تعداد هنرآموزان فنی و حرفه ای در برخی رشته ها  بیش از نیاز بازار است

«خبرجنوب» نوشت: رییس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش آموزش و پرورش فارس، توجه به بومی گرایی و استقلال کاری هنرجویان به ویژه برای دختران در سال تحصیلی آینده را از جمله اولویت های کاری این اداره دانست.

محمد رضا فرهادي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين كه در سال تحصيلي جاري كه آخرين روزهاي آن را مي گذرانيم در شاخه فني و حرفه اي پذيراي 6 هزار و 62 نفر و در شاخه كار و دانش پذيراي 7 هزار و 375 هنرجوي دختر بوده ايم، گفت: نگاه امسال اداره آموزش هاي فني و حرفه اي و كار و دانش در خصوص هنرجويان دختر به سمت بومي گرايي و نيازهاي شغلي منطقه محل تحصيل است. در سال تحصيلي آينده در حوزه فني و حرفه اي براي دختران توجه به خياطي لباس زنان، رشته هاي صنايع دستي مثل فرش، گرايش هاي طراحي هنرفرش و ديگر رشته هايي كه هنرجويان را به استقلال كاري مي رساند و زمينه هاي توليد در خانه را فراهم مي آورد بايد مدنظر قرار گيرد.
وي افزود: در همين زمينه براي هنرجويان هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار و دانش پسران نيز به بوم رشته ها توجه خاص داريم و از مناطق و ادارات آموزش و پرورش خواسته ايم بيشتر آموزش ها بر اساس بوم رشته تعريف شود مثلاً در منطقه اي كه قطب كشاورزي است، رشته هاي كشاورزي مي تواند در گرايش هايي مثل امور زراعي، ‌امور باغباني، كار گلخانه اي دنبال شود و از توجه به رشته اي مثل الكترونيك كه نياز منطقه نيست كاسته گردد به نحوي كه شرايط و بازار كار در نظر گرفته شود.
فرهادي ادامه داد: در شيراز رشته هايي نظير خاتم، معرق، تراشكاري و هنرها و كارهاي ظريف كاري، الكترو تکنيك و ... در اولويت است.
وي در مورد توجه به رشته هاي گردشگري در شهر شيراز گفت: از قديم از شيراز به عنوان بارانداز خليج فارس ياد شده و با توجه به پيشينه فرهنگي و تاريخي آن، توجه به اين رشته جزو واجبات است. ما در حال حاضر در سپيدان رشته گردشگري ايجاد كرده ايم و در شيراز نيز دو رشته گردشگري در 2 هنرستان ايجاد كرده ايم.
فرهادي افزود: راه اندازي رشته هايي مثل فوتوگرافي در بحث هنر عكاسي و رشته هايي چون خاتم و معرق در كنار بحث گردشگري مي گنجد و براي پر و بال دادن به اين رشته كه يكي از نيازهاي شغلي هنرجويان است هم در بحث تبليغ و هم ديگر حمايت ها به همكاري تمامي نهادها و به ويژه ميراث فرهنگي نياز داريم كه بايد به ياري آموزش و پرورش بشتابند.
وي ادامه داد: ما حتي در بعضي از رشته ها كه خودمان استاد آن را نداريم،‌ مي توانيم از توانمندي هاي بخش هاي ديگر بهره ببريم البته در اين زمينه استقبال خانواده ها و علاقمندي هنرجويان نيز شرط اصلي است، به عنوان مثال در رشته اي مثل فرش هنرجویان باید به این باور برسند که هم می توانند طراح باشند و هم بافنده و اگر این طور فکر کننده از طریق تحصیل در این رشته به مهارت دست خواهند یافت.
وی با بیان این که هم اکنون سه رشته برق، مکانیک و تاسیسات حرارتی و برودتی آموزش های فنی و حرفه ای را تهدید می کند، اضافه کرد: تعداد دانش آموزان این سه رشته بیش از نیاز هاست و در بحث رشته های مکانیک خودرو تعداد متقاضیان به قدری زیاد است که نمی توانند وارد بازار کار شوند.
فرهادی افزود: ما امروز می توانیم 157 رشته ایجاد کنیم که بازار کار داشته باشد، به همین منظور از دی ماه گذشته با ادارات و دستگاه های مختلف وارد مذاکره شده ایم و قراردادهایی منعقد کرده ایم تا بتوانیم به توسعه متوازن دست یابیم.
این مسئول با اشاره به این که برای تکمیل و تجهیز نیازهای هنرستانی به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم افزود: در سال تحصیلی جاری در رشته های فنی و حرفه ای 17 هزار و 414 نفر هنرجوی پسر و دختر مشغول تحصیل بوده و این رقم در شاخه کار و دانش 19 هزار و 359 نفر است که 37 درصد کل دانش آموزان متوسطه اول و دوم را تشکیل می دهد.
وی با رد این انتقاد که آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش به روز نیست گفت: هنرجویان هنرستان ها وقتی به اصول علمی دست پیدا کنند، به تمام جزییات دست یافته اند. از آن جا که هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش کشور نیروهای کاری شرکت های خودروسازی داخلی را تربیت می کنند، می طلبد که نمایندگان این شرکت ها در تجهیز و نوسازی قسمت های مکانیک خودرو به یاری هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش بشتابند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =