ایرنا نوشت: کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: 28 درصد زنان این استان بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.

دکتر اسد احسان زاده روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: این مقدار در میان جمعیت مردان استان ایلام 25 درصد است.

وی با بیان اینکه سابقه خانوادگی، مصرف زیاد نمک، چربی خون بالا، مصرف الکل و دخانیات، کم تحرکی، دیابت، چاقی، استرس و فشار عصبی و مصرف قرص های ضدبارداری خوراکی از عوامل خطر زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا هستند، افزود: میزان ابتلا به فشار خون بالا در مناطق روستایی این استان بیشتر از مناطق شهری است.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام یادآور شد: اگر فشار خون به طور دائم بالاتر از حد طبیعی باشد به آن فشار خون بالا می گویند که دارای 2 نوع اولیه و ثانویه است که نوع اولیه آن 95 درصد بیماران را شامل می شود.

احسان زاده تاکید کرد: در نوع اولیه علت فشار خون بالا مشخص نیست و عوامل خطرسازی مانند سن بالا، جنسیت مردانه، چاقی و دیابت در ایجاد آن نقش دارد اما در نوع ثانویه که پنج درصد بیماران را شامل می شود، علت فشار خون بالا اختلال در کار یکی از عوامل تنظیم کننده مانند تغییر ترشح هورمون ها یا عملکرد کلیه ها و غدد فوق کلیوی است.

افزایش احتمال سکته قلبی با فشار خون بالا
وی اضافه کرد: فشار خون بالا به طور معمول علامتی ایجاد نمی کند به همین دلیل به قاتل خاموش معروف است و تنها در مواردی فشار خون با علایمی همچون سر درد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه، درد قفسه سینه و ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب همراه است.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام افزود: فشار خون بالا بروز سکته را افزایش می دهد و دلیل اصلی بروز سکته های قلبی عروقی است و در صورتیکه کنترل نشود به رگ های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می رساند.

احسان زاده یادآور شد: درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا به صورت ترکیبی از درمان غیردارویی و دارویی است و پیشگیری از ابتلا به عوارض آن نه تنها به درمان دارویی بلکه به تغییر شیوه زندگی نیز بستگی دارد.

40 درصد مردان ایلامی در معرض فشار خون بالا هستند
وی با بیان اینکه فشار خون نرمال کمتر از 12 است و بین 12 تا 14 پیش فشار خون و بالاتر از 14 فشار خون بالا نامیده می شود، گفت: 40 درصد مردان و 33 درصد زنان ایلام در مرحله پیش فشار خون هستند که در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

دکتر احسان زاده اضافه کرد: یکی از روش های اصلی کاهش و کنترل پرفشاری خون پیروی از رژیم غذایی مناسب است بنابراین با توجه به اینکه مصرف بیش از اندازه نمک به پرفشاری منجر می شود افراد باید از مصرف انواع غذاها و سوپ های آماده یا کنسرو شده، فست فودها، گوشت های فراوری شده و تنقلات شور خودداری کنند.

وی یادآور شد: تغییر الگوی تغذیه ای شامل کاهش مصرف چربی و مصرف روغن مایع به جای روغن جامد، مصرف سبزی و میوه، پخت غذا به روش صحیح و پرهیز از سرخ کردن، افزایش فعالیت بدنی، ترک مصرف الکل و کاهش وزن از جمله مراقبت های غیردارویی برای درمان فشار خون بالاست.

بیماری های قلبی و سکته های قلبی و مغزی به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین علل مرگ و میر در کشور و استان ایلام مطرح است به همین دلیل خطر بروز سکته های قلبی و مغزی، وضعیت چاقی، فشار خون، قند خون، کلسترول خون و فعالیت بدنی تمامی افراد بالای 30 سال این استان ارزیابی می شود.

از هر 2 مرگ در ایران یکی بر اثر سکته قلبی و مغزی است و هر روز 300 نفر در کشور دچار سکته های قلبی و مغزی می شوند.

227 خانه بهداشت روستایی و 72 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در استان 580 هزار نفری ایلام فعال است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =