۰ نفر
۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۵

ایرنا نوشت:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: با تصویب شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته انتخاب شد.


عبدالمالک شنبه زاده روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: ایلام پیش از این به عنوان نامزد شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی شده بود که در روزهای گذشته در نشستی که با حضور پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران برگزار شد به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی و اعلام شد.
وی یادآور شد: گلیم نقش برجسته مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی استان ایلام است و با توجه به شاخص هایی از جمله پیشنیه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت به عنوان شهر ملی انتخاب شده است.
وی تاکید کرد: انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته مقدمه ای برای انتخاب به عنوان شهر جهانی در آینده است و باید اقدامات لازم در زمینه جهانی شدن گلیم نقش برجسته ایلام انجام شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: با انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته از این پس باید فعالیت های گسترده ای در راستای تولید، توزیع، تکمیل زنجیره تولید و همچنین معرفی بیشتر این صنعت بومی استان انجام شود.
شنبه زاده تاکید کرد: انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق صنایع دستی استان و همچنین معرفی بیشتر این صنعت در سطح ملی و جهانی دارد.
به گزارش ایرنا، گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است.
در حین بافت گلیم ساده، خانم بافنده ای از روستای زنجیره از توابع استان ایلام در قسمتی از گلیم خود موفق به اجرای نقش برجسته با استفاده از گره قالی شد که پس از ارسال این گلیم به سازمان صنایع دستی ایران، مورد استقبال قرار گرفت.
در این نوع گلیم، زمینه بافت، گلیم (صوفی بافی) و نقوش آن گره کامل قالی است که بعد از بافت نقوش آن برجسته تر از زمینه است.
این محصول هولوگرام سوغات ملی دریافت کرده و به عنوان سوغات و برند اختصاصی استان ایلام به عنوان استان ابداع کننده گلیم نقش برجسته ثبت شده است.
هفت هزار و 600 صنعتگر در 33 رشته صنایع دستی استان ایلام در بیش از 100 کارگاه فعال به صورت رسمی فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنها در بخش تولید گلیم نقش برجسته فعال هستند.
گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پای پوش سنتی (گیوه بافی)، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی ایلام است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =