کشف تقویت‌کننده صوتی در پشه‌های نر

ایرنا نوشت: محققان دانشگاه کالج لندن دریافتند پشه‌های نر برای تشخیص نزدیک شدن پشه‌های ماده از یک تقویت کننده صوتی درونی استفاده می‌کنند.

حس شنوایی پشه‌ها نقش مهمی در شناسایی پشه‌های ماده در اجتماعات بزرگ پشه‌ها هنگام تولید مثل دارد و درک صحیح نحوه جفت یابی پشه‌ها برای توسعه استراتژی‌های کنترل موثر جمعیت آن‌ها، ضروری است.

پیش از این محققان دریافتند شاخک‌های پشه نر با فرکانس مشابه حرکت باله‌های پشه ماده لرزش می‌کند. برای کشف علت این امر سه نوع پشه حامل بیماری که در دسته‌های بزرگ اقدام به جفت گیری می‌کنند در محیط آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد پشه‌های نر از حرکت بال‌های خود برای تقویت صدا استفاده می‌کنند.
ترکیب صدای بال پشه‌های نر و ماده نوعی موج اعوجاج ایجاد می‌کند که توسط شاخک‌های پشه نر دریافت و ترجمه می‌شود. شاخک ها پس از دریافت ارتعاش ترکیبی، فرکانس بال های ماده را جدا کرده و موج اعوجاج را تشدید می‌کنند.
در واقع آنچه پشه نر می‌شنود صدای بال پشه ماده نیست، بلکه صدایی ترکیبی است که به منظور تقویت صدای بال‌های پشه ماده تولید شده است.
مغز پشه نر به گونه‌ای عمل می‌کند که هنگام نزدیک شدن پشه ماده، شاخک‌های پشه نر شروع به ارتعاش می‌کنند.
محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات در آینده نزدیک بتوانند تله‌های صوتی برای به دام انداختن پشه‌های حامل بیماری بسازند و پشه‌های ماده به دام افتاده را به صورت ژنتیکی عقیم کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =