بلایی که سیل بر سر مردم شهرهای شمالی آورد/ پرونده

سیل اخیر در استان‌های شمال کشور، یکی از کم سابقه ترین بارش‌های پاییزی در سالهای اخیر بود که خسارات زیادی به مردم و اموال عمومی زد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همانقدر که این روزها فلات مرکزی ایران از کم آبی و خشک سالی می سوزد، صفحات شمالی کشور از سیلاب نالان است. چون با وجودی که سازمان هواشناسی هشدار داده بود این ۱۳ استان در خطر وقوع «سیلاب ناگهانی» قرار دارند، باز هم بارش کم‌سابقه باران مردم مشگین‌شهر را غافل‌گیر کرد.

با خسارات فراوانی که سیل اخیر به استانهای شمالی زد، این سئوال بار دیگر در ذهن ناظران این فجایع شکل گرفت که چرا در افزایش وقوع سیل در ایران؛ ما مقصریم نه طبیعت؟!

در سیل چه بر سر مردم آمد

تصاویری زیادی از  سیل شدید در تالش و ۱۵ روستای گیلان، منتشر شده که نشان می دهد سیلاب، بی امان بر مردم تاخته است. فیلمهای تکان دهنده‌ای از سیل هولناک تالش و گرفتار شدن ماشین‌ها در جاده اسالم مردم را میخکوب کرد که چرا باید این فجایع در شمال اتفاق بیفتد. ولی واقعا بلایى که سیل بر سر روستاهای گیلان آورد با خسارات هیچ سانحه دیگری قابل مقایسه نبود. نه تنها در استان گیلان بلکه در ۴ استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی هم خسارات جبران ناپذیری به مردم وارد شد.

حتی به اموال عمومی هم آسیب زیادی خورد و در این بین سیلی که باعث شکستن پل در تنکابن شد برای مدتها در ذهن مردم آن سامان خواهد ماند. به جز فروریختن پل ها مانند  تخریب پل بزرگ املش بر اثر سیل و سوانح جانی متعاقب آن مانند سقوط مرگبار پژو ۲۰۶ به رودخانه در تالش و گرفتار شدن خودروها در بین سیل شمال کشور و  گرفتار شدن پراید و تیبا در سیل جاده ۲۰۰۰ که در تصاویری مانند عکس عمق واقعی سیل تنکابن  مشخص است، خسارات بسیار زیادی دیگری مانند نشست جاده‌ها و زمین‌گیر شدن خودروها در سیلاب رامسر باعث شد مردم به فکر نجات خود و اموال شان و حتی اموال همگانی از شر سیل بیفتند. اینجاست که همه باید متوجه باشند در سیل چگونه می توان زنده ماند؟

تا مدتها پس از باران؛ عمق فاجعه در گیلان مشخص نبود. حتی با وجودی روحیه طنز ایرانی باعث شد تصاویر مضحکی از آثار سیل در شمال منتشر شود و تصاویری از قایق‌سواری در خیابان‌های رودسر، جت اسکی‌سواری در سیل لنگرود! و ماهی‌گیری با تور در خیابان‌های صومعه‌سرا را همه شاهد باشند، باز هم با تشریح آخرین خسارات ناشی از سیل مشخص نبود چقدر خسارت به مردم وارد شده است.

سیل حتی خدمات همگانی ضروری مانند بهداشت و درمان را هم دچار اختلال کرد و گزارش آب‌گرفتگی راهروهای بیمارستان لنگرود! به روشنی نشان می دهد حجم آبی که وارد حریم زندگی خصوصی و همگانی مردم شده است، چقدر بوده.

اثرات تخریبگر بارش شدید باران تا مدتها در زندگی مردم به طور کامل مشخص نشده بود و حتی گزارش تصویری از خانه‌ها و خیابان‌های سیل‌گرفته صومعه‌سرا هم نشان نمی داد چقدر به اموال مردم خسارت وارد شده است. حتی برخی جاذبه های گردشگری شمال از جمله  آبشار جواهرده رامسر هم از شکل طبیعی خود خارج شدند در سیل اخیر به صورت وحشتناکی مردم را ترساند.

سیلاب و آبگرفتگی در آستارا

در این میان زندگی روستاییان با چالش بیشتری نسبت به شهرنشینان روبرو بود بلایی که سیل سر روستاهای تنکابن آورد، در دهه های اخیر کم‌نظیر بود و روستاییان در استان‌های سیل‌زده با مشکلات زیادی مواجه شدند.

واقعیت اینجاست که فاجعه سیل در شمال تازه شروع شده است. گزارشها حاکی از ادامه بارش‌ها در شمال است که به همین دلیل آستارا هم زیر آب رفت!

مسئولان هم هر کار کردند، تاکنون در مقابل خسارات سنگین سیل، توان مقابله نداشته‌اند. حتی وقتی که نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، گِل‌مالی شده و چکمه‌پوش، وسط سیل شمال رفت تا از نزدیک با میزان خسارات آشنا شود، باز هم باران می بارید و مهلت کمک‌رسانی را از عوامل دولتی می گرفت. در این بین، برخی مقامات محلی مانند شهردار لنگرود زیر باران چکمه پوشیدند اما عملکرد آنها سوژه رسانه‌ها شد!

به نظر می رسد تا لحظه انتشار این گزارش آسیب دیدن بیش از ۲ هزار خانه در سیل اخیر قطعی است و براورد خسارت تا حد ۷۰۵ میلیارد تومان بوده است. 

231  42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =