استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بخشی از نیروهای انقلاب و اصولگرا از ادبیات دینی فاصله گرفته اند و به محاسبات مادی رو آورده اند، گفت: انجام امور برای خدا، رنگ الهی دادن به فعالیت ها، صبر و توکل به خدا، فدا کردن خود در راه خدا و توجه به امداد غیبی خداوند از جمله اصولی است که امروزه در شرایط پیچیده کشور و در میان تحلیل های سیاسی مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در دوازدهمین نشست مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، که با موضوع راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی برگزار شد، در ادامه بحث «جنگ راهبردها» با اشاره به وضعیت روانی حاکم بر جامعه و اخبار مأیوس کننده که در کوچه و بازار و در دنیای مجازی در حال انتشار است، اظهارداشت: ما در یک جنگ تبلیغاتی و روانی نقش پیاده نظام دشمن را داریم بازی می کنیم.

وی افزود: این که در بقالی و بزازی و تاکسی و پیام رسان های مختلف به مسئولان کشور، رئیس جمهور و روحانیت بد و بیراه بی حساب و کتاب گفته می شود ، این قطعا یک موجی از موفقیت راهبردی دشمن ما است و رسماً هم اعلام کرده ند که یکی از اهدافشان این است که بین ملت و نظام جدایی بیندازند و مردم بدون این که تأمل کنند که در این شریط تکلیف چیست فقط به این فکر می کنند که بیکاری و گرانی شده و باید دنبال تحصن و راهپیمایی باشند. در این شرایط بسیار راهبردی به ندرت دیده می شود که یک جمعی نشسته باشند و به هجوم دشمن فکر کنند و این که در این شرایط باید چکار کرد که دشمن موفق نشود.

پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این که حتی جناح های سیاسی هم کمتر در اندیشه دستیابی به راه های برون رفت هستند، خاطر نشان کرد: اگر ما شبی در خانه شام نداشته باشیم نمی رویم در کوچه داد بزنیم که ما امشب شام نداریم، معمولا انسان مسائل خصوصی خود را مخفی می کند که آبرویش نرود ولی امروز در مملکت با مشکل مواجه شده ایم و همه دارند فریاد می زنند و بی محابا اطلاعات داخلی را به گوش دشمن می رسانند.

اصولگرایی و اصلاح طلبی مقابل هم نیستند
وی با اشاره به وظایف خطیر دو جریان غالب فکری در کشور افزود. دو جریان اصول گرایی و اصلاح طلبی امروز مسئولیتشان سنگین است. اینها در این شرایط مقابل هم نیستند، و همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند ؛ اصولگرایی در مقابل عدم پایبندی به اصول و اصلاح طلبی هم در مقابل عدم توجه به اصلاح جامعه قرار دارد؛ الان در جامعه با شرایطی که داریم هر دو جناح رقبای توهمی خود را باید رها کنند و بدانند دشمن اصلی این است که برخی افراد با اصولی که همه به آن پایبند هستیم مشکل پیدا کرده اند؛ ما الان حساسیت مان باید به خدشه پیدا کردن به اصول فکری مان باشد نه حساسیت به جناح رقیبی که رقابت سیاسی با هم داریم ولی متأسفانه حساسیت ها نسبت به اصول کم شده است.امام فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است و این وجه مشترک هر دو جناح است باید در مقابل دشمنان ، با چنگ و دندان از اصل نظام دفاع کرد.

اصولگرایی از ادبیات دینی فاصله گرفته است
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به آیاتی از قرآن به اصولی که امروزه مورد خدشه واقع شده است اشاره کرد و افزود: ادبیات اصولگرایی و اصلاح طلبی ما دارد از ادبیات قرآنی و دینی فاصله می گیرد و تا می گویند اقتصاد خراب است فوراً می رویم به سراغ عرضه و تقاضا و با ادبیات آدام اسمیت حرف می زنیم و کاری به ادبیات و آداب دینی خود نداریم؛ بر مبنای اعتماد به خدا و توکل، صبر و دیگر ارزش های دینی فکر نمی کنیم . درحالی که خود را اصول گرا می دانیم ولی از ادبیات گفتمانی اصولگرایی خارج شده ایم.

وی با بیان این که ما پنج نوع ارزش داریم که در ترسیم راهبرد اصولگرایی بسیار مهم هستند و در جنگ راهبردها دارند خدشه دار می شوند و اگر دیر بجنبیم و خود را بازسازی نکنیم اصولگرایی فقط حرف و لقلقه زبان خواهد بود، گفت: اگر ما از چارچوب ادبیات دینی خارج شویم مانند حزب دموکرات مسیحی که نه مسیحی است و نه دموکرات و فقط برای قدرت مبارزه می کند، تبدیل به یک حزب سیاسی خواهیم شد.

مهاجرنیا با بیان این که این پنج ارزش در قرآن در ذیل راهبرد دفاعی اسلام مطرح شده اند، گفت: معمولا در دنیا وقتی بحث راهبرد دفاعی مطرح می شود دو گفتمان وجود دارد، یک گفتمان این است که راهبردها را در چارچوب منافع ملی ترسیم می کند و همه چیز روی قدرت ملی و اقتصاد و سیاست ملی تعریف می شود که در کشور های غربی این گونه است گفتمان دیگر بر اساس رویکرد آموزه های دینی و مصالح اسلامی می اندیشد. ما تنها کشوری هستیم که علاوه بر منافع ملی ، مصالح دینی هم داریم و در قانون اساسی ما مصالح دینی را به گونه ای تعریف کردند که قابل جمع با منافع ملی است و مقابل هم نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروزه حقیقتاً ما به بخش دینی انقلاب بی توجه هستیم و این بی توجهی دارد دین را مقصر و عامل بحران و مشکلات معرفی می کند و کارشناسان و طراحان و برنامه ریزان همه توجهشان به منابع مادی و منافع ملی است، ادامه داد: در قرآن یک سری اهداف غایی وجود دارد که تعیین کننده راهبردهای ما است؛ همه آیاتی که در بحث جهاد و دفاع است یک قید دارد که قید "فی سبیل الله" است؛ امروزه همه داریم به نوعی جو مأیوس کننده جامعه را تقویت می کنیم در حالی که الان شرایط به گونه ای نیست که بخواهیم دشمن را تقویت کنیم بلکه تا می شود باید این آتش را خاموش کرد.

دعوای ما با آمریکا بر سر دین است ولی سیاست گذاران ما از دین غافل شده اند
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: ما در جنگ با آمریکا بر روی منافع مادی بریده از دین دعوا نداریم و به تعبیر امام خمینی آنها با اسلام دعوا دارند نه با ایران بریده از اسلام ، ولی متأسفانه در این رقابت جدی که ما با غرب داریم برخی سیاست گذاران و برنامه ریزان ما گویا اصلا با دین کاری ندارند و تمام طراحی هایی که می کنند این است که چطور مقابله به مثل کنیم و چطور راه گریز اقتصادی پیدا کنیم نتیجه آن تقویت فرهنگ دینی مردم است یا فقط صادرات نفت و رفع تحریم ، گویا شرایط سبب شده به این بخش توجه نشود.

وی با بیان این که ما امروز داریم در دام همان ناسیونالیسم و ملی گرایی می افتیم که اول انقلاب با آن مخالفت می کردیم، افزود: ملی گراهایی که اول انقلاب بودند بی دین نبودند اهل نماز شب و عبادت بودند ولی کار ملی گراها این بود که می گفتند ما ایرانی مسلمان هستیم سرجایش دین داریم و سرجایش به دنبال منافع ملی هستیم در مقابل آنها گفته می شد که ما مسلمان ایرانی هستیم میان منافع ملی و دینی ما جدائی وجود ندارد و خود دین به ما گفته است به دنبال منافع ملی باشید ولی امروز بی تفاوتی ها نسبت به ارزش های دینی مردم ، نشان می دهد که داریم به دام همان تفکر ناسیونالیستی می افتیم.

استاد حوزه و دانشگاه ، دشمن اصلی اصولگرایی را خدشه وارد شدن در اصول دانست و گفت: اگر ما اصولگرا هستیم باید به دفاع از اصول بپردازیم و اگر در بازار می بینیم که یک جوّ تبلیغاتی ، علیه نظام است وظیفه ما این است که به میدان برویم و از دین و نظام دفاع کنیم و با آگاهی بخشی به مردم ، جو را عوض کنیم؛ بنابراین جهت گیری ها و سمت و سوی غایی ما باید الهی و فی سبیل الله باشد.

وی افزود: دومین اصل ارزشی که در جنگ راهبردها باید تقویت شود اصطلاح زیبایی است که در قرآن به عنوان "صبغة الله" مطرح شده؛ یعنی رنگ خدایی بگیرید و این به ما می گوید راهبردتان در مقابل دشمن باید صبغه ی الهی داشته باشد؛ رنگ الهی مصادیق متعددی در قرآن دارد که یکی از مصادیقش اعتقاد و ایمان است و در قران هم جبهه بندی ها ، بر اساس صبغه بندی ها و رنگ الهی طراحی شده است و ایمان را در مقابل کفر قرار می دهد؛ توصیه قرآن این است که ارزش ها را بر اساس ایمان و اعتقاد به توحید طراحی کنید و این یکی از اصول اساسی اصولگرایی است و امروزه در جامعه نیاز به تقویت و کمک دارد. اخبار مفاسد ، اختلاس ها، زدو بندهای اقتصادی ، نشانه مثبتی از صبغه الله مخابره نمی کنند.

مهاجرنیا

ذکر خدا، توکل به خدا و صبر در راه خدا ایمان را تثبیت می کند
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا سومین اصل ارزشی که قرآن به عنوان ارزش های جامعه اسلامی، روی آن تأکید دارد را ارزش های تثبیتی دانست و افزود: ارزش های تثبیتی ارزش هایی است که ثبات ایجاد می کند و جامعه را آرام می کند؛ خداوند در سوره انفال می فرماید «وقتی در مواجهه با دشمنان واقع شدید محکم بایستید و دعوت به استقامت و ثبات قدم می کند» بنابراین جامعه امروز ما نیاز به آرامش و ثبات قدم دارد و ما باید ارزش های تثبیت کننده را در جامعه تقویت کنیم.

وی با اشاره به ارزش های تثبیت کننده ایمان و اعتقادات ثبات بخش در جامعه گفت: یکی از مواردی که در قرآن به عنوان ارزش تثبیت کننده از آن یاد شده است ذکر و یاد خدا است؛ امروزه ذکر در جامعه ما کم شده است و ریا کاری و بازی درآوردن با دین شدیداً ذکر حقیقی را از مردم گرفته و مردم نسبت به ذکر الهی کم اعتقاد شده اند؛ متأسفانه ما در جامعه متولی تقویت ارزش های تثبیتی را نداریم و این کار روی زمین مانده است؛ باید به مردم یاد بدهیم که چیزی که به ما آرامش می دهد ذکر خدا است .

انقلابی بودن به معنی انجام وظیفه و توکل به خدا است
مهاجرنیا دومین ارزش تثبیت کننده را توکل دانست و افزود: بنابر گزارش قرآن ، رزمندگان جنگ احد که شکست خورده بودند می گفتند که ما خدا را داریم و تا آخر به پای اعتقاداتمان ایستاده ایم. این ادبیات امروز کم رنگ شده است در حالی که خداوند در طول این 40 سال ما را یاری کرده است؛ جنگ هشت ساله، توطئه گروهک ها، کودتا ها و تحریم های گذشته، برای ما کمر شکن بود ولی دیدید با لطف الهی خیلی راحت از آن بحران ها خارج شدیم و الان هم در اوج این تحریم ها خداوند به کمک ما خواهد آمد و همین الان آثارش دیده می شود که با این که رییس جمهور آمریکا با تمام قوا ایستاده است ولی برخی از کشورها با آنها همکاری نمی کنند و این عدم همکاری نشان از قدرت الهی است؛ نباید این حوادث را خارج از ربوبیت الهی بدانیم. بنابراین انقلابی بودن به معنی توکل به خدا است.

وی سومین ارزش تثبیت کننده را صبر دانست و گفت: خداوند می فرماید اگر صبر دشته باشیم 20 نفر از شما بر 200 نفر غلبه پیدا می کنند؛ این یک استعاره است که اگر ما استقامت داشته باشیم می توانیم در مقابل آمریکا بایستیم، اگر ما پشت سر ولایت فقیه و با توکل به خدا جلو برویم قطعا دست خدا هم پشت سر ما خواهد بود و ارزش ها تثبیت می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که چهارمین اصل ارزشی که در راهبرد مواجهه باید تقویت کنیم ارزش‌های شهودی است، تصریح کرد: ما باید بخش معنوی و شهودی را در جامعه تقویت کنیم و باید این ادبیات عمومی شود؛ در دوران جنگ این بخش از ارزش ها ، به وضوح دیده می شد که در جامعه وجود داشت و امروز هم مردم باید حس کنند که رها نیستند و خداوند آنها را رها نکرده است.در کنار آنها است و همانند چهل سال گذشته آنها را در سخت ترین بحران ها ، پیروز خواهد کرد.

اصولگرای واقعی جان و مال و آبروی خود را برای دین می دهد
وی با بیان این که ما امام علی(ع) را اصولگرای واقعی می دانیم، گفت: وقتی اسلام به کمک نیاز داشت و بحران شدید در جامعه به وجود آمده بود و پیامبر(ص) را از مکه فراری دادند، آن اصولگرای واقعی به میدان آمد و گفت من به جای شما می خوابم؛ استاد آیت الله جوادی می فرماید کار امام علی(ع) در لیله المبیت بسیار سخت تر از کار امام حسین(ع) در کربلا بود زیرا امام حسین شمشیر در دست داشت و مقابل دشمن ایستاده بود ولی امام علی(ع) در بستر خواب بود و چهل مرد جنگی قرار بود حمله کنند و شاید حضرت نمی دانست که از چه کسی ضربه خواهد خورد اما با جانش در میدان معامله با خدا ایستاده بود. این اصولگرایی است که از جان خود مایه می گذارد.

مهاجرنیا با اشاره به آیه «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله» افزود: خیلی تعبیر زیبایی است که می فرماید کسانی هستند که جان خود را با خدا معامله می کنند و ما اگر ادعای اصولگرایی داریم باید مانند امام علی(ع) از جان و مال و آبروی خود بگذریم و در راه خدا از خودگذشتگی کنیم.

دست قدرت خداوند ما را از بحران ها نجات داد
وی با اشاره به این که در تحریم های گذشته دست خداوند ما را از بحران بیرون کشید، خاطرنشان کرد: خداوند به گونه ای تحریم ها را حل کرد که ما خودمان هم نفهمیدیم که چگونه از این بحران سخت بیرون آمدیم؛ قرآن می فرماید شما نبودید که دشمن را در جنگ بدر کشتید بلکه این من بودم، شما نبودید که تیرها را رها کردید بلکه خداوند این کار را کرد؛« مارمیت اذ رمیت و لکن الله رمی » بنابراین ادبیات اصولگرایی به ما یاد می دهد که ما خودمان را در کنار خدا ببینیم و نصرت و پیروزی مان را از خدا بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که ورزشکاران ما ادبیات دینی جالبی دارند و وقتی پیروز می شوند می گویند خدا کمک کرد و خدا ما را پیروز کرد، گفت: این ادبیات دینی در جامعه سیاسی ما کمرنگ شده است و این نوع ادبیات ادبیات ارزشی و شهودی است یعنی اگر مؤمنین به این ها معتقد بشوند این ادبیات بخشی از واقعیتشان می شود و جامعه اسلامی را اصلاح می کند.

وی پنجمین اصل ارزشی را امدادهای غیبی خداوند دانست و گفت: خداوند رسما در قرآن می گوید همه قدرت و عزت مال خدا است؛ در فرهنگ قرآنی سه دسته از ملائکه معرفی شده اند. که عبارتند از ملائکه "مسومین"؛ ملائکه "مردفین" و ملائکه "منزلین" که جالب است همه آنها در شرایط جنگی و مواجهه با دشمنان مطرح شده اند.؛ هر وقت قرآن نام سکینه را برده است در شرایط جنگ و بحران بوده است و این امدادهای غیبی بخشی از ادبیات اصولگرایی است و ما باید توکل به خدا کنیم و بدانیم که اگر در مسیر خدا باشیم خدا یاور ما است.

اصولگرای واقعی خداوند را حی و علیم و بصیر و سمیع و قدیر می داند
مهاجرنیا با بیان این که اصولگرای واقعی کسی است که پنج تا از اسامی و صفات خدا را همیشه مورد توجهش قرار دهد، گفت: علامه حلی می گوید آن پنج اسم عبارتند از این که خداوند "حی" است همیشه زنده است و حتی چُرت هم نمی زند، خداوند "علیم" است و همه چیز را می داند و ناظر صحنه رقابت ما با آمریکا است، خداوند "سمیع" است و همه چیز را می شنود، خداوند "بصیر" است و همه چیز را می بیند و در نهایت هم خداوند "قدیر" است و می تواند هر کاری را انجام دهد؛ اصولگرایی یعنی این که انسان به این 5 صفت خداوند اعتقاد داشته باشد. و خدا را حاضر و ناظر صحنه جنگ راهبردی با دشمنان بدانند و به تعبیر امام راحل رضوان الله تعالی علیه، عالم را محضر خدا بدانیم و به تعبیر امام حسین علیه السلام در سخت ترین لحظه خونبارکربلا یعنی شهادت طفل شیرخواره اش فرمود « هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی اَنَّهُ بِعَیْنِ اللّهِ » یعنی عاشورا و همه مصیبت هایش چون در محضر الهی است ، آسان و قابل تحمل است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =