برگزاری هستند او ممکن است آن را ترک کند.

چندین مقام اعلام کردند پیشینه تعامل پمپئو با کره شمالی به پیش از تصمیم دونالد ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون باز می‌گردد. او از طریق یک مجرای ارتباطی بین سیا و همتای کره‌ای اش با نمایندگان کره شمالی در ارتباط بود.

او همچنین با سو هون مدیر آژانس اطلاعات ملی کره جنوبی -که به گفته مقامات آمریکایی سبب دعوت کیم از ترامپ شد- در تماس نزدیک بوده است.
در حالی که برگزاری دیدار بین این دو رهبر یکی از مهمترین قمار‌های دیپلماتیکی طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود، باید گفت که این دیدار از سوی سازمان‌های اطلاعاتی سه کشور هماهنگ شده است.

مقامات اعلام کردند آقای سو در مذاکرات و متعاقبا در دیدارش در پیونگ یانگ با کیم یونگ سول -ژنرال قدرتمندی که هدایت روابط دو کره را بر عهده دارد و مدیر آژانس اطلاعاتی کره شمالی است- زمینه را برای دعوت کیم فراهم کرد.
از نظر پمپئو -که اکنون یک دفتر در وزارت امور خارجه آمریکا دارد- انتخاب گزینه استفاده از مجرای اطلاعاتی آسان بود و به او اجازه داد در روند برنامه ریزی برای این موضوع مشارکت داشته باشد.

این در حالی است که برخی از مقامات در این باره ابراز نگرانی می‌کنند که سیا هدایت روند هماهنگ کردن دیدار این دو رهبر را بر عهده گرفت، کاری که به طور عادی بر عهده وزارت امور خارجه آمریکاست. آن‌ها اعلام کردند مقامات اطلاعاتی کره شمالی مقاماتی مبهم و در سایه هستند و خود کیم یونگ چول به هدایت حمله با اژدر متهم است که سببب واژگونی یک کشتی نیروی دریایی کره جنوبی در سال دو هزار و ده شد که چهل و شش کشته بر جای گذاشت.

نقش وزارت امور خارجه آمریکا در کره شمالی پس از آن کاهش یافت که ترامپ آشکارا بر سر تلاش‌های تیلرسون برای بازگشایی یک مجرای دیپلماتیک با کره شمالی با او دچار اختلاف نظر شد.

در ماه اکتبر، در حالی که تیلرسون در پکن بود، ترامپ در توئیتر خود نوشت: "من به رکس تیلرسون گفتم که در تلاش برای مذاکره با مرد راکتی کوچک وقت خود را تلف می‌کند. "
وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا جوزف یون مذاکره کننده ارشد با کره شمالی را به سبب بازنشستگی از دست داد. مقامات اعلام کردند زمان اخراج تیلرسون اتفاقی نبوده است. ترامپ می‌خواست پمپئو هدایت روند گشایش با کره شمالی را بر عهده داشته باشد. اما پمپئو رویکرد‌های بسیار افراطی را در ارتباط با کره شمالی ابراز و طی فصل تابستان اعلام کرد آمریکا باید در تلاش برای تغییر رژیم باشد.

پمپئو در اجلاس امنیتی آسپن گفت: "خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره یک اقدام بزرگ خواهد بود، این که بتوانیم از شر تسلیحات خلاص شویم، اما موضوع خطرناک‌تر شخصیت کسی است که اکنون کنترل آن‌ها را در دست دارد. از این رو، از نظر دولت، مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم جدا کردن این دو از یکدیگر است. "

هفته گذشته، پمپئو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تأکید کرد او هرگز از تغییر رژیم حمایت نکرده است.
او افزود: "اجازه دهید صریح باشم، نقش من به عنوان یک دیپلمات، اطمینان یافتن از این موضوع است که ما هرگز در جایگاهی قرار نخواهیم گرفت که مجبور باشیم با شرایط دشوار در کره مواجه شویم، روندی که چند دهه است این کشور به سوی آن پیش می‌رود."

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =