۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
اردوغان جزییات قتل قاشقجی را فاش کرد

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود گفت که همان‌طوری که اعلام کرده‌ایم درباره پرونده قتل و جنایت علیه خاشقچی ساکت نخواهیم ماند.

به گزارش ایرنا، اردوغان در جلسه هفتگی حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه با اشاره به اعزام یک تیم 15 نفره برای قتل این روزنامه نگار افزود: باید نقش افراد در این ماجرا مشخص شود.

وی در جریان این سخنرانی که به طور همزمان به انگلیسی و عربی ترجمه و منتشر می شد، بیان کرد: 18 نفر در این باره در عرستان دستگیر شده و تحقیقات در ترکیه هم ادامه دارد.

اردوغان جزئیات قتل قاشقجی را فاش کرد

رییس جمهوری ترکیه دو روز پیش اعلام کرد که نتیجه آخرین تحقیقات در پرونده خاشقچی را روز سه شنبه (امروز) در جلسه هفتگی حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه اعلام خواهد کرد.

اردوغان با تاکید بر مصمم بودن بر اعلام واقعیات در پرونده قتل خاشقچی افزود که همه واقعیت مربوط به این رویداد، به طور آشکار و عریان مشخص خواهد شد.

وی با بیان این که به شکلی متفاوت در این زمینه صحبت و جزئیات این رویداد را تشریح خواهد کرد، گفت: قتل خاشقچی برای آنکارا یک اتفاق عادی و معمولی نیست و باید مشخص شود که آن 15 نفر مامور اعزامی از عربستان برای چه به ترکیه آمدند و آن 18 مقام سعودی چرا بازداشت شدند؟

رییس جمهوری ترکیه بیان کرد: منتظریم که همه مسببان این حادثه مشخص شوند و در این زمینه مسئول هستیم چرا که خاشقجی در خاک ترکیه و در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.

وی با اشاره به این که 15 نفر از عربستان به استانبول آمده و این جنایت را انجام داده اند، تاکید کرد: باید مشخص شود که آنها از چه کسی اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.

اردوغان با انتقاد از صدور دیرهنگام بازرسی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اضافه کرد: الان مشخص نیست که جسد خاشقچی کجاست.

وی با اشاره به ادعای یک مقام سعودی در خصوص تحویل جسد خاشقچی به یک شهروند ترکیه برای معدوم سازی گفت: باید مشخص شود که آن همدست قاتلان چه کسی است؟ و مقامات سعودی باید این را اعلام کنند.

رییس جمهوری ترکیه بیان کرد: کسی نمی تواند بدون پاسخگویی به این سوالات از مسئولیتی که متوجه آنهاست، فرار کند.

وی با بیان این که حادثه به طور یقین با نقشه انجام شده است، خواستار مجازات مسببان و عاملان جنایت علیه خاشقچی شد.
وی ادامه داد: ما از ادعای اعلام شده در باره او قانع نشده ایم.

اردوغان اضافه کرد: اظهارات سلمان بن عبدالعزیز را صادقانه می دانم ولی این جنایت باید از طرق یک هیات بی طرف بین المللی و به صورت عادلانه بررسی شود و دیگران و ناظران نیز این موضوع را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: ترکیه تا آخر این موضوع را پیگیری خواهد کرد و از پادشاه عربستان دعوت می کنم که با توجه به وقوع حادثه در استانبول، این 18 نفری را که در عربستان در رابطه با حادثه قتل خاشقچی دستگیر شده اند، در استانبول محاکمه شوند.

وی ادامه داد: من پیشنهاد خود را ارائه دادم و حال تصمیم با آن‌هاست.

امروز همزمان با این سخنرانی مهم اردوغان، جینا هاسپل که از طرف دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای دیدار و مذاکره با مقامات ترکیه اعزام شده است، با مقامات سیاسی و اطلاعاتی ترکیه دیدار کرد.

مقام های دولت ریاض بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.

در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
پس از اعتراف به قتل خاشقچی برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که 'جسد خاشقچی کجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.

خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد . همه مدارک و شواهد نشان می دهد که نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    119 3
    دقیقا کجای این خبر جزئیات قتل فاش شده؟ همون اخبار قدیمی هست با وعده ما کوتاه نمیایم. حالا یا سخنرانی رو کامل منتشر نکردن یا اومدن رییس سیا برای جلو گیری از افشاگری اردوغان بوده.
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    112 6
    دقیقا چی رو اعلام کرد ؟ حرف تازه ای نزد به نظرتون تیترتون با متن یکیه ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    25 4
    چیزی که امروز گفت همان دانسته های افکار عمومی در روزهای گذشته بود..این یعنی اینکه اردوغان با سعودی ها به دنبال معامله پشت پرده هست..البته این معامله انجام میگیره و برای ترکیه خوب و حتی ایده آل خواهد بود اما نکته اینجاست که با رهایی بن سلمان از این موضوع تازه جنگ بین ترکیه و عربستانِ بن سلمان وارد مرحله جدیدی خواهد شد.بن سلمان ثابت کرده که هیچ تحقیر و تنشی رو بر نمیتابه .پس به کمک امارات و مصر قطعا این قضیه رو دنبال میکنه. کلا اردوغان استاد این جور جوسازی و تهییج افکار عمومی هست ..مثل کشیش آمریکایی که ابتدا سر وصدا کرد اما بعد که دیدلیر ترکیه به سقوط ادامه میده آزادش کرد..این جنجال های خاشقچی هم با معامله پشت پرده فراموش میشه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    19 11
    البته مطلب تازه داشته اردوغان گفته هاي بن سلمان را صادقانه هستش
    • بی نام US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
      5 0
      نگفته بن سلمان. گفته سلمان بن عبد العزیز یعنی پادشاه عربستان.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    3 1
    دستگاه دیپلماسی ما کجای کار.اینجا نمی شه خندید