۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۶
روحانی و ترامپ دیدار می‌کنند؟

آن‌چه ترامپ و تیم او تلاش می‌کنند در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران پیش ببرند بازی پیش‌بینی نشده‌ای است که قرار گرفتن در آن نیازمتد هوشمندی و در نظر گرفتن همه جوانب بازی است.

محمد اکبری: مجمع سالانه سازمان ملل امسال می تواند روزهای متقاوتی از آنچه در سالهای گذشته بوده باشد. ترامپ و نزدیکان او تلاش می کنند یک بازی پیش بینی نشده ای را در این اجلاس و البته در جلسه شورای امنیت پیش ببرند.

هر چه به روز سفر روحانی به نیویورک و شرکت او در مجمع سالانه سازمان ملل نزدیک می شود، اخبار جالب و البته مشکوکی از سوی امریکا و البته با مدیریت نزدیکان ترامپ و شخص او مخابره می شود. اخباری که قصد دارد این موضوع را القا کند که تیم ایران به دنبال نزدیک شدن به ترامپ و بلکه دیدار با او است.

روحانی و ترامپ

هیلی بازی را عوض کرد

این بازی ابتدا با خبر نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل در مورد ریاست ترامپ در شورای امنیت و مطرح کردن موضوع ایران بیرون آمد. هیلی آن روز گفت رئیس جمهور ایران هم می تواند در این جلسه شرکت کند. اما وضعیت تغییر کرده و برنامه شرایط جدیدی پیدا کرده است.

حال گفته می شود روز ۲۶ سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل جلسه ای برگزار می کند که موضوع آن عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی است و به صورت بریفینگ برگزار می شود یعنی تنها اعضای شورای امنیت امکان حضور در این جلسه را دارند و در ابتدا یکی از اعضا در خصوص موضوع جلسه «بریف» یا خلاصه ای ارایه می دهد و سپس اعضا در این مورد به بحث می پردازند. دلیل تغییر نوع جلسه به نظر می رسد به این خاطر است که در این مدل لزومی برای وقت دادن به ایران نیست و تنها اعضا می توانند ایراد سخن کنند.

نیکی هیلی که ابتدا موضوع جلسه شورای امنیت را در مورد ایران اعلام کرده بود، به تازگی در یک نشست خبری درباره چرایی تغییر موضوع شورای امنیت که 26 سپتامبر (چهارم مهر) با حضور ترامپ برگزار می شود، گفته است تلاش ما بر این است که موضوعات مختلفی که در جهان با آن مواجه هستیم را مطرح کنیم.

وی مدعی شده است: ایران همچنان یک مشکل در هر نقطه خطرناکی در جهان است. هیلی ادامه داد: به نظر می رسد در همه این مناطق رد ایران دیده می شود، بنابراین وقتی درباره ایران صحبت می کنند، درباره گروه های نیابتی و کارهایی که برای بی ثباتی در خاورمیانه انجام می دهند هم صحبت می شود و یقینا در راس مسایل قرار دارد.

هیلی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهوری روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد یا نه؟ گفت: اگر رئیس جمهوری ایران درخواستی برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که برای انجام آن می تواند تصمیم بگیرد.

هیلی اضافه کرد: این برای همه سران حاضر در این نشست هم بهتر است، همان طور که رئیس جمهوری هم می خواست درباره این موضوعات صحبت کند. ما نمی خواستیم محدود شویم اما ایران همچنان بخش اصلی همه این گفت و گوها درباره همه سلاح های کشتار جمعی خواهد بود.

موضوع جالبی که به تازگی روی تصمیم امریکا تاثیر گذاشته و آنها دستور جلسه شورای امنیت و نوع آن را تغییر داده اند این مسئله است که آنها درک کرده اند اختصاص جلسه به ایران و امکان حضور رئیس جمهور یا وزیر خارجه ایران در این جلسه می تواند نه تنها باعث دفاع ایران از خود در رابطه با موضوع جلسه شود و امریکا در شرایط بغرنجی قرار گیرد از طرفی، آمدن نام ایران به وسط کافی است که مسئله برجام مطرح شود که کشورهای عضو به راحتی می توانند امریکا را سیبل قرار داده و انتقاد از ایران به انتقاد از امریکا بدل شود که چرا از برجام خارج شده است.

از این رو نماینده آمریکا به این سوال که آیا تغییر موضوع نشست نظر خودتان بوده یا رئیس جمهوری چنین نظری داشته است، پاسخ نداده است.

وی اظهار کرده است: چهارشنبه رئیس جمهوری آمریکا ریاست شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت، به نظر من پربیننده ترین جلسه شورای امنیت خواهد شد، تمرکز اصلی ایران خواهد بود اما اگر سپتامبر پرحادثه را ببینید؛ از موضوع احتمال بمباران شیمیایی ادلب، جنایات مشکوک در انگلستان و تشدید تحریم ها بر کره شمالی، باعث شد موضوع جلسه بازتر شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است: روز سه شنبه ترامپ در مجمع عمومی سخنرانی می کند و درباره کمک ها و سخاوتمندی های امریکا به دوستان خود و نه به کسانی که دوستان ما نیستند و مرگ بر کشور آمریکا می گویند، سخن خواهد گفت.

در همین باره وزارت خارجه ایران نیز واکنش نشان داد و مسئله مطرح شدن درخواست دیدار با ترامپ را بازی رسانه ای امریکایی ها خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه خبر درخواست ایران برای ملاقات با ترامپ را خبرسازی رسانه ای با اهداف مشخص عنوان کرد و تاکید کرد: از سوی جمهوری اسلامی ایران هرگز درخواست ملاقاتی با آقای ترامپ مطرح نشده است.

«بهرام قاسمی» روز جمعه خبر منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری های خارجی به نقل از نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر درخواستی از سوی طرف ایرانی برای ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص خواند و آن را تکذیب کرد.

قاسمی افزود: اینگونه اظهارات یا خبرسازی ها طراحی رسانه ای - روانی و نعل وارونه زدن های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می پردازند؛ این روش ها کاملا برای ما شناخته شده است و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی هاست.
باید گفت که این وضعیت ادامه خواهد داشت و به روزهای حضور رئیس جمهور ایران در نیویورک هم خواهد کشید. پس حتی اگر خبر دیدار روحانی و ترامپ را نیز بشنویم بعید نیست. خبری که با هدف بازی رسانه ای و تحت فشار قرار دادن تیم ایران پیش خواهد رفت.

ایران چه خواهد کرد؟

برای ایران و اعضای تیم شرکت کننده در مجمع سازمان ملل مهم است که در بازی تیم امریکایی قرار نگیرد. آنچه در حال وقوع است یک بازی پیش بینی نشده و بدون برنامه ریزی است. ترامپ که در دو سال گذشته همه نوع رفتار ساختار شکنانه ای را در هر بعدی پیش برده است حالا سعی می کند این روش را در جلسه شورای امنیت نیز پیاده کند.

اگر رئیس جمهور ایران در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ شرکت کند هر نوع رفتاری برای این روز احتمال داده می شود. احتمال دارد ترامپ در ابتدا یا پایان جلسه به سمت روحانی بیاید و تلاش کند با دست دادن با او این موضوع را القا کند که این ایران است که رغبت بسیاری برای دیدار و صحبت با ترامپ دارد. یا این احتمال وجود دارد که در این جلسه، ترامپ با برخورد زشت و غیرمعمول، سخنان غیرمنتظره ای را ایراد کند که هر نوع جوابی از سوی ایران، در شان حضور رئیس جمهور آن نباشد.

برخی در داخل ایران، حضور ایران و رئیس جمهور آن را برای دفاع از آنچه به ایران نسبت داده می شود را حق طبیعی و حتمی ایران می دانند و از این رو نرفتن مقامات کشور به جلسه شورای امنیت را از دست دادن فرصت برای دفاع و همچنین ایجاد یک فضای باز به طرف مقابل برای تحت فشار قرار دادن ایران می دانند. اما بازی طرف مقابل و آنچه در حال وقوع است بازی پیچیده ای است که قرار گرفتن در آن نیازمند هوشمندی بالا و در نظر گرفتن همه جوانب است.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفي ف IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    40 4
    من از روابط بين الملل هيچي نميدونم اما از روابط دو نفر ميتونم بفهمم وقتي كسي پيشنهاد مذاكره ميده يعني دنبال كسب منفعت هست از ضرري كه داره بهش وارد ميشه. وقتي طرف زور داشته باشه طرف مقابل رو وادار به مذاكره ميكنه. حالا اگر طرف زير مشت و لگد حاضر به مذاكره بشه بهتره يا اينكه همون اول با احترام؟ البته در اينكه آمريكا قابل اعتماد نيست شك نداريم. اما يه كسي پاسخ بده الان مذاكره با آمريكا منفور و ممنوعه اما نكنه 3 سال ديگه يه دولت بياد كه با اجازه بره پا ميز مذاكره. اونوقت كي جواب اين سه سال فشار و تورم و گروني رو ميده؟ سوال اصلي اينه الان مقاومت مردم در برابر فشارهاي خارجي چطوري جبران ميشه ؟ فقط با حرف ؟ بعد اگه همين فشارها دولت بعدي رو برد پاي ميز مذاكره اونوقت مقاومت مردم هدر نميره؟ فكر كنيد
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
      3 0
      دولت در این قضیه تصمیم گیر نیست...
  • احسان A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    36 6
    خدا کنه ما از خدامونه که بشینن باز از طریق دیپلماسی حلش کنن مشکلات هم تموم بشه . الانم میدونم یه عده میان میگن نمیشه به امریکا اعتماد کرد اما چاره ایی نیس باید قبول کنیم که یه ابر قدرته و بایدمن قبول کنیم همون قدر که امریکا بد عهدی میکنه روسیه و انگلیس 100 برابر بدترن . امیدوارم یه روزی صلح همه جارو فرا بگیره و شاهده اتفاقاتی مثه اهواز هم نباشیم
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
      0 2
      آمریکا قائل به دیپلماسی و کار دیپلماتیکی که در موردش حساب و کتاب بکنیم نیست . در مورد هم پیمانانش قواعد دیپلماسی را بر هم زده و در مورد ایران هم حد و مرز منافع کوتاه مدت و بلندمدتش را به هم ریخته و برزخ وار معلوم نیست چکار می خواهد انجام دهد .
  • 4گوشه IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    5 29
    جناب روحانی بهتر است شرکت نکنید چون برای دفاع چیزی باقی نمانده
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    31 0
    اگر بخواد هم كاسبان تحريم و تندروهاي داخلي كه منافعشون در تحريم و مرگ بر امريكاس نمي گذارند مذاكره كنه. مذاكره هم كنه با پرتاب موشك و تسخير سفارت اونو به هم ميزنن.
  • جامعه شناس IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    2 58
    اگر یک شخص با سواد و اینده نگر و دلسوز مثل جلیلی دارید برید مذاکره کنید ولی اگه با همین تیم میخواین برین مذاکره دوباره یک برجام دیگه تو کاستون قرار میدن پس بیشتر از این بدبخت نکنید مارو
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
      5 0
      جلیلی مگه جلیلی مذاکره می کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا جاییکه من یادم میاد ایشان بیانیه خوان خوبی بودند.
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
      4 0
      جک بود یا واقعا نظرتو گفتی
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    13 4
    آمریکا قدرت اول اقتصاد جهان است و مطمئن باشید حرف اول و اخر امروز جهان زور و ثروت است و ایران هر چند که امریکا را در مجامع جهانی محکوم کند بانک ها و شرکت ها و کشورهای وابسته به امریکا و دشمن ایران طرف ناحق امریکا را می گیرند پس هر چقدر بتوانیم از ترامپ و امریکا دور باید باشیم
  • مصطفي ف IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    21 8
    و يه پيشنهاد خيلي ساده : چرا ما ايرانيها از مذاكره ميترسيم؟ چون قرار امتياز بديم و قطعا توسط جناح رقيب حسابي مورد هجمه قرار بگيريم. اصولا تفاهم يعني چي؟ چرا امام حسن با معاويه كه قطعا ميدونست قابل اعتماد نيست صلح كرد؟ چرا امتياز خلافت رو داد به معاويه؟ واقعا تو همين محرم كه هميشه عزاي امام حسين رو زنده نگه ميداريم و ايستادگيش رو تبليغ ميكنيم آيا صلح و سازش امام حسن رو ترويج ميديم؟ من كه نميدونم ولي ما كه الان انرژي هسته اي داريم موشك داريم خب چرا از ميز مذاكره ميترسيم؟ قرار نيست موشكهامونو جمع كنيم نهايتا ميتونيم محدوديت برد رو بپذيريم در برابر امتيازهايي كه ممكن بگيريم. از نظر من بهترين پيشنهاد عضويت در شوراي امنيت هست. چرا نميتونيم حقمونو بگيريم موندم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    18 0
    قیاس درستی نیست. اما امام حسین تا دقایق پایانی قبل از جنگ مذاکره میکرد. مذاکره چیز خوبیه.
  • ایرانی A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    3 0
    مردم که کاره ای نیستند که ازشون در خصوص مذاکره نظر خواهی بشه و با خواست اکثریت مردم کاری انجام بشه .فقط دعا میکنم هر کاری میخوان بکنن مصالح مردم و منافع ملی رو لحاظ کنن تا بیشتر از این در باتلاق فقر وفلاکت و گرانی و بیکاری و فشار داخلی وخارجی نباشیم .حداقل اگر به مردم رحم نمیکنید به خودتون رحم کنین
  • بی نام CA ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    1 2
    با لجبازی هیچکس به جایی نرسیده.اصل مذاکره چه اشکالی دارد؟این تابو ساختن های بیخودی که البته در پشت پرده مافیای رانت و انحصار و فساد حامی است باید شکسته شود.اصلا چرا باید با آمریکا رابطه نداشته باشیم؟این چه لجبازی پرعناد است که اینهمه از جیب ملت تاوان آن داده میشود.یکبار این موضوع را اگر راست می گویید به رفراندم بگذارید تا ملت جواب شما را یکبار برای همیشه بدهد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    0 1
    ره دور وقت دیر و شب تار و صد خطر مرکب ضعیف وجاده نهان اهدنا الصراط
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    1 0
    عملا غيرممكن
  • رضا منصوری IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    3 0
    این دوستانی که نظر کارشناسی میدن یادشون نمیاد چه امتیازاتی دادیم بابت برجام؟ مذاکره تو این شرایط فقط و فقط امتیاز برای شخص ترامپ به حساب میاد.ایران چالش اصلی ترامپ هست اگر یه مذاکره حتی ساختگی با مقامات کشور ما داشته باشن یعنی تضمین ریاست جمهنوری ترامپ برای دور بعدی انتخابات آمریکا.به نظر من تا وقتی که اقتصادمون وابسته به دهان رئیس جمهوری در اون سر دنیاست همین وضع هستش