ایرنا نوشت؛ معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: از بهمن ماه سال گذشته تا بیستم خردادماه سالجاری جاری، 18 طرح در روستاهای این استان از تسهیلات اشتغالزایی روستایی بهره مند شد.

محمد بختیاری با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: بیش از 77 میلیارد ریال تسهیلات به این طرح ها در جهت رونق تولید و اشتغالزایی از طریق بانک های عامل در استان پرداخت شده است.
وی افزود: تاکنون طبق طرح های ارائه شده 570 میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده است که با مراجعه صاحبان طرح و تکمیل پرونده، توسط بانک های عامل پرداخت می شود.
وی با اشاره به این که سهم استان قم از تسهیلات اشتغالزایی روستایی، 2 هزار و 20 میلیارد ریال است گفت: از این مبلغ 710 میلیارد ریال بر اساس تصویب آیین نامه اجرایی هیات وزیران در آذرماه سال گذشته از منابع صندوق توسعه ملی به استان قم ابلاغ شده است.
معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم ادامه داد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی در راستای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار از محل منابع صندوق توسعه ملی از اول بهمن ماه سال گذشته اجرایی شده است و بعد از تصویب طرح های روستایی، متقاضیان می توانند با معرفی نامه به بانک ها مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: طبق سیاست گذاری های صورت گرفته تسهیلات از طریق بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید به اشخاص حقیقی وحقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار تن جمعیت پرداخت می شود.
بختیاری با بیان این که متقاضیان می توانند به سامانه http://kara.mcls.gov.ir مراجعه کنند گفت: افراد جهت کسب آگاهی بیشتر از نوع رسته ها و اطلاعات دریافت تسهیلات و نحوه بازپرداخت از خدمات آن می توانند قبل از درخواست تسهیلات و تصمیم گیری برای ارائه طرح، پیوست های ضمیمه بویژه دستورالعمل اجرایی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را مورد مطالعه قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: رسته ها در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تقسیم شده است که در بخش صنعت شامل صنایع دستی، فرآوری محصولات، معدنی، صنایع کوچک مقیاس، ساخت ماشین آلات و ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی، بسته بندی میوه، سبزی، نان، ادویه و خشکبار(صادراتی)، فرش دستباف، مبلمان و مصنوعات چوبی، صنایع غذایی و تبدیلی، تکمیلی کشاورزی، کفش و مصنوعات چرمی است.
وی، رسته های بخش کشاورزی و دامداری را شامل مراکز جمع آوری شیر، خدمات توسعه، کشت نهال و بذر، فرآوری زیتون، زنبورداری و فرآوری عسل، فرآوری خرما و میوه های گرمسیری، محصولات گلخانه ای، شیلات و آبزیان، پرورش و فرآوری طیور، فرآوری و کشت سیب زمینی، پرورش دام سبک وسنگین، سردخانه و نگهداری محصولات زعفران و گیاهان دارویی برشمرد.
وی گفت: همچنین رسته های بخش خدمات شامل خدمات مدرن سازی کشاورزی، تعمیر ماشین آلات و ادوات کشاورزی، خدمات ورزشی، فناوری اطلاعات، خدمات بازرگانی و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی، خدمات تخصصی و فنی، مهندسی کشاورزی، دامپزشکی، گیاه پزشکی، خدمات، حمل و نقل و لجستیک، گردشگری، طبیعت گردی و بوم گردی است.
بختیاری با تاکید بر این که متقاضیان باید طرح و ایده خود را به دستگاه های اجرایی استان قم ارائه کنند گفت: طرح ها در کمیته فنی تسهیلات توسعه روستایی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که دارای توجیه اقتصادی و اشتغالزایی باشد جهت پرداخت تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شود.
وی اضافه کرد: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، رونق بازار کسب و کار و ماندگاری نیروی مولد در روستا ها از جمله اهداف اعطای این تسهیلات است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =