کارکنان نیروگاه نکا الگوی خودباوری هستند

استاندار مازندران در بازدید از نیروگاه شهیدسلیمی نکا با بیان این مطلب و تقدیر و تشکر از زحمات مدیران و کارکنان نیروگاه در عرصه خدمت ­رسانی، اظهار داشت: شور و نشاط، امید، خلاقیت و نوآوری شما موجب مباهات است و بر این باوریم که با گسترش و تسری چنین روحیه ­ای به همه خادمان کشور در سایر بخش ­ها می­توانیم بر قله های پیشرفت و افتخارات دنیا بدرخشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از نکا ،مهندس محمد اسلامی حمیت، خودباوری و تلاش کارکنان نیروگاه برای تحقق خوداتکایی، خودکفایی و قطع وابستگی کشور را قابل تحسین دانست و گفت: شما به پشتوانه ایمان، دانش و خلاقیت به این خودباوری و جایگاه رسیده ­اید که لازم است علاوه بر قدردانی، برای آگاهی بخشی و تعمیم این طرز تفکر به سایر سطوح فرهنگ ­سازی شود تا همگان بدانند با امیدواری، خلاقیت و تلاش و کوشش می­توان بر مشکلات فائق آمد و کارها را به ثمر نشاند و اثرگذار بود.

ایشان در ادامه با بیان اینکه در سند توسعه اقتصادی استان، برای افزایش تولید انرژی به میزان 2 هزار مگاوات هدف­گذاری گردید، افزود: برای اینکار منابعی از طریق تسهیلات بانکی پیش­ بینی شد تا در صورت اعلام آمادگی سرمایه­ گذاران بتوان از آنان حمایت کرد.

استاندار مازندران همچنین از برنامه حمایتی استانداری برای تحقق 800 مگاوات صرفه ­جویی در سطح استان خبر داد و گفت: در این طرح برای جایگزین کردن کولرهای اسپلیت اینورتر (کم مصرف) بجای کولرهای پنجره ­ای وام کم ­بهره در اختیار متقاضیان قرار می­گیرد.

مهندس اسلامی پس از استماع گزارش مدیرعامل نیروگاه، تمام اقدامات و فعالیت­های نیروگاه را همراستا با اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: جهت­ گیری کارهای شما بویژه جدیت در ساخت داخل، مذاکره در خصوص بهینه ­سازی و جوان سازی واحدها، مدرن­ سازی واحدهای سیکل­ ترکیبی و طرح برداشت آب از دریا جهت مصارف نیروگاه از کارهای بسیار ارزشمند و تصمیمات راهبردی است.

 

در ابتدای این نشست مدیر عامل نیروگاه، ضمن خیر مقدم­ گویی به استاندار و همراهان، گزارشی از اقدامات نیروگاه پیرامون انجام تعمیرات واحدهای بخاری و سیکل­ ترکیبی جهت پایداری تولید، ساخت داخل، بهینه ­سازی واحدها و چالش ­های آب و سوخت نیروگاه ارائه نمود.

مهندس محسن نعمتی مردم ایران و مازندران را شایسته بهترین خدمات دانست و با تأکید بر خدمت صادقانه به مردم گفت: استان مازندران مهد علم و دانش و تقواست و مردم این استان در دیانت، صداقت و تلاش در کشور نمونه و مستحق بهترین ­ها هستند.

وی با اشاره به تداوم موفقیت­ های نیروگاه در کسب رتبه ­های برتر ارزیابی ­های عملکرد سالانه وزارت نیرو، خاطرنشان ساخت: این نیروگاه علیرغم اینکه از قدیمی­ ترین نیروگاه­های کشور با قریب به 40 سال عمر است و سه مرحله مورد شدیدترین حملات دشمن بعثی قرار گرفت، با تلاش و تعهد و خلوص نیت کارکنان در زمینه تعمیرات و نگهداری وبهره برداری واحدها با راندمان حدود 38 درصد و مانند یک نیروگاه جوان با راندمان اولیه کار می­کند و همه ساله یکی از رتبه­ های برتر را در اختیار دارد.

نعمتی با اشاره به تولید و تزریق 12 میلیارد کیلو وات ساعت انرژی در سال گذشته، خاطر نشان ساخت: مسئولین صنعت برق این نیروگاه را گل سرسبد نیروگاه­ های کشور می­دانند و به برکت ایثارگری و معنویت یاد شهدا همچون خورشید تابانی در منطقه گوهر خیز شمال می­درخشد.

رئیس هیئت مدیره نیروگاه در ادامه به اهتمام جدی و موفقیت نیروگاه در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به بیگانگان اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم کشور که شرکت­ های اروپایی تأمین­ کننده قطعات از فروش قطعه به ما خودداری نمودند ما با جدیت و با اتکاء به توانمندی و خلاقیت کارکنان خود به سمت تولید داخل رفتیم و با پتانسیلی علمی و تخصصی که در کشور وجود داشت، تولیدکنندگان داخلی توانستند قطعات مورد نیاز نیروگاه را به شیوه مهندسی معکوس و در حد و اندازه مشابه خارجی تولید نمایند در همین راستا در 2 سال گذشته با پیگیری و تحت نظارت کارشناسان نیروگاه بالغ بر بیست هزار قطعه و در 6 سال گذشته بیش از سی و سه هزار قطعه با اولویت تأمین در داخل استان و سپس کشور ساخته و در نیروگاه نصب و در حال کار است.

وی افزود: اکنون تولیدکنندگان داخلی توان تولید قطعات حساس نیروگاهی از قبیل پره­ های توربین را که از تکنولوژی بالا به شمار می­ آیند دارا هستند لذا با جهش خوبی که در این مسیر ایجاد شده دیگر برای تأمین قطعات نگرانی وجود ندارد.

نعمتی از اجرای پروژه LTEو مدرنیزه کردن توربین‌ واحد 2 گازی پس از 27 سال کارکرد به عنوان دیگر اقدامات نیروگاه یاد کرد و گفت: پروژه( LTE( life time extention باهدف افزایش طول عمر واحدها و در پی آن مدرنیزه کردن توربین‌ها تحت نظارت کارشناسان نیروگاه با 50 درصد کاهش هزینه توسط شرکت­های داخلی اجرا شد.

مهندس نعمتی از برنامه نیروگاه نکا جهت بهینه ­سازی واحدها و جوان‌سازی پوسته توربین برای اولین بار در کشور خبر داد و عنوان داشت: به دلیل نیازهای اساسی در بخش تعمیرات و تأمین قطعات و از طرفی کمبود نقدینگی در حوزه صنعت­ برق و ضرورتی که برای استمرار و پایداری تولید انرژی وجود دارد، راهکار فاینانس برای تأمین مالی اجرای پروژه ­های بازسازی و بهینه­سازی نیروگاه در دستور کار قرار گرفت و طی مذاکرات و نشست­ هایی که با پنج شرکت خارجی از کشورهای آلمان، لهستان و سوئیس انجام شد، شرکت­های مذکور برای سرمایه ­گذاری در این نیروگاه به میزان یکصد میلیارد تومان اعلام آمادگی نمودند.

نعمتی با اشاره به روند کاهشی مصرف مازوت در نیروگاه، افزود: ما با جدیت پیگیر افزایش سهم گاز و حذف تدریجی مازوت از چرخه سوخت نیروگاه بوده و هستیم و علیرغم اینکه در سال­های اخیر مصرف مازوت در این نیروگاه سیر نزولی پیدا کرده ولی این وضعیت همچنان مطلوب ما نیست چون بدون تردید هیچ نیروگاهی تمایل به استفاده از سوخت مازوت و تحمل تبعات آنرا ندارد چون مصرف مازوت موجب افزایش 3 برابری هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و تاسیسات مرتبط، افزایش مصرف آب و هزینه ­های آن جهت گرمایش هیترها، مسیرهای سوخت­ رسانی، تانکرها و واگن­ها و نیز افزایش مصرف مواد شیمیایی و هزینه­های ناشی از آن می­گردد.

مدیرعامل نیروگاه همچنین در خصوص اتصال خط جدید انتقال گاز دامغان- نکا نیز اظهار داشت: با اجرای این خط، نیروگاه در رینگ کامل تأمین گاز قرار گرفته ولی بدلیل قرار گرفتن در انتهای مسیر، فشار گاز برای مصارف سوخت نیروگاه پایین است و لازم است که وزارت نفت نسبت به نصب کمپرسور افزایش فشار در مسیر اقدام نماید.

مدیرعامل نیروگاه تامین آب نیروگاه بخار و تأمین سوخت را از اولویت ­های اصلی نیروگاه دانست و افزود: برای رفع مشکل کمبود آب نیروگاه و نیز کاهش برداشت از ذخایر و سفره آب­های زیر زمینی 2 کار عمده­ نصب BWRO با هزینه ­ای در حدود 3 میلیارد تومان برای تصفیه آب چاه ­ها و مجموعه بزرگتری تحت عنوان آب شیرین کنRO با توان تصفیه 6 هزار متر مکعب آب دریا در طول شبانه روز در دستور کار نیروگاه قرار گرفت و قرار داد اجرای این پروژه سنگین نیز با هزینه ­ای بالغ بر 45 میلیارد تومان منعقد شده است که انشاء­ا... با نصب این آب شیرین­ کن نگرانی تأمین آب نیروگاه مرتفع و تا حدود زیادی از آب چاه­ ها بی ­نیاز می­شویم.

در پایان استاندار محترم مازندران و همراهان از روند پیشرفت کار حادثه غیر مترقبه توربین فشار ضعیف واحد یک بخاری و راه اندازی واحد2 گازی بلوک سیکل­ ترکیبی بازدید نمودند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =