مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: جشنواره امامدر(شیردوشان) تبدیل به برند دیباج دامغان شده است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین «محمد جهانشاهی» امروز و در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر دیباج، افزود: با توجه به برگزاری جشنواره امامدر در چهار سال گذشته، شهر دیباج در بین گردشگران با این جشنواره شناخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر اقتصادی این جشنواره باید در دیباج دیده شود، گفت: جشنواره امامدر باید با فراهم کردن زمینه اقامت گردشگران، فروش محصولات لبنی و تولیدات صنایع دستی، زمینه ساز توسعه گردشگری دیباج باشد.
جهانشاهی خواستار راه اندازی واحدهای اقامتی بوم‌گردی در دیباج شد و افزود: این منطقه ظرفیت راه اندازی بیش از 20 اقامتگاه بوم‌گردی را دارد.
وی با بیان اینکه گردشگری زمینه‌ساز توسعه صنایع‌دستی، حمایت از مردم و اقتصاد محلی است، گفت: یکی از رویکردهای اصلی این اداره کل توسعه گردشگری رویداد محور است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از پرداخت تسهیلات به متقاضیان در حوزه‌های گردشگری، راه اندازی کارگاه صنایع‌دستی، اقامتگاه بوم‌گردی و ... خبر داد و افزود: از تمامی طرح‌هایی که زمینه‌ساز رشد گردشگری دیباج باشد حمایت می‌شود.
شهردار دیباج نیز در این دیدار با اشاره به ثبت جشنواره امامدر در فهرست میراث ملی در سال 1392 گفت: این جشنواره هر ساله در جوار امامزاده محمد دیباج برگزار می‌شود.
«مجتبی سفیدیان» با بیان اینکه جشنواره امامدر امسال، یکم تیرماه برگزار می‌شود، افزود: دیباج طی هفته‌های آینده میزبان دو جشنواره بزرگ ملی است.
وی گفت: علاوه بر جشنواره امامدر، این شهر در روز سی و یکم خرداد ماه میزبان جشنواره اقوام شمال و شمال شرق کشور است.
سفیدیان با اشاره به اینکه دیباج دارای ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر است، افزود: ایجاد زیرساخت‌ها، زمینه‌ساز توسعه گردشگری دیباج است.
وی گفت: مرمت و ساماندهی منطقه، راه اندازی رستوران سنتی، زائرسرا، تالار و .... از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای توسعه گردشگری دیباج است.
شهردار دامغان با بیان اینکه دیباج جزء اقلیم‌های دارای آب و هوای پاک و مطبوع است، خواستار توجه بیشتر به امامزاده محمد دیباج، محوطه‌سازی امامزاده، توجه به منطقه سرچشمه، مرمت منطقه تاریخی چارطاقی، درخت کهنسال دو هزار و 500 ساله منطقه و ... شد.
جشنواره امامدر(آئین سنتی شیردوشان) هرساله با انجام شیر دوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم بخشی از آن بین نیازمندان در جوار امامزاده محمد دیباج برگزار می‌شود.
دامداران این منطقه هرساله هنگام بردن دام‌ها به کوهستان به سمت بارگاه امامزاده محمد دیباج آمده و شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد(ص) آغاز می‌کنند و هر دامدار نیمی از شیر گله خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و نیم دیگر را به متولی امامزاده تقدیم می‌کند تا با فروش آن بخشی از هزینه‌های این مکان مقدس تأمین شود.

 

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =