کمک‌های مردمی به بهزیستی ۳۰ درصد کمتر شده است

«خبرجنوب» نوشت: اگرچه اعتبارات توانبخشی بهزیستی برای مددجویان فارس 3 برابر شده اما به گفته مسئولان، عقب ماندگی سال های گذشته در این باره به حدی است که اعتبارات پاسخگو نیست و به این منظور مشارکت های مردمی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

با توجه به خشكسالي و تاثير آن بر كشاورزي كه از قبل محور اقتصادي استان بوده، ميزان مشاركت هاي نقدي و غيرنقدي مردم به مددجويان بهزيستي فارس و خيريه هاي تحت پوشش آن 30 درصد كاهش يافته و همين مسئله مشكلات مربوطه را افزايش داده است كه به نظر مي رسد مشاركت مردم به عنوان خير جمعي هرچند در مبالغ اندك مي تواند كمبودهاي معلولان و ساير افراد تحت پوشش بهزيستي را تا حدودي رفع كند.

مديركل بهزيستي فارس در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: با توجه به اينكه بهزيستي فارس 120 هزار معلول و 30 هزار كودك بي سرپرست و زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد، حمايت خيرين به نحو موثري مي تواند در ارائه خدمات به آنها تاثيرگذار باشد.

دكتر سيدمرتضي موسوي مي افزايد: اين وضعيت به نحوي است كه 150 مركز نگهداري معلولين و فرزندان بي سرپرست استان نيز هرساله هزينه هاي سنگيني را بر دوش دولت گذاشته و اگرچه بخش عمده اي را خيرين پرداخت مي كنند اما خواستار همكاري بيشتري هستيم.

وي يادآور مي شود: رويكرد بهزيستي هم بهره مندي از خير جمعي است و هم آحاد مردم هرچند با كمك هاي اندك مي توانند در اين باره ما را حمايت كنند تا مددجويان كمتري منتظر گرفتن تجهيزاتي از جمله ويلچر بمانند.

2 هزار مددجو در فارس منتظر دريافت لوازم توانبخشي

دكتر موسوي مي گويد: طبق آمار موجود، 2 هزار مددجوي بهزيستي استان در انتظار دريافت لوازم توانبخشي هستند كه به دليل محدوديت منابع، امكان پاسخگويي به موقع به تمامي آنها وجود ندارد.

وي با بيان اينكه برخي از اين افراد عصا مي خواهند و بعضي هم سمعك و كامپيوتر مخصوص نابينايان، مي افزايد: با كمبود حداقل يكهزار و 200 ويلچر براي معلولان تحت پوشش بهزيستي فارس مواجه هستيم.

دكتر موسوي يادآور مي شود: بيش از 800 ويلچر براي مددجويان استان خريداري شده كه توزيع آن همين هفته در شيراز و ساير شهرستان ها آغاز مي شود. اگرچه مددجو مي تواند هر 3 سال يك بار ويلچر جديد دريافت كند اما به دليل كمبودها، مدت اين انتظار به 5 سال افزايش يافته، ولي در صورت كمك هاي خيرين، امكان خريد ويلچرهاي بيشتري كه براي معلولان حكم پا را دارد، فراهم مي شود.

وي مي گويد: در همين باره مردم استان مي توانند زكات فطريه خود را به موسسات خيريه، مراكز معلولان، مجتمع خدماتي و ساير مراكز بهزيستي براي رفع نيازهاي اين مددجويان پرداخت كنند.

دكتر موسوي مي افزايد: با توجه به اينكه فارس از سال ها قبل قطب كشاورزي بوده، به دليل خشكسالي هاي اخير وضعيت اقتصادي ناشي از آن بر ميزان مشاركت هاي مردمي تاثير گذاشته به طوري كه اين ميزان چه در زمينه مشاركت هاي نقدي و چه غيرنقدي به مددجويان بهزيستي 30 درصد در فارس كاهش يافته است.

مديرعامل خانه خيرين فارس نيز در اين باره به «خبرجنوب» مي گويد: طي چندماهه اول امسال با كاهش مشاركت هاي نقدي مردم استان مواجه بوده ايم، اما همكاري افراد در زمينه هاي اجتماعي به نوعي به جبران آن انجاميده است.

عبدالعلي شمس مي افزايد: در حال حاضر 300 موسسه خيريه در فارس فعال است كه بيش از نيمي مربوط به شهرستان شيراز مي باشد و توانسته خدمات موثري را به افراد نيازمند ارائه دهد.

وي يادآور مي شود: از خيرين خواستاريم در حوزه كارآفريني و مشاغل خانگي فعاليت بيشتري كنند تا زمينه رفع نيازها بيش از پيش فراهم شود و افراد بيشتري بتوانند هزينه هاي خود و خانواده را تامين نمايند.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي استان مي گويد: افزايش توليدات بومي هم مي تواند براي اشتغالزايي در بين مددجويان بهزيستي و سازمان هاي مشابه تاثيرگذار باشد و فارس نيز مانند استان هايي از جمله اصفهان و قم مي تواند با تهيه، توليد و توزيع محصولات محلي و سوغاتي ها در تمامي فروشگاه ها، بازار آن را به نحوي در كشور ايجاد كند كه براي افراد تحت پوشش خيريه ها اشتغالزايي شود.

شمس مي افزايد: برداشتن سهم بيمه از روي دست كارفرماها براي مشاغل موقت و چندماهه نيز مي تواند زمينه فعاليت دانش آموزان بالاي 15 سال خانواده هاي نيازمند را در تابستان و اوقات فراغت نه تنها براي حرفه آموزي بلكه براي كسب درآمد در آينده نزديك فراهم نمايد.

مديرعامل خانه خيرين فارس همچنين مي گويد: شفاف سازي در زمينه كمك ها و اطمينان بخشي به جامعه در اين باره نيز مي تواند به افزايش مشاركت هاي مردمي بيانجامد.

معاون امور اجتماعي بهزيستي فارس هم يادآور مي شود: با توجه به وضعيت اقتصادي و خشكسالي كه در بيشتر شهرستان هاي فارس وجود داشته، امسال كمك هاي مردمي به مددجويان كاهش يافته است.

معصومه فروتن مي افزايد: 3 مركز شبه خانواده استان كه هيات امنايي بوده و با كمك خيرين گردانده مي شوند، از اول امسال به دليل كاهش كمك ها درخواست يارانه داده اند. اميدواريم با رفع مشكلات، زمينه حمايت خيرين از مددجويان بهزيستي در حوزه هاي مختلف افزايش يابد.

وي مي گويد: مددجويان شهرستان هايي كه اقتصاد آنها بر محور كشاورزي و باغداري بوده با مشكلاتي روبه رو شده اند و با توجه به اينكه اولويت اول ما اشتغال زنان سرپرست خانوار است در اين باره بايد تمهيدات بيشتري درنظر گرفته شود.

معاون مشاركت هاي مردمي و اشتغال بهزيستي فارس هم يادآور مي شود: اگرچه در زمينه مشاركت هاي نقدي افزايشي نداشته ايم اما حمايت هاي غيرنقدي و خدماتي مربوط به مددجويان بهزيستي در فارس افزايش يافته است.

محمدرضا هوشيار مي گويد: بيش از 100 دندانپزشك در استان به مددجويان بهزيستي فارس به طور داوطلبانه خدمات رايگان مي دهند و كودكان مبتلا به تنبلي چشم كه نياز به جراحي دارند نيز در صورت نيازمندبودن توسط يك تيم چشم پزشكي برجسته در استان به صورت رايگان تحت عمل قرار مي گيرند.

وي مي افزايد: طرح حامي بهزيستي نيز در ابعاد مختلف تحصيلي، درماني و يا ارائه مايحتاج زندگي از سوي خيرين به نيازمندان در استان فعال است؛ در طرح خير جمعي هم حتي افراد به شكل داوطلبانه مي توانند برحسب رشته تحصيلي و تخصص به كودكان تحت پوشش بهزيستي خدماتي ارائه دهند و در اين باره هر فرد در استان فارس مي تواند يك خير باشد به طوري كه صرفا پرداخت مبالغ نقدي مدنظر ما نيست.

هوشيار مي گويد: اگر خانواده ها جوانان خود را درگير طرح خير جمعي كنند علاوه بر اثرات معنوي، به بازتاب هاي مثبت اجتماعي آن نيز دست مي يابند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =