تبریز گرم شده است، گرمای هوا تا حدی بالا رفته که نیاز به وسایل خنک‌کننده نظیر کولر و پنکه در خانه‌ها و محل کار افزایش یافته است.

زهرا حیدری آزاد: وقتی دمای هوا به ۳۹ یا ۴۰ درجه بالای صفر برسد، تبریزی ها که عادت به گرما ندارند، ترجیح می‌دهند فارغ از دغدغه هزینه بالای برق مصرفی، این روزها بیشتر از کولر استفاده کنند، اما قطع مکرر و طولانی‌مدت برق آن هم در گرم‌ترین ساعات روز باعث شده مردم گرمای هوا را دوچندان احساس کنند.

قطعی‌های روزانه برق زندگی شخصی شهروندان و خدمات عمومی را مختل کرده است. از کار افتادن پمپ‌های آبرسانی آپارتمان‌ها و آسانسور ساختمان‌ها انتقادات عمومی را در پی‌داشته است. از سوی دیگر خاموشی یخچال‌ها و وسائل سرد‌کننده در فروشگاه‌ها موجب از بین رفتن مواد غذایی شده است.

علت قطعی برق چیست؟

طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در هفته‌ای که گذشت، رکورد تاریخ مصرف برق ایران شکست. چهارشنبه (بیستم تیرماه ۹۷) در ساعت ۱۶ و ۳۸ دقیقه با ثبت مصرف لحظه‌ای ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات، رکورد تازه‌ای در مصرف برق ایران ثبت شد. تا پیش از این هیچ گاه مصرف برق کشور به ۵۷ هزار مگاوات نرسیده بود.

تا قبل از ثبت این رکورد تاریخی در روز چهارشنبه، بیشترین مصرف برق کشور در روز نوزدهم و یازدهم تیرماه سال جاری، به ترتیب با ثبت ۵۶ هزار و ۸۰۱ مگاوات و ۵۶ هزار و ۶۷۲ مگاوات رقم خورده بود.

به عبارتی در هفته‌ای که گذشت، در روزهای نوزدهم و بیستم تیرماه (سه شنبه و چهارشنبه) دوبار رکورد مصرف تاریخی مصرف برق کشور جابه جا شد.

با وجود تأکید چند ده باره مسئولان، خبری از صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف برق برای گذر از روزهای گرم تابستان نیست!

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی علت خاموشی‌های برق در چند روزه گذشته، را رشد مصرف برق به دلیل بالا رفتن دما موجب وارد شدن فشار به تجهیزات صنعت برق و آسیب ترانس‌های شبکه برق دانسته و گفته که به ناچار برای جلوگیری از اختلال در شبکه، خاموشی‌های اعمال شده است.

وقتی قطعی برق بی برنامه می‌شود...

در روزهای اخیر، تعداد قطع کردن های عمدی برق از تعداد قطعی های برقی که به علت آسیب دیدن تجهیزات شکبه توزیع و فوق توزیع رخ می داده، پیشی گرفته است؛ گفته می‌شود این قطع کردن های عمدی برق توسط شرکت های توزیع، از پیش تعیین شده نبوده، بلکه آسیب دیدن تجهیزات شبکه توزیع و فوق توزیع مثل فیدرها و ترانس ها در ۸ روز ابتدایی تابستان که به موجب تشدید بیش از ظرفیت بار شبکه برق بوده، متخصصان صنعت برق کشور را بر آن داشت تا با بررسی ظرفیت تجهیزات شبکه برق در هر منطقه در هر شهر، در صورت مشاهده روند رو به رشد مصرف در هر منطقه، پیش از رسیدن بار شبکه به مقداری که موجب آسیب دیدن تجهیزات شبکه شود، اقدام به قطع برق در آن منطقه می کنند؛ توجیه این اقدام هم این است که اگر فشار بار شبکه موجب آسیب دیدن تجهیزات توزیع و یا فوق توزیع شود، هزینه تحمیل شده برای تعمیر و جایگزینی قطعات معیوب و همچنین زمان قطع برق، افزایش می یابد.

خاموشی های برق که به گفته مدیران شرکت توزیع برق در پی افزایش دما، محدودیت تولید برق و افزایش نامتعارف میزان مصرف برق صورت می‌گیرد، اعتراض‌‌های نیز به همراه داشته است، از پهن کردن خمیر نان بر روی پله‌های اداره برق توسط یک نانوا در یکی از شهرها تا آتش زدن مرغ‌های تلف شده یکی از مرغداری ها در اعتراض به قطعی برق...

انتقاد امام‌جمعه تبریز از قطعی های بی برنامه برق

امام جمعه تبریز در نماز جمعه این هفته تبریز گفت: زندگی و کسب و کار مردم در این گرمای طاقت فرسا با قطعی های بی برنامه برق مختل شده است.

وی افزود: تدبیر و مدیریت و چاره اندیشی مسئولان در موضوع برق مصرفی مردم امری بسیار ضروری است چرا که زندگی و کسب و کار مردم در این گرمای طاقت فرسا با قطعی های بی برنامه برق مختل شده است.

خطیب نماز جمعه تبریز خطاب به مسئولان ذیربط گفت : چه بر سر تدبیر و چاره‌ اندیشی تان آمده است و چرا باید مردم تماس بگیرند و شکایت کنند که ۴۰۰ جوجه در مرغداری به خاطر قطعی برق تلف شده و یا یخچال‌ های کسبه و فروشندگان در بازار دچار اشکال شده است؟!

چرا خاموشی ها مطابق جدول منتشر شده اجرا نمی‌شود؟

بسیاری از شهروندان معتقدند که اطلاع رسانی شرکت توزیع نیروی برق در خصوص زمان خاموشی‌ها نیز دقیق نیست و این موضوع مشکلات زیادی را برای آنان به وجود آورده است.

آنطور که مسئولان شرکت توزیه نیروی برق می‌گویند انتشار جدول زمان بندی قطعی برق به معنای : خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده"نیست چرا که با افزایش درجه حرارت و مشکلاتی که ممکن است در شبکه اتفاق بیفتد، احتمال دارد برخی نقاط با محدودیت‌هایی روبه رو شوند، وقوع حادثه قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است علت بسیاری از این "مغایرت‌ با جدول خاموشی " به دلیل بروز حوادث باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =