شرق نوشت: محمود صادقی بعد از گذشت حدود هفت ماه از انتشار گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس تصاویری را در توییتر خود به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد بانک سرمایه چطور با امتیازدهی به م-ه و الف-ه به‌عنوان بدهکاران کلان بانک، امنیت سپرده و سرمایه فرهنگیان را به خطر انداخته است.

گروه الف-ه املاکي را به‌جاي بدهي خود به بانک سرمايه واگذار کرده‌‌اند که چندين ميليارد بيش از ارزش واقعي آن محاسبه شده بود. در سه فقره ملک خيابان فرشته، لواسان و زاگرس اين تهاتر اتفاق افتاده است؛ به‌طوري‌که ارزش يک ملک در خيابان لواسان درحالی‌که ۲۶ میلیارد تومان قيمت داشته، ۹۶ میلیارد تومان محاسبه شده و ارزش ملک ديگري در همين منطقه در‌حالي‌که ۷۲ میلیارد تومان بوده، بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان حساب شده است. يعني در همين مورد بيش از 221 ميليارد تومان از بدهي الف-ه به بانک سرمايه با ارزش ملکي تهاتر شده که اساسا در بازار ارزش خارجي نداشته است.

رمزگشايي از 3 عکس

بامداد روز دوشنبه محمود صادقي در واکنش به دستگيري نادر فتوره‌چي در توييتر خود نوشت: «شايد باز بيتوته‌کنان خرده بگيرند که اين وقت شب در توييتر چکار مي‌کني؟! راستش از خبر بازداشت فتوره‌چي خواب از سرم پريده؛ دوباره به‌جاي فساد و فاسد افشاگر فساد را زندان کردند! اگر تا ظهر امروز شکايت از او را پس نگيرند، جزئيات پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان را منتشر خواهم کرد». نادر فتوره‌چي، فعال شبکه‌هاي مجازي در پي شکايت م.الف، تهيه‌کننده سريال شهرزاد روز يکشنبه بازداشت شد. براي او قرار کفالت صادر شده بود اما به‌دليل عدم تأمين به زندان فشافويه منتقل شد. بسياري از کاربران توييتر از محمود صادقي انتقاد کردند که چرا انتشار و افشاي فساد را مشروط کرده، درحالي‌که از لحاظ جايگاه حقوقي‌ای که محمود صادقي در آن قرار دارد، بايد افشاي فساد را بي‌قيدوشرط در دستور کار خود قرار دهد.

صندوق ذخیره فرهنگیان

بالاخره ديروز ظهر محمود صادقي در صفحه توييتر خود تصاويري را منتشر کرد. گزارش تحقيق‌وتفحص از بانک سرمايه که قبلا در مجلس خوانده شده ‌بود و پرونده تخلفات به قوه‌قضائيه ارسال شده‌‌ بود، حالا بخشي از جزئيات اين گزارش توسط محمود صادقي منتشر شده است؛ البته تصاويري که به‌سختي از لابه‌لاي خط‌و‌خطوط و خوشه‌هاي آن مي‌توانيم رمزگشايي کنيم.

در سه تصوير منتشرشده از سوي صادقي نام م-الف، الف-هـ و بانک سرمايه به چشم مي‌خورد؛ کساني که به گفته صادقي در اختلاس صندوق سرمايه‌گذاري فرهنگيان سهم داشته‌اند. طبق اسنادي كه صادقي منتشر كرده، بانک سرمايه از چند شرکت که گويا به گروه الف-ه تعلق داشتند، چند صد ميليارد تومان طلب داشته و در ازاي اين مطالبات، املاکي در لواسان، خيابان فرشته و خيابان زاگرس از آنها گرفته که قيمت واقعي‌شان بسيار کمتر از قيمتي بوده که بانک سرمايه براساس آنها بدهي الف-ه را صاف کرده است.

گروه الف-ه يک ملک در خيابان فرشته به شماره پلاک 88 در ازاي بدهي خود به بانک سرمايه واگذار کرده که 10 ميليارد و 600 ميليون تومان قيمت داشته اما بانک سرمايه اين ملک را 19میلیارد تومان ارزيابي کرده است. در واقع با بيش از 9 ميليارد تومان بيش‌برآوردي قيمت ملک، مطالبات بانک سرمايه از گروه الف-هـ پرداخت شده است. همچنين ارزش يک ملک در خيابان لواسان در‌حالي‌که ۲۶ ميليارد ‌تومان بوده، ۹۶ ميليارد تومان محاسبه شده و ارزش ملک ديگري در همين منطقه در‌حالي‌که ۷۲ میلیارد تومان بوده، بيش‌ از ۲۰۵ ميليارد تومان حساب شده است. در تاريخ 27/12/91 نيز بانک سرمايه ملک فرشته چناران را به تملک خود درمي‌آورد که ارزش واقعي آن 99 ميليارد تومان بوده اما اين ملک به قيمت 103ميليارد تومان ارزيابي مي‌شود.

تخلفات بانک سرمايه در امتيازدهي به بدهکاران

آن‌طور که از تصاوير منتشرشده به نظر مي‌رسد، اين شرکت‌ها در ازاي پولي که از بانک سرمايه گرفته‌اند، پروژه‌هايي هم بايد اجرا مي‌کردند که گويا در انجام آنها هم قصور جدي داشته‌اند. گويا ميان گروه الف-هـ با شرکت توسعه ساختمان قراردادي مبني بر صادرات قير منعقد شده بوده که تأمين منابع مالي اين پروژه برعهده بانک سرمايه بوده است اما در جريان انجام اين پروژه سه تخلف صورت گرفته است؛ پروژه بالاي 65 درصد پيشرفت داشته و کارگاه غيرفعال شده و ارزش‌گذاري با سرقفلي انجام شده و طبقه دهم و يازدهم مجوز ساخت ندارد. شرکت پتروگلف به نمايندگي از گروه الف-ه با شرکت توسعه ساختمان قرارداد را مي‌بندند اما به تعهدات خود عمل نمي‌کنند.

شرکت توسعه ساختمان از پتروگلف حدود  50ميليارد تومان مطالبه داشته که مبلغي بالغ بر 25 ميليارد تومان آن تهاتر مي‌شود و حدود  24ميليارد تومان از اين بدهي باقي مي‌ماند. در نهايت در تاريخ 13/4/95 مجموع بدهي گروه الف-ه به بانک سرمايه از طريق به‌تملک‌درآوردن ملک زاگرس تهاتر مي‌شود.

در گزارش تحقيق‌وتفحص مجلس از صندوق فرهنگيان که يکي از سهامداران بانک سرمايه بوده، به بخشي از تخلفات بانک سرمايه نيز اشاره شده بود که مي‌توان پيوند آن را با تصاوير منتشرشده در توييتر محمود صادقي به‌خوبي ديد.

در گزارش يادشده عنوان شده است تهاتر برخي از مطالبات غيرجاري بانک سرمايه با املاک معرفي‌شده از طرف بدهکاران و به دليل بيش‌نمايي ارزش املاک نه‌تنها منجر به تضييع منابع بانک شده بلکه منابع بانک را به سمت دارايي‌هاي ثابت غيرمولد و موهومي سوق داده است. اين بخش از املاک بانک نيازمند کارشناسي مجدد با هدف برگشت سرمايه مردم به بانک و سپس اجراي اشد مجازات براي متخلفان است.

همچنين طبق تحقيقات کميته تحقيق‌وتفحص، در بانک سرمايه سرمايه‌گذاري بيش از حد مجاز 40 درصد در شرکت‌هاي وابسته و فرعي ازجمله در شرکت توسعه ساختمان سرمايه و شرکت سايه‌گستر انجام شده است که مغاير با مفاد بند 3 دستورالعمل سرمايه‌گذاري‌ها در بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي است. همچنين مبالغي تحت عناوين مختلف ازجمله علي‌الحساب افزايش سرمايه به شرکت‌هاي زير مجموعه پرداخت و اين مبالغ صرف خريد املاک به گروه ريخته‌گران شده است.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بچه کد خدا A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    10 0
    این حروف الفبا برای ما نون و آب نمی شه . یک کم قاطعیت به خرج بدین و عاملین تضییع حق ملت رو به اشد مجازات برسونین
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    1 0
    یعنی از این پرونده برای آموزش اختلاس و پول شویی در دانشکده های حقوق میشه استفاده کرد..
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    2 0
    همش الف . د. ر. کاف ف. ر. و. شد