تاکید بر تعریف ماموریت های اساسی یزد در سند آمایش

نشست بررسی پیشرفت سند آمایش استان یزد باحضور رئیس امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، رئيس امور برنامه ريزي، نظارت و آمايش سرزمين سازمان برنامه و بودجه كشور در اين نشست با تقدير از زحمات صورت گرفته در جهت تدوين سند آمايش استان گفت: يكي از مزيت هاي برجسته اين سند، مشاركت فعالانه بدنه مديريتي و كارشناسي سازمان يزد همگام با مشاور در تدوين اين سند است.

دكتر مهدي پندار افزود: بومي شدن دانش تدوين آمايش يك ويژگي برجسته براي استان يزد محسوب مي شود كه موجب مي شود در صورت تغيير شرح خدمات آمايش، بتوانند با گرفتن مشاوره كار خود را پيش ببرند.

رئيس امور آمايش سازمان برنامه و بودجه كشور با تاكيد بر اينكه مي بايست انتظارات خود را از آمايش مشخص كنيم، گفت: آمايش به لكه گذاري وارد نخواهد شد، چراكه اين موضوع در مرحله بعدي -برنامه ريزي كالبدي- قرار دارد و طي تفاهمي كه ميان سازمان و وزارت راه و شهرسازي صورت خواهد پذيرفت، انجام مي گيرد.

وي افزود: سند يزد، اقدام جديد و جسورانه اي را به انجام رسانده كه برخي موارد آن نظير هستي بخشي و پديدار شناسي مي تواند به اصلاح شرح خدمات آمايش كه توسط سازمان برنامه و بودجه كشور تدوين شده، كمك نمايد و آن را تكميل كند.

پندار درخصوص روند پيشبرد سند ملي آمايش سرزمين هم گفت: شرح خدمات سند ملي توسط صاحبنظران در حال بررسي است و سعي شده تا از نظرات تمامي مشاوران بهره لازم گرفته شود.

وي گفت: ساختار اجرايي تدوين سند ملي مشخص شده و رياست شوراي سياستگذاري آن بر عهده دكتر نوبخت قرار دارد و اركان مرتبط سازماني و نخبگان آمايش در آن عضويت دارند.

اين مقام مسئول با اشاره به احكام برنامه ششم توسعه مبني بر آماده شدن سند ملي آمايش تصريح كرد كه در اين رابطه از استانها خواسته شد تا چكيده مطالعات آمايش خود را تا پايان شهريورماه ارسال نمايند تا از آنان در سند ملي استفاده شود.

وي گفت: پس از تدوين سند ملي، مطالعات آمايش استانها بر اساس تقسيم كار ملي و استاني ملي اصلاح خواهد شد و به تصويب خواهد رسيد.

رئيس امور آمايش سازمان برنامه و بودجه كشور با بيان اينكه لازم است در مطالعات آمايش ماموريت هاي اساسي براي يزد تعريف شود و روي آن كار شود، گفت: سازمان مي بايست با دلايل متقن ماموريت ها را طراحي و تبيين نمايد.

وي با تاكيد بر اينكه لازم است در همه مراحل كار آمايش، هدف اصلي از آمايش را به خاطر داشت گفت: يكي از مهمترين اهداف از آمايش، عدالت فضايي، ارتقاء شاخص ها و توازن منطقه اي است كه بايد در پهنه سرزمين محقق شود.

اين مقام مسئول با بيان اينكه آب و تامين آب اهميت بسزايي براي استان يزد دارد، گفت: مطالعات خوبي را وزارت نيرو در اين زمينه در دست اقدام دارد كه پيشنهاد مي شود از آن براي تدوين سند آمايش بهره گرفته شود.

مهدي پندار در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تصميم سازمان برنامه و بودجه براي تدوين اسناد منطقه اي آمايش پس از تدوين سند ملي گفت: در اين راستا 9 منطقه آمايش كشور فعال خواهند شد. وي افزود: سازمان در اين ارتباط از استانها مي خواهد تا نقطه نظرات خود را پيرامون اجرايي كردن اين مهم ارائه نمايند تا مورد بررسي و استفاده قرار گيرد.

پندار در پايان با اعلام اينكه اين امور، تدوين اسناد توسعه 5 ساله استاني را در دستور دارد، گفت: اميدواريم در 3 سال پاياني برنامه ششم توسعه، برش استاني برنامه را در اختيار داشته باشيم. وي گفت: استان تهران براي اين منظور پايلوت است و يزد بخاطر مطالعات بومي آمايش قابليت خوبي براي اجراي آن دارد.

در اين نشست رئيس و مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد به ارائه روند پيشرفت و دستاوردهاي سند آمايش استان در قالب بخش هايي نظير: انتخاب فعاليت هاي منتخب اقتصادي، پديدارشناسي، هستي بخشي، سناريوهاي جمعيتي، ساختار فضايي و چشم انداز 1414 پرداختند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =