بهشتی‌پور: توافق‌محرمانه چین وآمریکا، اون را پای‌مذاکره کشاند

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرآنلاین به تحلیل دیدار ترامپ و اون پرداخته است.

محمد اکبری: گفته می‌شود متعاقب دیدار تاریخی ترامپ و اون و امضای سند، کره شمالی به خلع سلاح کامل اتمی متعهد شده است، این در حالی است که تردیدهای بسیاری نسبت به روند خلع سلاح وجود دارد. رئیس جمهور امریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد بزودی امکان دارد به پیونگ یانگ برود یا «اون» را به کاخ سفید دعوت کند. حضور ترامپ در کنفرانس خبری به تنهایی و همچنین بی توجهی کیم جونگ اون در طول دیدار خود با ترامپ به خبرنگاران و سوالات پرسیده شده، نشان داد که او همچنان تمایل زیادی به کم حرفی و مرموز بودن دارد. آیا این روند و این دیدار می‌تواند رمز و رازهای بی شمار کره شمالی را آشکار کند و این کشور را به بازیگری عادی در نظام بین الملل تبدیل کند؟

حسن بهشتی پور

در این باره حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین در مورد مهمترین درس های دیدار ترامپ و اون گفت: این دیدار درس‌های مهمی داشته است:

اول این‌که: بار دیگر اثبات شد سلاح هسته ای دیگر مانند گذشته نقش بازدارنده ندارد. دنیای قرن 21 به سمت دیجیتالی شدن مناسبات بین الملل پیش می رود. امروز نقش پنج شرکت بزرگ دنیا اپل، گوگل، آمازون، فیس بوک، علی بابا و تنسنت هستند که نزدیک 70 درصد تولید محتوا را در 193 کشور عضو سازمان ملل در اختیار دارند و به افکار عمومی جهت می دهند. آنها تأثیر شگرفی بر روابط بین الملل دارند و فیسبوک به تنهایی دو میلیارد نفر را پوشش می دهد. نقش فیسبوک در جهت دادن به افکار عمومی مردم آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 حیرت انگیز بود.

دوم اینکه، چین مهمترین متحد کره شمالی بر سر منافع خود با آمریکایی ها کنار آمد و به قطعنامه تحریم کره شمالی رأی داد این در شرایطی بود که چین سالهای سال این امکان را فراهم کرده بود که کره شمالی بتواند از طریق این کشور تحریم های بین المللی را خنثی کند. از طریق یک توافق محرمانه بین چین و آمریکا قطعنامه تحریم همه جانبه کره شمالی تصویب شد و این تحریم ها را چین در عمل هم اجراء کرد تا در نهایت اون پذیرفت به دیدار رئیس جمهوری آمریکا برود.

و سوم این‌که، کره شمالی راه تعامل با کره جنوبی را پیدا کرده است. ظاهرا تجربه یک کشور با دو نظام که توسط دنگ شیائوپینگ معمار چین جدید مطرح شده است و گره هونگ کنگ را برای چین باز کرد امروز در پیش روی آقای اون قرار دارد تا به وضعیت بغرنج فعلی در کره شمالی پایان داده شود.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من AU ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    13 0
    به هر دلیلی که بوده رهبر کره شمالی میخواسته کشورش مثل بقیه دنیا باشه و تعداد کشورهای دوستش بیشتر از دشمنش باشه