آلوده شدن ۵۰۰ هزار روتر در ۵۴ کشور به بدافزار «وی‌پی‌ان فیلتر»

بیش از 500 هزار روترِ اغلب خانگی، به بدافزار موسوم به VPNFilter آلوده شدند.

به گزارش خبرآنلاین، روترهای لینک سیس، نِت گی یر، میکروتیک و تی پی لینک؛ عمده محصولات آلوده‌شده در 54 کشور جهان هستند که در کنار برخی ابزارهای ذخیره‌سازی شبکه / NAS به بدافزار وی پی ان فیلتر آلوده‌شده‌اند.{لینک}

اف بی آی پس از بازکردن بخشی از کد این بدافزار اعلام کرد هکرهای دولتی روسیه (Fancy Bear) پشت این ماجرا هستند که بیشتر دستگاه‌های اوکراینی را موردحمله سایبری خود قرار داده‌اند. (این مقامات مدعی هستند که بدافزار جدید، بدافزار BlackEnergy را که سال گذشته به اوکراین حمله کرد؛ هم‌پوشانی می‌کند و بنابراین سازنده هر دو یکی است.)

جاسوس‌افزار تعریف‌شده هدفی چندگانه دارد و در مرحله دوم قابلیت خودتخریبی پیداکرده و با نشستن روی فِرم‌وِر/ Firmware روتر، کنترل کامل دستگاه را از دست مالک درآورده و مالک قادر به ورود به روتر خود نخواهد بود.

ارسال دستورات از راه دور برای گردآوری دیتای سیستم قربانی، مرحله بعدی حمله سایبری توسط این بدافزار است تا محصولات مربوط به اینترنت اشیاء را تحت مدیریت و فرمان خود در آورد.

اما در مرحله سوم از حمله، اپلیکیشنِ مانیتورکردن ترافیکِ اینترنت، روی دستگاه قربانی نصب‌شده و گواهینامه معتبر امنیتی تخریب می‌شود و سپس ارتباطات جدید بین سیستم قربانی و شبکه TOR برقرار می‌شود.

برای مقابله با این بدافزار نیاز به آپدیت روتر است که کاربر عادی قادر به انجام آن نیست و به همین خاطر به‌زودی شاهد قربانیان بیشتری خواهیم بود.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =