ایرنا نوشت: کم‌تر از 2 ماه تا مراسم اربعین حسینی باقی‌ مانده است، تلاش مسئولان استانی این بوده تا تمام مشکلات برای اربعین امسال رفع شود و زائران با سهولت بیشتری از این مرز تردد و در همایش ملی و بزرگ اربعین شرکت و حماسه ای ماندگار خلق کنند. در زیر برخی از فعالیت هایی که منجر به میزبانی باشکوهی از زائرین خواهد شد آمده است.

مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام به دلیل کوتاهی مسافت و برخورداری از امنیت یکی از کانون های پر تردد ورود و خروج زائران عتبات عالیات به شمار می رود.

روزانه به طور متوسط 6 هزار زائر از این مرز رسمی به شهرهای مقدس کربلا و نجف در کشور عراق سفر می کنند ولی در ایام منتهی به اربعین نزدیک به 2 میلیون زائر از این مرز برای سفر به عتبات عالیات تردد می کنند.

به دلیل استقبال چشمگیر زائران حسینی از مرز مهران برای رفتن به عتبات عالیات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ایلام به‌ طور جدی توسط مسئولان هم در سطوح کشوری و و استانی قرار گرفت و توجه ویژه ای به این استان و مرز مهران برای تکمیل و بهسازی زیرساخت های ارتباطی این مسیر داشتند.

از چند سال گذشته کارهای اساسی و مهمی برای اصلاح این جاده در بخش های گوناگون آغاز شده است، در این مدت اقدامات درخور توجهی در حوزه زیرساخت های ارتباطی در محورهای مختلف استان ایلام انجام و در دست اجرا است.

با این حال پروژه های مهمی در بخش های مختلف در حوزه زیرساخت های استان بویژه در محور ارتباطی ایلام - مهران با پیشرفت فیزیکی مناسب در دست اجرا است که تکمیل این طرح ها می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی را در ایام اربعین امسال در جاده های منتهی به مرز مهران برطرف و باعث سهولت در تردد زائران شود.

کمتر از 2 ماه به پیاده ‌روی عظیم و کنگره اربعین حسینی مانده و ایلام بهعنوان دروازه عتبات عالیات در حال آماده شدن برای این همایش بزرگ است، اگر چه در سال‌ های اخیر با تلاش مسئولان و همراهی مردم زیباترین جلوه ‌های مهمان ‌نوازی و استقبال از زائران اعتبات عالیات را شاهد بوده‌ایم اما تلاش ها برای رفع و ضعف مشکلات زیرساختی راه های استان و سهولت در تردد زائران به جدیت در حال انجام است.

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به پروژه های اربعین
استاندار ایلام گفت: بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار امسال برای تکمیل پروژه های حوزه اربعین در این استان اختصاص خواهد یافت.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: این پروژه ها شامل تکمیل مسیرهای ارتباطی ایلام - مهران، تونل قلاجه ، تونل کبیرکوه ، جاده مرزی مهران ، بیمارستان 365 تخت خوابی ایلام و ... است.

وی با اشاره به تخصیص یک هزار و 700 میلیارد ریال به پروژه جاده کنجانچم در مسیر مهران افزود: 36 کیلومتر از این مسیر تا اربعین آماده خواهد شد و در بحث مطالبات قرارگاه خاتم الانبیاء سال گذشته بیش از 530 میلیارد ریال پرداخت شد و امسال نیز امیدواریم 600 میلیارد ریال پرداختی به قرارگاه داشته باشیم.

استاندار ایلام از اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل تونل قلاجه خبر داد و یادآور شد: این اعتبار برای سیستم تهویه و روشنایی این تونل اختصاص می یابد.

سلیمانی دشتکی پیشرفت تونل کبیرکوه را رضایت بخش خواند و تاکید کرد: بیش از 450 میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده و در بحث جاده مرزی مهران نیز 36 میلیارد ریال مصوب شده است.

رایزنی با وزارت امور خارجه برای بازگشایی مرز چیلات و چنگوله به عنوان مرز کمکی
استاندار ایلام در دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه بر لزوم رایزنی در سطح بین المللی برای توسعه مرزهای استان ایلام تاکید کرد و خواستار پیگیری های لازم از طریق وزارت خارجه با طرف عراقی برای تسریع و اجرای زیرساخت های لازم در سمت عراق شد.

قاسم سلیمانی دشتکی با تاکید بر اینکه هم اکنون تکمیل زیرساخت های مرز چیلات و چنگوله در دستور کار استان است و بخش عمده ای از آن تا اربعین امسال به پایان می رسد، گفت: ضرورت دارد نشست های مشترک در سطح ملی و منطقه ای با مقامات عراقی صورت پذیرد.

وی همچنین خواستار بازگشایی کنسولگری عراق در استان ایلام جهت سهولت و تردد زائران شد که از طرف وزارت امور خارجه دکتر انصاری معاونت اقتصادی وزارت خارجه رابط بین وزارت خارجه و استانداری معرفی شد تا بصورت ویژه امورات استان با کشور عراق پیگیری شود.

معاون عمرانی استانداری ایلام نیز گفت: با توجه به حجم تردد زائران از مرز مهران در صدد ایجاد زیرساخت های موقت در مرزهای چیلات و چنگوله هستیم تا فشار به پایانه مرزی مهران کاسته شود و از مرز چنگوله به عنوان یک پایانه تجاری در مدت حضور زائران در مهران به منظور صدور کالا به عراق استفاده شود.

احمد کرمی افزود: قبل از فرا رسیدن اربعین باید زیرساخت های موقتی این دو مرز از جمله فیبرنوری، راه دسترسی، آب، سرویس های بهداشتی و توقفگاه ایجاد شود.

امسال بخش عمده‌ای از مسیر ایلام - مهران چهار بانده خواهد شد
معاون امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه زمان زیادی تا اربعین نمانده است لذا کارها باید با سرعت و کیفت بالا تا ابتدای مهرماه اجرایی شوند، گفت: هم اکنون پیمانکاران در سه مسیر منتهی به مهران در حال فعالیت هستند که بخش عمده این فعالیت ها تا اربعین امسال به نتیجه رسیده و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی خواستار زمان بندی مناسب و نظارت مستمر و دقیق مدیران دستگاه های اجرایی بر روند اجرای پروژه ها شد و تصریح کرد: مسائلی مانند آب شرب، آب بهداشتی، پارکینگ، برق، روشنایی مسیرهای تردد و ... قبل از اربعین تکمیل و نواققص این حوزه ها رفع خواهند شد.

بهسازی محور ملکشاهی - مهران قبل از اربعین
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: قبل از آغاز ایام اربعین 97 بهسازی و حذف نقاط حادثه خیز محور ملکشاهی - مهران انجام و این جاده برای تردد زائران آماده می شود.

احمد کرمی با بیان اینکه در مسیر ترشابه به مهران کار به ‌خوبی پیش می‌رود و این مسیر قبل از اربعین حسینی زیر بار ترافیکی خواهد رفت، افزود: علی ‌رغم همه محدودیت‌های مالی، عملیات اجرایی کنارگذر غربی مهران به طول 10 کیلومتر در حال انجام است.

کرمی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات آنتن دهی تلفن همراه در مسیر اربعین اشاره کرد و یادآور شد: در برخی از نقاط مسیر اربعین، مشکلاتی در حوزه آنتن دهی موبایل وجود دارد که امیدواریم مسئولان ذیربط تا پیش از اربعین نسبت به پوشش دادن این نقاط کور اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برای بهبود پوشش اینترنت در مهران، تجهیزات فیبر نوری نسبت به سال گذشته چهار برابر و پهنای تجهیزات 10 برابر افزایش یافته که تا قبل از اربعین امسال به بهره برداری خواهد رسید.

معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به اینکه در بخش بهداشت و درمان نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است، اعلام کرد: با پیگیری های صورت گرفته بزودی یک فروند بالگرد به اورژانس هوایی استان افزوده خواهد شد که اگر باند فرود در مهران آماده شود، 2 فروند بالگرد مخصوص اورژانس هوایی در مهران آماده بهره برداری می شود.

استان‌های معین همکاری خود را در برگزاری مراسم اربعین افزایش دهند
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: برای اربعین امسال پنج استان مرکزی، لرستان، قم، گیلان و قزوین به عنوان استان های معین ایلام انتخاب شده اند که این پنج استان باید در ساخت و تکمیل زیرساخت های اربعین با استان ایلام قبل از آغاز آئین های اربعین همکاری داشته باشند.

محمد نوذری افزود: مدیران دستگاه های اجرایی از هم اکنون باید امکانات و خدمات مورد نیاز خود را به این استان ها اعلام کنند تا در اسرع وقت، با تمام تجهیزات به ایلام کمک کنند.

تلاش برای تکمیل زیرساخت های ارتباطی با جدیت در حال انجام است
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه چهاره بانده کردن جاده ایلام - مهران گفت: این پروژه در سه قطعه به طول اجرایی 90 کیلومتر با عقد قرارداد به پیمانکار در بخش های مختلف و با اعتباری بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال در مراحل پایانی کار قرار دارد.

سیدکمال الدین میرجعفریان تاکید کرد:هم اکنون قطعه اول این مسیر از مهدی آباد تا سه راهی جندالله به طول 10 کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی 35 درصد در حال انجام است.

وی از احداث، حفر تونل و 2 دهنه بزرگ در این مسیر خبر داد و گفت: با توجه به زمان بر بودن حفر تونل هم اکنون بیش از 300 متر از این تونل حفاری شده که تلاش می شود عملیات اجرایی این قطعه تا قبل از اربعین به 70 درصد پیشرفت فیزیکی برسد.

میرجعفریان با اشاره پیشرفت فیزیکی قطعه دوم از سه راهی مابره تا تقاطع صالح آباد تاکید کرد: این پروژه با طول 19 کیلومتر هم اکنون با پیشرفت فیزیکی 55 درصدی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا با استفاده از همه امکانات بتوانیم پیش از ایام اربعین امسال پیشرفت فیزیکی این قطعه را به نزدیک 90 درصد برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: قطعه سوم نیز از تقاطع صالح آباد تا سد آل اسحاق به قرارگاه خاتم ابنبیا واگذار شده است، هم اکنون این قطعه با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی در حال انجام است که تلاش می شود تا قبل از ایام ابعین این مسیر تکمیل و زیر بار ترافیک رود.

تونل قلاجه ایوان تا قبل از اربعین بازگشایی می شود
تونل قلاجه از مهمترین طرح های استان ایلام در حوزه راهسازی است که با بهره برداری از این پروژه بزرگ ملی تحول عظیمی در تونل سازی کشور روی داد.

این تونل به عنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور بر سر راه ارتباطی 2 استان ایلام و کرمانشاه آبان سال گذشته برای استفاده و سهولت زائران اربعین و مردم ایوان به زیر بار ترافیک رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: به علت نصب تهویه هوا و عملیات روشنایی کامل در تونل قلاجه شهرستان ایوان ، تردد در این مسیر تا اطلاع بعدی امکان پذیر نیست.

سید کمال الدین میرجعفریان در این خصوص وضعیت این تونل بر استفاده حداکثری از تمام ظرفیت ها برای تسریع در تکمیل تونل قلاجه در ایام منتهی به اربعین امسال تاکید کرد و گفت: هم اکنون عوامل اجرایی در حال نصب تهویه و سیستم روشنایی تونل هستند.

سید کمال الدین میرجعفریان افزود: تلاش می شود تا قبل از اربعین سال جاری مراحل نصب تهویه و روشنایی کامل تونل تکمیل و زیر بار ترافیک رود.

شهرداری مهران مهیای میزبانی کنگره اربعین است
شهردار مهران گفت: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی شهرداری مهران نیز تمهیدات لازم را برای برپایی این رویداد بزرگ آماده می کند.

حجت شاکیان اظهار داشت: ایجاد سیستم روشنایی از ورودی شهر سمت ایلام تا پل زائر یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته و تلاش می شود تا قبل از اربعین به بهره برداری برسد.

وی افزود: مدیریت و ساماندهی پارکینگ ها ، نصب تابلوهای راهنما و اطلاع رسانی که فاز نخست آنها به اتمام رسیده است و خط کشی معابر اصلی و آسفالت از دیگر اقدامات اربعین توسط شهرداری است.

وی یادآور شد: اصلاح هندسی، تعمیر و اصلاح سرویس های بهداشتی و نظافت شهر در قالب اکیپ هایی به صورت فعال و همه روزه نسبت به جمع آوری نخاله های ساختمانی در سطح شهر از دیگر اقدامات شهرداری برای اربعین است.

با این وجود و با اتخاذ تدابیر و انجام اقدام های مناسب، زیرساخت های شهرستان مرزی مهران امسال بیش از سال گذشته برای تردد زوار در ایام منتهی به اربعین حسینی مهیا شده و با تاکیدات مدیرت ارشد استان، اجرای عملیات عمرانی بهسازی راه های منتهی به مرز مهران به خصوص طرح چهارخطه کردن محور حمیل - ایلام - مرز مهران به عنوان کانون اصلی آمد و شد زائران با سرعت و حساسیت بیشتری همچنان درحال پیگیری است و نقاط مورد نظر در حال اصلاح و بازسازی است.

تلاش مسئولان استانی این بوده تا تمام مشکلات برای اربعین امسال رفع شود و زائران با سهولت بیشتری از این مرز تردد و در همایش ملی و بزرگ اربعین شرکت و حماسه ای ماندگار خلق کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =