تلاش پزشکان برای انجام عمل پیوند کامل صورت

ایسنا نوشت: از سال ۱۹۹۷ میلادی که رؤیای پیوند صورت با فیلم فیس آف در ذهن‌ها شکل گرفت تا به امروز چندین پیوند صورت در سراسر جهان انجام‌گرفته و افرادی که به هر دلیلی چهره خود را ازدست‌داده بودند با چهره‌ای جدید به زندگی بازگردانده شدند.

از سال ۱۹۹۷ میلادی که رؤیای پیوند صورت با فیلم فیس آف در ذهن‌ها شکل گرفت تا به امروز چندین پیوند صورت در سراسر جهان انجام‌گرفته و افرادی که به هر دلیلی چهره خود را ازدست‌داده بودند با چهره‌ای جدید به زندگی بازگردانده شدند.

تغییر چهره (Face/Off) یک فیلم اکشن ساخته‌شده در سال ۱۹۹۷ میلادی و به کارگردانی جان وو (John Woo ) و نقش‌آفرینی جان تراولتا (John Travolta) و نیکلاس کیج (Nicolas Cage) است که در آن عمل جراحی تغییر چهره مطرح‌شده و طی رویدادهای هیجان‌انگیزی، چهره یک پلیس با یک فرد خلاف‌کار به‌طور کامل تعویض می‌شود. این بار هم تفکرات و تخیلات سینماگران، الهام‌بخش پژوهش‌های علمی شده و این رؤیا پس از ۸ سال به حقیقت پیوسته و نخستین عمل جراحی پیوند صورت در سال ۲۰۰۵ میلادی بر صورت آسیب‌دیده یک زن در کشور فرانسه انجام گرفت.

در جدیدترین پیوند صورت، فردی ۶۴ ساله صاحب چهره‌ای جدید می‌شود. پیوند صورت شاید یکی از پیوندهای عجیب‌وغریب باشد اما واقعیت دارد. پیرترین گیرنده پیوند صورت مردی ۶۴ ساله از کبک (Quebec) کانادا است که چهره‌ای جدید خود را پس از پیوند دریافت کرده است.

همه ما از پیوند اعضای بدن مانند کلیه، کبد و یا قلب شنیده‌ایم و افراد مختلف جامعه تا حدودی با این عمل آشنایی دارند اما پیوند صورت امری عجیب و تازه است چراکه فرد گیرنده از چهره‌ای کاملاً جدید برخوردار خواهد شد. قابل‌توجه است که این مرد کانادایی با صورت جدید خود پس از ۷ سال قادر به تنفس، خوردن، بوییدن و صحبت شده است. موریس دژاردنز (Maurice Desjardins) در سال ۲۰۱۱ میلادی طی یک سفر که برای شکار رفته بود، مورد اصابت گلوله قرارگرفته و بخش قابل‌توجهی از فک، دندان‌ها، لب‌ها، بینی و عضلات صورت وی از بین می‌رود.

یک گروه صد نفرِ برای بازسازی و ساخت چهره جدید برای مویس همکاری می‌کنند و پس از یک عمل جراحی ۳۰ ساعته موفق می‌شوند تا این مرد آسیب‌دیده را از چهره ویران‌شده قبلی خود خلاص کرده و معنای تازه‌ای به زندگی وی ببخشند. این عمل جراحی نخستین پیوند صورت در کانادا و کشورهای مشترک‌المنافع به‌حساب می‌آید که در بیمارستان Maisonneuve-Rosemont در شهر مونترال و به سرپرستی دکتر دانیل برسوک (Daniel Borsuk) انجام می‌شود.

موریس در پی این حادثه و از دست دادن صورتش، از طریق سوراخی در گردنش تنفس می‌کرده وزندگی وی به محیط خانه‌اش محدودشده بود و ازلحاظ جسمی و روحی وضعیت مناسبی نداشته است.

دکتر برسوک که مسئول عمل جراحی چشم‌های موریس بوده در مصاحبه‌ای از این عمل سنگین و موفقیت آن سخن گفته و تأکید کرد که از بین رفتن چهره هر فرد می‌تواند باعث بحران هویت آن شخص شود چراکه چهره ما به‌طور مستقیم با هویت ما مرتبط است.

 

تاریخچه جراحی‌های تغییر صورت

اگرچه مدت‌زمان زیادی از انجام نخستین عمل پیوند صورت نمی‌گذرد اما تاکنون نمونه‌های موفق آمیز دیگری از عمل‌های جراحی پیوند صورت در جهان ثبت‌شده است که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پزشکان روسیه در یک عمل جراحی ۱۸ ساعته در سال ۲۰۱۵ میلادی موفق شدند تا کلیه بافت‌ها و اجزای صورت اهداشده یک فرد مرده را به مردی که در اثر برق‌گرفتگی دچار سوختگی شدید شده بود، پیوند بزنند.

 تلاش پزشکان برای انجام عمل پیوند کامل صورت

پزشکان اسپانیایی در سال ۲۰۱۵ میلادی موفق به انجام پیچیده‌ترین عمل جراحی پیوند صورت در تاریخ علم پزشکی شدند. ۴۵ پزشک و تکنیسین در این جراحی ۲۷ ساعته، اقدام به تعویض زبان، گلو، بینی و بخش‌های تحتانی صورت یک بیمار کردند.

 تلاش پزشکان برای انجام عمل پیوند کامل صورت

در سال ۲۰۱۰ میلادی نخستین عمل جراحی پیوند صورت کامل در جهان روی مردی که در تصادف چهره خود را ازدست‌داده بود، انجام گرفت.

جراحان پلاستیک در ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی موفق به انجام پیوند کامل صورت برای مرد آتش‌نشان ۴۱ ساله‌ای شدند که چهره خود را در حادثه آتش‌سوزی در سال ۲۰۰۱ میلادی به‌طور کامل ازدست‌داده بود.

 تلاش پزشکان برای انجام عمل پیوند کامل صورت

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    0 0
    بالاخره ننوشتيد مجموعا تاكنون چند عمل پيوند صورت در جهان انجام شده است؟ جدول براي ارائه همين اطلاعات خلق شده است.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      0 0
      دوست عزیز تونگران کارت خوان باش آمارکشک کیه.