ایسنا نوشت: "آژانس فضایی اروپا"، طی قراردادی، طراحی سطح‌نورد رباتیک جدید خود را به شرکت "ایرباس" واگذار کرد.

در ماه آوریل سال جاری، ناسا و "آژانس فضایی اروپا" (ESA) توافق کردند که امکان آوردن نمونه‌های خاک و سنگ مریخ را بررسی کنند.

اکنون، آژانس فضایی اروپا در نظر دارد برای آوردن نمونه‌هایی از سنگ‌ و خاک مریخ، یک سطح‌نورد رباتیک جدید ابداع کند تا از فضاپیمای "مریخ 2020" (Mars 2020) ناسا پیشی بگیرد و به این منظور، برای طراحی سطح‌نورد رباتیک، یک قرارداد 5.2 میلیون دلاری با شرکت "ایرباس" بسته است.

در هر حال، انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود؛ زیرا رفتن به مریخ، تنها یکی از چالش‌برانگیزترین ماموریت‌های فضایی محسوب می‌شود، اما جمع کردن نمونه‌ها و آوردن آنها به زمین، موضوع پیچیده‌تری است.

در واقع، این طرح، سه ماموریت جداگانه را شامل می‌شود که به یکدیگر وابسته هستند. نخستین آنها، ماموریت "مریخ 2020" ناسا است که برای ماه جولای سال 2020 برنامه‌ریزی می‌شود.

دومین ماموریت، فضاپیمای "فچ" (Fetch) آژانس فضایی اروپاست که پرتاب آن، برای سال 2026 برنامه‌ریزی می‌شود. قرار است این فضاپیما، مسیر فضاپیمای مریخ 2020 را ردیابی کند و به گردآوری نمونه‌ها بپردازد. این نمونه‌ها در یک جعبه قرار خواهند گرفت که روی فضاپیما قرار می‌گیرد. پس از آن، فضاپیما به فرودگر خود که دارای یک سیلندر است، متصل می‌شود و در مدار اطراف مریخ به گردش درمی‌آید.

ماموریت سوم موسوم به "مدارگرد بازگشت به زمین" (Earth Return Orbiter) نیز متعلق به آژانس فضایی اروپاست. این مدارگرد، در ایستگاه قرار می‌گیرد تا نمونه‌های مورد نظر را جمع‌آوری کند. نمونه‌های جمع‌آوری شده، تا سال 2030 در آمریکا فرود خواهد آمد و پس از آن، نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های سرتاسر جهان ارائه می‌شوند.

تصویر زیر، نخستین طراحی شرکت ایرباس برای پروژه آژانس فضایی اروپا است.

لازم به ذکر است که همه این پروژه‌ها در صورتی عملی هستند که هر دو آژانس، ارزش و تاثیر آنها را در فناوری تایید کنند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =