ایرنا نوشت:خبرگزاری رویترز به نقل از دو تحلیلگر نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» همتای کره شمالی او درباره خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ توافق کردند اما به نظر می رسد این توافق نمادین است.

به گزارش این رسانه انگلیسی، ترامپ و کیم جونگ اون توافق کردند برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره همکاری کنند و واشنگتن متعهد شد که ضمانت های امنیتی را به دشمن قدیمی خود بدهد.

رویترز افزود: با این حال برخی تحلیلگران سیاسی می گویند نشست ترامپ و کیم جونگ اون نمادین بوده و نتایج ملموسی نداشته است.

«آنتونیر روگیرو» (Anthony Ruggiero) کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دمکراسی ها در این زمینه گفت: معلوم نیست که مذاکراتِ بیشتر به هدف نهایی در خلع سلاح هسته ای دست یابد. به نظر می رسد این نشست از سرگیری مذاکرات از نقطه پایان آن در 10 سال گذشته بود و گام مهمی به جلو قلمداد نمی شود.

«لی نان» Li Nan محقق ارشد موسسه سیاست عمومی «پان گُل» Pangoal مستقر در پکن، با تایید این نظر گفت این نشست فقط اهمیت نمادین داشته است. جزییاتی درباره خلع سلاح شبه جزیره کره و ضمانت های امنیتی آمریکا ارائه نشده است. خیلی زود است که این نشست را نقطه عطفی در روابط کره شمالی و آمریکا توصیف کنیم.

رویترز اضافه کرد: در بیانیه مشترکی که در پایان اجلاس تاریخی سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور منتشر شد، جزییات چندانی درباره تحقق این دو هدف ارائه نشده است اما ترامپ به برخی از جزییات در کنفرانس خبری اشاره کرد.

در بیانیه نشست ترامپ و کیم جونگ اون آمده است که ترامپ متعهد می شود ضمانت های امنیتی به کره شمالی بدهد و کیم جونگ اون بر تعهد قوی خود بر خلع کامل شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، ترامپ گفت انتظار دارد روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی به سرعت آغاز شود و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و مقام های آمریکایی مذاکرات بعدی را پیگیری خواهند کرد.

ترامپ در کنفرانس خبری گفت که این روند راستی آزمایی می شود و راستی آزمایی مستلزم حضور تعدادی از کارشناسان در کره شمالی است.
وی همچنین گفت که کیم جونگ اون به او گفته است که تاسیسات آزمایش موشکی مهمی را تخریب می کند. ترامپ با این حال تاکید کرد که تحریم های پیونگ یانگ فعلا به قوت خود باقی خواهد ماند.

ترامپ همچنین گفت که مانورهای نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی متوقف خواهد شد.

در سند مورد توافق اشاره ای به تحریم ها یا امضای توافق نهایی صلح نشده است.

در بیانیه مشترک سران دو کشور بیان شد که دو طرف درباره شناسایی و بازگرداندن بقایای سربازان کشته یا مفقود شده جنگ در سالهای جنگ دو کره بین سالهای 1950 تا 1953 توافق کرده اند.

به نوشته رویترز، چین، طرف ثالث آتش بس گفته است که امیدوار است کره شمالی و آمریکا به توافق اولیه درباره خلع سلاح دست یابند.

خبرگزاری تاس هم به نقل از معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که کرملین ارزیابی مثبتی درباره این نشست دارد اما این توافق که ممکن است ساده به نظر برسد، وقتی به جزییات می رسیم دشوارتر از آن چیزی است که تصور می شود.

این رسانه انگلیسی افزود: اگر نشست سران دو کشور آمریکا و کره شمالی به تنش زدایی پایدار منجر شود، این امر می تواند تغییری بنیادین در آینده امنیت منطقه آسیای شمال شرقی ایجاد کند همان طور که «ریچارد نیکسون» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دیدار از چین در سال 1972، باعث تغییر در ماهیت روابط با پکن شد.

توافقنامه ای که دو طرف روز سه شنبه در هتل کاپلا جزیره سنتوزای سنگاپور امضا کردند، چهار ماده دارد که به غیر از تعهد درباره خلع سلاح کره و بازگرداندن بقایای سربازان کشته شده، شامل تعهد دو طرف برای بنا کردن روابطی تازه، تلاش مشترک برای ایجاد صلح پایدار در شبه ‌جزیره است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =