۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶

ایرنا نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با شبکه راستگرای فاکس نیوز، برجام را به سود روسیه و به زیان آمریکا خواند و گفت: مسکو شاید حامی حفظ توافق هسته ای باشد چون با ایران مراودات تجاری دارد.

دونالد ترامپ پیش از ترک فنلاند و در پی 130 دقیقه مذاکرات محرمانه با همتای روس خود، به خبرنگار فاکس نیوز گفت: برجام به سود مسکو و بسیاری از کشورهایی است که با ایران تجارت دارند.

ترامپ که 18 اردیبهشت ماه (8 می) برغم توصیه سیاستمداران و صاحبنظران بویژه در آمریکا و اروپا و تلاش های آنها، آمریکا را از برجام خارج کرد، همچنین مدعی شد: برجام به سود آمریکا و در نهایت جهان نیست.

اتحلیلگران و سیاستمداران غربی، بارها برجام را توافقی بین المللی و برد- برد دانسته اند و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است با این توافق بین المللی، هم جهان و هم مردم ایران پیروز شدند.

موگرینی روز گذشته (25 تیرماه) نیز در پایان نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا، درخواست واشنگتن برای منزوی کردن ایران را رد کرد و گفت: 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود موضوع مسدود سازی تحریم های آمریکا علیه شرکت های اروپایی را بررسی کرده اند و تمام راهها را برای ادامه همکاری با ایران در نظر خواهیم گرفت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز گذشته اعلام کرد: ایران شکایت خود از ایالات متحده برای برقراری مجدد و غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه را تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرد. ایران در برابر ضدیت آمریکا با دیپلماسی و تعهدات حقوقی، بر حاکمیت قانون تأکید دارد. ضروری است که با این عادت آمریکا به نقض حقوق بین‌الملل برخورد شود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح خبر شکایت ایران از آمریکا که توسط وزیر امور خارجه بیان شد، اظهار داشت: به منظور ترمیم و جبران اعمال غیرقانونی آمریکا در وضع تحریم ها علیه کشورمان، و احقاق حقوق ملت ایران و پیگرد بین المللی اعمال متخلفانه ایالات متحده، وزارت امورخارجه با مشارکت مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری و هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط، مساله شکایت از ایالات متحده به دلیل نقض تعهدات بین المللی و مشخصا عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۳۳۴ نزد دیوان بین المللی دادگستری را در دستورکار قرار داد و پس از اخذ نظرات وکلا و مشاوران حقوقی بین المللی ایرانی و خارجی، دادخواست نهایی حاوی شکایت جمهوری اسلامی ایران از نقض معاهده مودت در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ به ثبت رسید.

در این شکایت، مستدلا تشریح گردیده است که تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ آمریکا در اعمال مجدد تحریم های هسته ای با تعهدات بین المللی ایالات متحده به ویژه مواد ۴، ۷، ۸ ، ۹ و ۱۰ معاهده مودت ۱۳۳۴ نیز مغایرت دارد و ایالات متحده ملزم است ضمن توقف این اعمال متخلفانه بین المللی، کلیه خسارات وارده را جبران نماید.

موگرینی همچنین خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفته است: آقای ترامپ! کشورهای اروپایی درخواست شما را رد می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اتهامات و خیال پردازی های خود بر اساس سیاه نمایی های رسانه های صهیونیستی و برخی رسانه های غربی درباره اعتراض های صنفی در ایران مدعی شد: «ایران در حال فروپاشی است. تورم افسار گسیخته و سر به فلک کشیده است. در تمامی کشور اعتراض های گسترده ای در جریان است که شاید بی سابقه باشند و تمامی آنها از زمانی که توافق هسته ای را فسخ کردم، رخ داده اند.»

ترامپ که از آغاز ریاست جمهوری اش همواره در تلاش برای محروم کردن ملت ایران از منافع برجام از جمله رفع تحریم ها بوده است، همچنین مدعی شد: آمریکا می خواهد که به نظام و نه به مردم ایران آسیب بزند و ما می خواهیم که مردم (ایران) بدانند که ما صد در صد پشت آنها هستیم.

رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل در پاسخ به خبرنگار بی بی سی درباره افزایش تنش میان ایران و آمریکا نیز گفته بود: می دانم آنها ( ایرانی ها) مشکلات زیادی دارند، به شما می گویم در یک نقطه مشخص آنها با من تماس می گیرند و می گویند که بیایید توافقی حاصل کنیم. اکنون آنها ( ایران) احساس رنج زیادی دارند.

اظهارات دخالت جویانه و استراتژی زورگویانه و قلدر مابانه دولت ترامپ در حالی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» چندی قبل در مورد شروط 12 گانه پمپئو و رویکردهای دولت ترامپ در قبال مردم ایران نوشت: «راهبرد رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر در ایران نتیجه عکس خواهد داد. ترامپ و مشاوران وی اعتقاد دارند پیگیری خواسته های کاخ سفید با افزایش فشار علیه ایران حداقل باعث نارضایتی های اجتماعی می شود که نظام ایران را برای امضای توافقی بزرگتر با ایالات متحده تحت فشار قرار می دهد.

اما این رویکرد کاخ سفید نتیجه نخواهد داد زیرا در شرایط وجود یک تهدید بیرونی، توجه مردم ایران از مسائل داخلی به سوی دشمن خارجی یعنی آمریکا تغییر می کند و به جای اینکه تنش ها افزایش یابد در عرصه داخلی موجب انسجام و وحدت ملی مردم ایران می شود.»
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز 24 تیرماه در دیدار با اعضای هیات دولت با تأکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با برخورداری از روحیه انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزیِ مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پر شتاب به سمت اهداف را بیان کردند.

هیات دولت نیز تاکید کرد: اعضای دولت و همه خادمان ملت در خانواده بزرگ دستگاه اجرایی با عزم و جدیت آمادگی دارند که تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم، ادامه مسیر رشد و آرامش اقتصادی کشور و ناکام گذاردن تلاش دشمنان بکار گیرند.

رئیس جمهوری روسیه در نشست مشترک خبری که پس از پایان گفت و گو ها با ترامپ برگزار شد ضمن ابراز نگرانی نسبت به خروج واشنگتن از توافق هسته ای اعلام کرد: با بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تایید شده است.

ولادیمیر پوتین افزود که با رئیس جمهوری آمریکا در باره برنامه هسته ای ایران گفت وگو کرده و طرف آمریکایی از مواضع روسیه در مورد فعالیت های هسته ای ایران اطلاع دارد.

پوتین گفت: ایران بیشترین بازرسی از مراکز هسته ای در جهان را دارد و آژانس توانسته ماهیت صلح آمیز آن را تایید کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =