شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که بمب استفاده شده از سوی ائتلاف عربی در یمن که به انهدام یک اتوبوس مدرسه در این کشور و کشته شدن ۴۰ دانش‌آموز منجر شد، ساخت آمریکا بوده و در توافق تسلیحاتی وزارت امور خارجه آمریکا به عربستان تحویل داده شده بود.

به گزارش خبرآنلاین شبکه خبری سی.ان.ان با همکاری خبرنگاران یمنی و کارشناسان مهمات در این باره تحقیقات مستقلی انجام داده و گزارش داد که این سلاح که باعث کشته شدن ۴۰ دانش آموز یمنی در استان صعده شد، یک بمب ۲۲۷ کیلوگرمی هدایت لیزری موسوم به MK ۸۲ ساخت کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین آمریکا بوده است و آمریکا آن را به عربستان داده بود.

به خاک و خون کشیده شدن دانش آموزان یمنی

ایسنا در این باره نوشت: این بمب بسیار شبیه به همانی است که در اکتبر ۲۰۱۶ یک مراسم ختم در صنعاء را هدف قرار داد و باعث شد تا ۱۵۵ تن کشته شده و صدها تن دیگر نیز زخمی شوند.

ائتلاف سعودی اطلاعات نادرست را باعث آن حمله دانست و اعتراف کرد که این حمله یک اشتباه بوده و مسئولیت آن را پذیرفت.

به خاک و خون کشیده شدن دانش آموزان یمنی

در مارس همان سال نیز حمله به یک بازار یمنی منجر به کشته شدن ۹۷ غیر نظامی شد و در آن هم از یک بمب MK ۸۲ ساخت آمریکا استفاده شد.

پس از حمله به مراسم عزاداری، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا فروش سلاح با تکنولوژی نقطه زن از جمله بمب‌های MK ۸۲ به عربستان را به خاطر نگرانی های مربوط به مسائل حقوق بشری ممنوع کرد.

این ممنوعیت با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و رکس تیلرسون، وزیر دفاع وقت در مارس ۲۰۱۷ برداشته شد.

سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۱۶ خود درباره جنگ یمن نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی را مسئول بخش مهمی از قربانیان غیرنظامی جنگ یمن دانست اما تنها چند روز پس از انتشار این گزارش و اعتراض شدید ریاض به آن، سازمان ملل متحد با عقب‌نشینی "عربستان را موقتا از فهرست عوامل کشتار کودکان در یمن خارج" کرد.

به خاک و خون کشیده شدن دانش آموزان یمنی

درحالیکه ائتلاف عربی تحت حمایت آمریکا در تلاش برای بررسی حمله به اتوبوس مدرسه است، سوالات زیادی از سوی ناظران و گروه‌های حقوق بشری درباره مسئولیت آمریکا در این باره به وجود آمده است.

به خاک و خون کشیده شدن دانش آموزان یمنی

آمریکایی‌ها می‌گویند که تصمیمات درباره اهداف نظامی توسط ائتلاف عربی گرفته می‌شود و آنها دخالتی در آن ندارند اما درواقع عملیات را با فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان پشتیبانی می‌کند.

به خاک و خون کشیده شدن دانش آموزان یمنی

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفته است:‌ ما برای ائتلاف درباره اهداف تصمیم گیری نمی کنیم.

به خاک و خون کشیده شدن دانش آموزان یمنی

جنگنده های سعودی پنجشنبه (18 مرداد) در حملاتی پی‌در‌ پی به شهر ضحیان در استان صعده 55 شهروند غیرنظامی را به شهادت رساندند.

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد 40 دانش آموز در این حملات ائتلاف سعودی به شهادت رسیدند.

گفتنی است به دلیل از هم پاشیدن اجساد قربانیان به پشت بام های منازل و مکان های مجاور پیرامون محل جنایت و به دلیل مخلوط شدن تکه های اجساد با یکدیگر برخی افراد شناسایی نشدند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 0
    و روسای جمهور روسیه، رهبر چین نخست وزیر هند و نخست وزیر پاکستان فرستاده شده و از آنها خواستار اعلام موضع و پایان رابطه با حکومت عربستان شوند. برادران یمنی میتوانند اقدام به جمع آوری چندین هزار امضا کنند. به جا خواهد بود تا عکس سلفی بن سلمان و مکران برای احزاب مخالف دولت کنونی فرانسه ضمیمه شود تا دولتهای اروپایی برای اعمال فشار به عربستان تحت فشار قرار گیرند.۲در صورتیکه از نظر فنی امکان هدف قرار دادن برج t3 در ابوظبی توسط یک موشک یا پهباد غیب امکان پذیر باشد، هدف قرار دادن این برج سا مجموعه های برج اتحاد در ابوظبی یک گزینه خواهد بود که البته لازم است تمام جوانب امر سنجیده شود. قتل عام بیشتر یا ورود زمینی به یمن محتمل است. افزایش اختلاف درونی در امارات و فشار سرمایه داران برای تعیین تکلیف
  • رضا FR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 0
    جنگ یمن، خنثی سازی فعالیت برادران یمنی یا خروج از منازعه، قطعی است. اختلافات سیاسی داخلی امارات نیز قطعا ابعاد جدیدی خواهد یافت. هوشمندانه خواهد بود تا در صورت تصمیم برای انجام یک حمله پهپادی و موشکی به ابوظبی ، برادران یمنی موضع سکوت اختیار کنند. همچنین از نظر نظامی بررسی این نکته عقلانی است که آیا در صورت اتخاذ سیاست افزایش حمله به یمن، شرایط نظامی برادران یمنی امکان مقاومت با تلفات حداقلی و وارد کردن ضربه حداکثری را فراهم میکند. ۳ شناسایی دقیق خوابگاه و ویلاهای پادگانهای نجران، شاه خلید و طائف برای هدف قراردادن در شرایط میدانی و زمانی یک گزینه است.ایراد ضربه به منابع انسانی به مراتب موثرتر از ایراد خسارت به ماشین جنگی این حرامیان است. ۴در یک چرخش تاکتیکی میتوان بررسی کرد
  • رضا FR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 0
    تا برادران یمنی پیکان حملات نظامی و تبلیغاتی را خصوصا در جهت امارات نشانه روند. در صورت صلاحدید میتوان این نکته را عنوان کرد که یمن و عربستان دو همسایه بوده و به هر حال بالاجبار مجبور به همزیستی و انجام توافق هستند حتی اگر جنگ ۱۰۰ سال دیگر به درازا بکشد. ولی امارات هیچگونه مرزی یا یمن نداشته و یمنی ها انتقام خون شهیدان خود را از اماراتی ها خواهند گرفت، حتی پس از پایان جنگ. همچنین در صورت صلاحدید برادران یمنی میتوانند یه صورت علنی یا غیر علنی هرگونه ملاقات را فقط به ملاقات به مقامات عربستانی بدون حضور امارات منوط و محدود کنند. ۴ اختلاف و بی اعتمادی بین عربستان و امارات میتواند تشدید شود