۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰

ایسنا نوشت: "مدارگرد شناسایی ماه "(Lunar Reconnaissance Orbiter) که به اختصار "LRO" نامیده می‌شود، فضاپیمای رباتیک ناسا است که در مدار "قطب‌آهنگ" در حال گردش در مدار ماه است.

"مدارگرد شناسایی ماه" در تاریخ 18 ژوئن سال 2009 میلادی به فضا پرتاب شد و پس از سفر چهار روز و نیمه خود به ماه رسید. ماموریت این مدارگرد تسهیل مأموریت‌های انسانی و رباتیک آینده بر روی ماه توسط ناسا است.

"مرکز سفرهای فضایی گادرد"(Goddard) یکی از مراکز ناسا است که وظیفه ساخت این مداگرد را به عهده داشت. هدف نهایی این مدارگرد تهیه نقشه تفصیلی به منظور تعیین موقعیت‌های فرود ایمن و منابع بالقوه در سطح ماه، تشریح محیط تابشی و نشان‌ دادن فناوری‌های جدید است.

"LRO" نخستین بار از تجهیزات به‌جامانده از فضاپیمای "آپولو" بر روی سطح ماه تصویربرداری کرده است. نخستین تصاویر این مدارگرد در سال ۲۰۰۹ منتشر شد که نشان‌دهنده منطقه‌ای در ارتفاعات سطح ماه در جنوب "دریای ابرها"(یکی از دریاوارهای کره ماه) بود.

در سال 2009 این مدارگرد ماموریتی برای حضور یخ روی ماه انجام داد که با موفقیت به پایان نرسید. در سال 2010 یک نقشه توپوگرافی توسط " LRO " منتشر شد که دقیق‌ترین نقشه توپوگرافی از ماه تا به امروز است.

در تاریخ 13 اکتبر 2014 اتفاقی عجیبی برای دوربین این مدارگرد رخ داد و دوربین این مدارگرد که همواره تصاویر با کیفیتی از قمر زمین می‌گرفت، دچار اختلال و تصاویر آن دچار نویز شدید شد. ناسا علت این اختلال را برخورد یک شی‌ با آن اعلام کرد. خوشبختانه عملکرد این دوربین مختل نشد.

در سال 2015، " LRO" تقریبا سه چهارم از سطح ماه را با وضوحی بالا تصویر برداری کرد. در سال 2016 نیز تیم محققان این مدارگرد، از کشف47 هزار لکه جدید روی ماه خبر دادند. لیست کاملی از ماموریت‌های این مدارگرد و نتایج حاصله از آنها در وبسایت "LRO" گردآوری شده است.