تقابل عزت‌الله انتظامی با بهروز وثوقی و ملک‌مطیعی/ شما نظر دادید

عزت‌الله انتظامی هنرمندی بود که هشت دهه روی صحنه تئاتر و بر پرده سینمای ایران خوش درخشیده بود، او نخستین بازیگر سینمای ایران به شمار می آید که موفق به دریافت یک جایزه بین‌المللی شد، کاربران خبرآنلاین در یک نظرعکس نظرشان را درباره این هنرمند بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته جمعه 26 مرداد ماه عزت‌الله انتظامی هنرمند پیشکسوت سینمای ایران که به آقای بازیگر سینما معروف بود درگذشت. انتظامی که متولد سال 1303 در محله سنگلج تهران بود، فعالیت هنری خود را با پیش پرده خوانی در لاله زار آغاز کرد و سپس با بازی در فیلم «واریته بهاری» به کارگردانی پرویز خطیبی پا به عرصه سینما گذاشت.

بازی در فیلم «گاو» داریوش مهرجویی گام دیگر انتظامی برای آغاز فعالیت حرفه‌ای در سینما بود. «آقای هالو»، «اجاره نشین ها»، «پستچی»، «دایره مینا» و «بانو» سایر فیلم‌هایی هستند که این هنرمند در آن‌ها با مهرجویی همکاری داشته است.

انتظامی نخستین بازیگر سینمای ایران به شمار می آید که موفق به دریافت یک جایزه بین‌المللی شد. او برای بازی در فیلم «گاو» جایزه هوگو نقره‌ای جشنواره فیلم شیکاگو را از آن خود کرد.

«حاجی‌واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «شیر سنگی»، «هامون»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسری آبی» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» از دیگر آثار شاخص این هنرمند است که از او به یادگار مانده است.

او در نزدیک به 15 فیلم قبل از انقلاب و حدود 40 فیلم سینمایی بلند بعد از انقلاب به ایفای نقش پرداخت خود دارد و «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا آخرین اثر سینمایی بود که در آن بازی کرد.

بسیاری از بازیگران، کارگردانان و دیگر هنرمندان، نسبت به خبر درگذشت عزت‌الله انتظامی که در سینمای ایران به یک شمایل تبدیل شده بود، واکنش نشان دادند.

عزت‌ الله انتظامی

در همین ارتباط خبرآنلاین در نظرعکسی از کاربرانش خواست تا نظر خود را درباره این هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر بیان کنند.

بسیاری از کاربران خبرآنلاین از مرحوم انتظامی به عنوان بازیگری تکرار نشدنی و توانمند یاد کردند و بیان کردند او از بازیگرانی بود که در تصویری قدرتمند از یک بازیگر در تاریخ معاصر سینمای ایران به جای گذاشت.

عده‌ای بسیاری نقش‌آفرینی‌های مرحوم انتظامی در فیلم‌ و سریال‌های «گاو»، «هزاردستان»، و «کمال الملک»، «حاجی واشنگتن» و ... را به یادماندنی‌ترین بازی‌های این بازیگر دانسته بودند

در این میان کاربری مرحوم انتظامی را با ستاره فرانسوی مقایسه کرده و نوشته: «خدا رحمتش کنه ...به شخصه باید بگم اگر فرانسویها ژان گابن رو داشتن و بهش افتخار می کردن ماهم عزت رو داریم و بهش افتخار می کنیم ....کسی که روح لطیف و مهربانی را در فیلم‌هایش جاری می‌کرد.»

کامبیز نیز نظرش را اینطور با ما در میان گذاشته: « بازی های بی نظیر در هزاردستان و کمال الملک و خصوصا پریشان احوالی حاجی واشنگتن که با ایرانی ترین کارگردان سینمای ایران،علی حاتمی بزرگ،همراه بود،تصویری شاعرانه از تاریخ معاصر ایران ارائه داد که قطعا بدیلی نداشته و ندارد.مرد نکونام نمیرد هرگز... »

 البته برخی دیگر نیز در اظهارنظرهای مختلفی این بازیگر را با ستاره‌های سینمای پیش از انقلاب از جمله ناصر ملک‌مطیعی، فردین و بهروز وثوقی مقایسه کرده بودند.

کاربر دیگری عنوان کرده : «عشق بود عشق در ضمن دوستانی که ایشون را با فردین و ملک مطیعی مقایسه می کنند بدونند سطح و نوع کار ایشون متفاوت بود. ایشون همیشه کارهایی با درجه بالای ارزش هنری انجام می دادند چه آن زمان که در نمایش بودن چه وقتی بازی در فیلم را با فیلم گاو آقای مهرجویی شروع کردن.»

البته برخی کاربران که تعدادشان اندک بود نظری مخالف داشتند و معتقد بودند از آنجایی که بازیگران پیش از انقلاب چون فرصتی برای ادامه کار نداشتند به فراموشی سپرده شدند و نسل جدید بازیگران روی کار آمدند.

برای نمونه کاربری نوشته: «این دوستانی که می گویند : اگر محمد علی فردین ، ناصر ملک مطیعی ، بهروز وثوقی ، بهمن مفید ، بیک ایمان وردی ، سعید راد ، ایرج قادری و ... اجازه کار کردن داشتند ؛ آقای انتظامی به این حد نمی رسید ؛ به نظر من درست می گویند ؛ چون زمانی که آن ها کار می کردند ؛ کم تر کسی به دنبال تماشای فیلم های زنده یاد انتظامی ، آقای مشایخی ، آقای نصیریان و ... می رفت ؛ چون بازیگر مورد توجه مردم ، فردین ، بیک ایمان وردی ، ناصر ملک مطیعی ، سعید راد ، بهمن مفید ، بهروز وثوقی ، ایرج قادری و امثال این ها بودند .دوست بزرگ واری که از اخلاقیات حرف می زند ؛ هم باید توجه داشته باشد ؛ که از این نظر ، هیچ کس از زنده یاد فردین، بهتر نبود؛ که به مردم ، بدون چشم داشت ، کمک می کرد .خبر آنلاین نظرم را تایید نکن؛ اما بخوان. »

فردین و ناصر خان چون حذف شدند ایشان معروف شد هم نظر یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین بود.

در مقابل کاربران دیگری به دفاع از این نظر پرداختند.

هادی نوشته: «وثوقی و فردین و ... بازیگرای خوبی بودن ولی منش و اخلاق و سلامت و بی حاشیه بودن استاد انتظامی به همراه استعداد بی نظیر، ایشان رو آقا و عزت سینمای ایران کرد .»

آراد نیز به ویژگی‌های مثبت این بازیگر اشاره کرده و گفته: «مقایسه عزت الله انتظامی با فردین مقایسه کاملا اشتباهی هست. ژانر فیلمهای فردین و ملک مطیعی با ژانر فیلمهای ایشون خیلی متفاوته. و صد البته پس از گذشت سالهای طولانی از آن دوران و بالا رفتن سلیقه هنری تماشاگر ایرانی، همچنان فیلمهای هنرمندانه ایشون حرفی برای گفتن داره ولی فیلم فارسی فقط نوستالژیک هست و قابل مقایسه با فیلم‌های اندیشه‌گرا نیست.»

241244

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    23 5
    بهروز وثوق با دو فیلم گوزنها و سوته دلان غوغا کرد و سطح بازیگریش را یک سر و گردن از همه رقباش بالاتر برد مخصوصا با سوته دلان شاهکار کرد.متاسفانه با وقوع انقلاب بلوغ بازیگریش شکفته نشد و مردم و هنر ایران نتونستن از استعدادش کامل بهره ببرند
  • مسعود A1 ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    17 2
    سلام به نظر من اقای انتظامی بازیگر توانایی بودند و جایگاه خودشان را در هنر این سرزمین دارند ولی بازیگران بزرگی مثل بهروز وثوقی ناصر ملک مطیعی هم نقشهای متفاوت که اثری هنری محسوب شود را در کارنامه خود دارند همه اینها سرمایه های این مملکتند و باید بیشتر به این هنرمندان از جمله بهروز وثوقی بها داده شود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    3 2
    مي دونيد تفاوت در چيه "در اهليت و شخصيت" اينكه طرف جنتلمن باشه.