طمع ارز مسافرتی نوجوانان‌یزدی را در گرجستان به کشتن داد؟

پیگیری‌های خبرآنلاین نشان می‌دهد که ظاهرا مدرسه فوتبال آرمان کویر، مدرسه فوتبال است ولی مدرسه ورزش نیست؛ زیرا مدارس ورزش که زیر نظر آموزش‌وپرورش است، شامل شنا، ژیمناستیک و فوتبال می‌شود ولی این مدرسه مجوز وزارت آموزش‌وپرورش را نداشته است. در واقع مدیر این مدرسه بابت هر نفر از دانش آموزان ۵۰۰ یورو ارز دریافت کرده‌ و در کل ۱۶ هزار یورو را به جیب زده و شاید یک‌دهم هم خرج بچه‌‌ها نکرده باشد.

فاطیما فردوس: «چند سال پیش فردی بود که در قالب همین مدرسه‌های فوتبال، بچه‌ها را به برزیل برده بود و با گرفتن پول زیادی، آنها را به گاوداری برده بود. بچه‌ها هم فرار کرده بودند و از سائوپائولو به ایران آمده بودند. این فرد در حال حاضر هم فعالیت می‌کند و چند سال پیش ۱۲۰ میلیون از هر نفر گرفت تا آنها را به پرتغال ببرد ولی فرار کرد و هنوز هم که هنوز است پیدا نشده.» اینها را حسین شمس، مربی سابق تیم فوتسال ایران می‌گوید و معتقد است این قبیل اتفاقات حاصل سودجویی دلالانی است که در مدارس فوتبال هستند و خانواده‌ها را با این ترفند که بچه‌هایتان را فوتبالیست و میلیارد می‌کنیم، فریب می‌دهند. «درباره فاجعه تلخ مرگ دانش‌آموزان یزدی در گرجستان هم همین اتفاق افتاد. افراد سودجویی بودند که می‌خواستند از ارز مسافرتی استفاده کنند و از هر بچه‌ای ۵۰۰ یورو گرفته‌اند و این اتفاق رخ داده است.»

هفته گذشته بود که ۳۲ بازیکن مدرسه فوتبال آرمان کویر در قالب ۲ گروه ۲۰ و ۱۲ نفری همراه توری گردشگری و به بهانه برگزاری اردو راهی تفلیس شدند. در حاشیه این اردو ۲ نوجوان یزدی به‌نام‌های «محمدحسین ورمزیار» و «امیر محمد کاربخش» غرق شدند. واکنش‌های اولیه به این ماجرا، نقد آموزش‌وپرورش بود ولی مشخص شد که مجوز مدارس فوتبال از سوی آموزش‌وپرورش صادر نمی‌شود و مربوط به هیئت‌ فوتبال است. پیگیری‌های خبرآنلاین نشان می‌دهد که ظاهرا مدرسه فوتبال آرمان کویر، مدرسه فوتبال است ولی مدرسه ورزش نیست؛ زیرا مدارس ورزش که زیر نظر آموزش‌وپرورش است، شامل شنا، ژیمناستیک و فوتبال می‌شود ولی این مدرسه مجوز وزارت آموزش‌وپرورش را نداشته است. سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش هم گفته است: «بارها به اولیای دانش‌آموزان اعلام کردیم، این گونه سفرها ضرورتی ندارد. متاسفانه چون بدون هماهنگی‌های قبلی روی داده است، نمی‌شود مسئولی را پیدا کرد و از او توضیحی در این زمینه خواست.»

عبدالرضا دستا، رئیس هیئت فوتبال استان یزد هم گفته است: «پروانه باشگاه آرمان کویر به‌نام شخص دیگری است و به‌نام فردی که فوتبال آموزان را به گرجستان اعزام کرده نیست.» بر اساس قوانین، روند برگزاری بازی‌های دوستانه اینگونه است که باشگاهی که خواهان برگزاری دیداری دوستانه در خارج از کشور است به فدراسیون فوتبال به صورت رسمی نامه ارسال می‌کند. این نامه در بخش روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال بررسی می‌شود و آنها با بخش بین‌الملل فدارسیون کشور مقصد نامه‌نگاری می‌کنند. البته فقط انجام همین مکاتبات کافی نیست؛ یک شورای برون مرزی هم وزارت ورزش‌وجوانان دارد که در این خصوص نظر می‌دهد ولی برگزاری تور تفریحی نیازی به هیچ یک از این مجوزها ندارد. با این حال بسیاری از مسئولین در اظهارنظرهایشان گفته‌اند که انگیزه اصلی مسئول این مدرسه، سودجویی با استفاده از ارز دولتی است.

۱۶ هزار یورو در جیب مدیر مدرسه فوتبال!

بر اساس تحقیقات اولیه دادگستری استان یزد، این باشگاه برای تاسیس مجوز داشته و تحت عنوان باشگاه ورزشی آرمان کویر یزد از آغاز سال جاری و زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان فعال بوده و این درحالی است که این اداره کل و حراست آن اعلام کردند این باشگاه برای اعزام به عنوان اردوی ورزشی مجوز نداشته است. این باشگاه اگر قرار بود تحت عنوان اردوی ورزشی نوجوانان را اعزام کند باید مجوز اخذ می‌کرد که در این زمینه تخطی کرده و اصل اعزام بر اساس تحقیقات اولیه خلاف قانون بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین انگیزه به خاطر موضوع استفاده از ارز و دریافت معادل ریالی آن بوده است. ظاهرا بابت هر نفر از دانش آموزان ۵۰۰ یورو ارز دریافت کرده‌اند و شاید یک دهم این مبلغ برای دانش‌آموزان هزینه شده باشد، پولی هم به دانش‌آموزان تعلق نگرفته است، علاوه براین حسب اظهار تعدادی از اولیای دانش‌آموزان، قسمتی از هزینه‌های اردو به عهده خانواده‌ها واگذار شده و آنها را وادار کرده که ۵۰ دلار از بازار تهیه کنند. اعزام غیرقانونی، سودجویی، تحصیل مال نامشروع و عدم نظارت درست بر دانش‌آموزان در کشور گرجستان صورت گرفته؛ چرا که با توجه به سن نوجوانان لازم بود مراقبت ویژه و خاصی از آنها انجام شود. ظاهرا این موارد رعایت نشده که همین امر منجر به غرق‌شدن نوجوانان در برابر دیدگان مربیانشان شده است. در همین میان سه نفر از دست اندرکاران اعزام دانش‌آموزان در یزد دستگیر شدند و حساب آنها هم مسدود شده است.

از برزیل به گاوداری!

حسین شمس، مربی سابق تیم فوتسال ایران در همین میان به «خبرآنلاین» می‌گوید: «خیلی از خانواده‌ها با این تصور که هر کسی وارد فوتبال شود میلیاردر می‌شود، فکر می‌کنند اگر پای فرزندشان به گرجستان برسد، وارد تیم فوتبال می‌شود و از آنجا به اروپا می‌رود و میلیارد می‌شود. بنابراین بسیاری از واقعیت‌ها را نمی‌بینند و بچه‌های معصوم را به این اردوها می‌فرستند؛ در حالی که هیچ مجوزی ندارند. در حال حاضر بسیاری از دلال‌ها اینکارها را می‌کنند. یکی از همین افراد هم دنبال این بود که بچه‌ها را به پرتغال ببرد و از هر خانواده‌ای ۱۲۰ میلیون تومان گرفته و بعد هم فرار کرده است. پدر و مادرها هم با حکم جلب دنبال او هستند ولی پیدایش نمی‌کنند. در واقع خانواده‌ها باید در این خصوص آگاه شوند؛ واقعیت این است که وقتی کسی استعداد ندارد نمی‌تواند با پول فوتبالیست شود. همچین چیزی خیال خام است و کسانی که به یک جایی می‌رسند استعداد دارند و سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. متاسفانه از این ناآگاهی استفاده می‌کنند و پول کلانی از خانواده‌ها می‌گیرد.»

ماجرای ۱۲۰ میلیون تومانی که به باد رفت

شمس با اشاره به اینکه این مدارس زیر نظر هیئت فوتبال است، می‌گوید: «هیئت فوتبال هر استانی باید به این مدارس مجوز دهد و دادن مجوز هم کار بسیار سختی است ولی به هر حال اکثر این مدارس برای سفر مجوز نمی‌گیرند. افراد سودجویی هستند که می‌خواهند از ارز مسافرتی استفاده کنند و از هر بچه‌ای ۵۰۰ یورو گرفته‌اند و این اتفاق رخ داده است؛ فاجعه‌ای برای ورزش و فوتبال کشور.» این مربی سابق تیم فوتسال که پیش از این در آموزش‌وپرورش هم به‌عنوان مشاور فعالیت می‌کرده درباره تعداد مدارس فوتبال می‌گوید: «آمار دقیقی نداریم ولی گمان می‌کنم بیشتر از ۲۰۰ مدرسه فوتبال در تهران با مجوز هستند ولی هیئت‌‌های فوتبال باید نظارت بیشتری داشته باشند. آموزش‌وپرورش اینجا کاره‌ای نیست و ارتباطی به این نهاد ندارد.»

او با اشاره به مصداق مشابهی در این خصوص می‌گوید: «چند سال پیش فردی بود که در قالب همین مدرسه‌های فوتبال، بچه‌ها را به برزیل برده بود و با گرفتن پول زیادی، آنها را به گاوداری برده بود. بچه‌ها هم فرار کرده بودند و از سائوپائولو به ایران آمده بودند. این فرد در حال حاضر هم فعالیت می‌کند و چند سال پیش ۱۲۰ میلیون از چند نفر گرفت تا آنها را به پرتغال ببرد ولی فرار کرد و هنوز هم که هنوز است پیدا نشده است. از این دست مسائل زیاد است و خانواده‌ها باید با آگاهی بیشتری فرزندانشان را به این مراکز بفرستند.»

واکنش مسئولان به مرگ دو دانش‌آموز در گرجستان

نام و سمت

توضیح

مسعود شریعتی، مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد

اعزام ورزشکاران به خارج از کشور باید طبق مقررات باشد و افراد نسبت به کسب مجوز از شورای برون‌مرزی وزارتخانه اقدام کنند. مسئولان یادشده و بازیکنان برای سفر به خارج از کشور مراجعه‌ای به این اداره کل، هیأت فوتبال و شورای برون‌مرزی وزارت ورزش‌و‌جوانان نداشته‌اند. اگر اعزام‌ها ورزشی باشد تمام مراحل دقیق و با نظارت وزارت ورزش‌و‌جوانان و شورای برون‌مرزی انجام خواهد شود و در مجموع اردوی این افراد در گرجستان در قالب یک تور تفریحی و گردشگری بود.

عبدالرضا دستا، رئیس هیئت فوتبال استان یزد

 

سلسله مراتب این است که باشگاه یا تیم مربوطه از برون‌مرزی فدراسیون فوتبال اخذ مجوز کند، فدراسیون از هیئت فوتبال استان استعلام می‌گیرد، که بسیار به سختی مجوز صادر می‌شود. ما هیچ اطلاعی در این رابطه نداشتیم و ظاهراً این تیم که فقط در لیگ پایه تیم‌داری می‌کند، از طریق تور‌ها به گرجستان سفر کردند. پس از پیگیری‌های متعدد متوجه شدیم که نه تورنمنت، مسابقه و حتی هیچ برنامه فوتبالی و یا ورزشی در گرجستان در این زمانی که فوتبال آموزان اعزام شده‌اند، نبوده و جنبه تور تفریحی داشته است که در این خصوص خانواده فوتبال‌آموزان نیز از جریان سفر به عنوان سفر تفریحی خبر دار بودند.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش

 

بارها به اولیای دانش‌آموزان اعلام کردیم، این گونه سفرها ضرورتی ندارد؛ به‌ویژه وقتی بدون اطلاع مقامات مذکور و مراجع ذی‌ربط انجام می‌شود و متاسفانه چون بدون هماهنگی‌های قبلی روی داده است، نمی‌شود مسئولی را پیدا کرد و از او توضیحی در این زمینه خواست. پیگیری‌هایی را در وزارت آموزش‌وپرورش در وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه انجام می‌دهیم که مسببان و سوء استفاده‌کنندگان از این موضوع تحت تعقیب قرار بگیرند.

سیدجواد قوام شهیدی، سفیر گرجستان در تهران

 

سفارت ایران در تفلیس از نخستین دقایق اطلاع از این حادثه در تمامی مسائل مربوط به وضعیت آنها، انجام فرآیندهای اداری تحقیقات پلیس و پزشکی قانونی با حضور موثر خود امور مربوطه را دنبال کرده‌اند. مدرسه فوتبال آرمان کویر یزد تصمیم گرفت ۱۲ نفر از نوجوانان را برای یک اردوی تفریحی به مالزی ببرد که به دلایلی این سفر انجام نمی‌شود. این مدرسه سپس دانش‌آموزان را عازم گرجستان کرد که در این کشور حادثه تلخ برای دو نوجوان ایرانی رخ داد. پلیس گرجستان تحقیقات گسترده‌ای را از تمام افراد مطلع و مسئول تیم اعزامی به‌عمل آورده است؛ تمهیدات لازم برای انتقال سریع جان‌باختگان این حادثه به ایران از سوی سفارت ایران پیش‌بینی شده است. تعداد جان باختگان این حادثه دو نفر است و نفر سوم که در این حادثه آسیب دیده بود پس از بهبود از بیمارستان مرخص شد.

علی‌اکبر شمس، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد

 

پس از بازداشت دو نفر از دست اندرکاران اعزام دانش‌آموزان در یزد، با ارسال نیابت قضایی در کشور گرجستان هم یک متهم بازداشت شد. پس از دستور مستقیم دادستان کل کشور به دادستان یزد جهت پیگیری، بلافاصله بعد از تشکیل پرونده اقدامات قانونی پیگیری شد. فیلم صحنه جرم مطالبه و بررسی شده است تا ابعاد دقیق حادثه روشن شود. چون بیم جرائم مالی و سود جویی در این اعزام دانش‌آموزان متصور بود، حساب‌های بانکی متهمین نیز مسدود شده است. قرار نظارت قضائی مبنی بر جلوگیری از هر گونه اردوی این باشگاه ورزشی که اقدامات غیر قانونی اخیر در حوزه آن انجام شده بود، صادر و ابلاغ شده است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی فقیه در استان یزد

 

بر ضرورت پیگیری این موضوع با سرعت و قاطعیت تاکید دارم؛ این حادثه سبب ناراحتی همه مردم یزد شد و مرگ این دانش‌آموزان را به خانواده‌های آنها تسلیت عرض می‌کنم.

محمدرضا حبیبی، رییس کل دادگستری استان یزد

 

ابعاد مختلف پرونده شامل اعزام غیرقانونی، سودجویی، تحصیل مال نامشروع و عدم مراقبت از دانش‌آموزان است. بلافاصله بعد از انتشار این خبر و اطلاع دستگاه قضایی، پرونده با نظارت مستقیم یکی از معاونین دادستان مرکز استان یزد تشکیل و با اختصاص بازپرس ویژه بر بررسی همه جانبه ابعاد پرونده تاکید شد. بر اساس تحقیقات اولیه، این باشگاه برای تاسیس مجوز داشته و تحت عنوان باشگاه ورزشی آرمان کویر یزد از آغاز سال جاری و زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان فعال بوده و این درحالی است که این اداره کل و حراست آن اعلام کردند این باشگاه برای اعزام به عنوان اردوی ورزشی مجوز نداشته است. این باشگاه اگر قرار بود تحت عنوان اردوی ورزشی نوجوانان را اعزام کند باید مجوز اخذ می‌کرد که در این زمینه تخطی کرده و اصل اعزام بر اساس تحقیقات اولیه خلاف قانون بوده است.

محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر در مجلس

 

اگر اعزام این دانش‌آموزان و سایر افرادی که در این اردو شرکت کرده‌اند به گرجستان بر اساس مجوز وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفته باشد، قطعا خروج آنها از کشور غیرقانونی نبوده است. اگر در حفاظت از این دانش‌آموزان قصوری صورت گرفته باشد، لازم است که عاملان این بی‌توجهی مجازات شوند و بر اساس مقررات خسارت و دیه دانش‌آموزانی که جان خود را از دست داده‌اند را نیز پرداخت کنند. هم‌اکنون اولیای این دانش‌آموزان باید از افرادی که فرزندانشان را به این اردو برده‌اند به مراجع قضایی شکایت کنند تا بعد از تشکیل پرونده ازسوی دستگاه قضایی و نهادهای مربوطه به این موضوع رسیدگی شود.

حسین بابویی، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش‌وپرورش

 

ماجرای مرگ این دو نوجوان هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد چرا که مدرسه فوتبال آنها وابسته به این وزارتخانه نبود. حتی محل تمرین این دانش‌آموزان مشخص نیست و آنها در هیچ یک از سالن‌های آموزش و پرورش تمرین نکرده و مربی آنها از مربیان آموزش و پرورش نیست. سازماندهی مدارس فوتبال برعهده وزارت آموزش‌و‌پرورش نیست و در ماجرای پیش‌آمده برای این دو دانش‌آموز، آموزش‌و‌پرورش هیچ دخالتی نداشته و هیچ مجوزی از سوی این وزارتخانه صادر نشده است.


۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    0 2
    کلا بخش خصوصی یعنی فساد.