ایرنا نوشت: 'فواد معصوم' رییس جمهوری و 'حیدرالعبادی' نخست وزیر عراق بر ضرورت رفع موانع موجود برای تشکیل دولت جدید این کشور تاکید کردند.

این دو مقام ارشد عراقی سه شنبه شب در دیداری که به مناسبت عیدفطر با هم داشتند، مسائل جاری کشور بویژه موضوع انتخابات، اعتراض ها به نتایج و چگونگی تشکیل مجلس و دولت جدید را بررسی کردند.

دو طرف در این دیدار بر ضرورت کار فشرده و هماهنگی همه تلاش ها در سطح کشور برای شکل گیری تفاهم های لازم در مرحله پساانتخابات تاکید کردند.

ضرورت عبور از موانعی که بر سر راه تشکیل پارلمان و دولت جدید است از دیگر محورهای گفتگوی این دو رهبر سیاسی عراق بود.

رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق همچنین تاکید کردند باید منتظر تعیین تکلیف شکایت های انتخاباتی نزد دستگاه قضایی بود و همگان باید به نتایج آن تمکین کنند.

در پی برخی اعتراض ها به نتایج چهارمین انتخابات پارلمانی عراق (22 اردیبهشت) و ادعای تخلفات و تقلب در برخی شهرهای عراقی، برخی شخصیت های سیاسی حتی خواستار ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن شدند.

در همین راستا چهارشنبە دو هفته پیش پارلمان عراق در یک جلسه فوق العاده که با حضور اغلب نمایندگان ناکام در انتخابات برگزار شد، رای بر بازشماری دستی آرا در سراسر عراق و ابطال آراء نیروهای نظامی و پیشمرگە اقلیم کردستان عراق داد.

در حالی که این مصوبه بر دامنه تنش ها افزود و مجلس متهم شد که در کار اجرایی و قضایی وارد شده است، آتش سوزی عمدی مرکز نگهداری صندوق های رای در آستانه اجرای مصوبه مجلس (بازشماری دستی) فضای سیاسی عراق را بازهم دو قطبی تر کرد.

این درحالی است که بسیاری از شخصیت ها و گروههای عراقی نسبت به ادامه این دو قطبی و ورود کشور به دوره خلا قانونی و مشروعیت و به بخطر افتادن امنیت کشور در صورت حل نشدن این مسائل تا پیش از مهلت قانونی تشکیل پارلمان جدید (9 تیرماه) هشدار می دهند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =