۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱
از تحسین «به وقت شام» تا وضعیت پوشش مردم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره عملکرد این وزارتخانه در حوزه فرهنگ و هنر در طول یک سال گذشته تاکید کرد که تلاش خود را کرده‌ایم تا همه عملکردمان برای مردم در قابل رویت باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساعات پایانی شامگاه شنبه سوم شهریور مهمان برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما بود تا درباره عملکرد این وزاتخانه و رویکردهای یک سال گذشته آن توضیح دهد.

عباس صالحی در ابتدای برنامه با اشاره به نحوه انجام مسئولیت شهید رجایی و باهنر و تفاوت آن با وضعیت امروز جامعه توضیح داد: «جامعه این باور را پیدا کرده است که صداقت و پاک زیستی مسئولان امروز همانند آقای رجایی و باهنر نیست. همچنین این تصور پیش آمده که فاصله زیادی میان شهید رجایی و مسئولان امروز وجود دارد، نمی‌خواهم بگویم فاصله نیست اما این فاصله بیشتر از آنچه هست احساس شده است.»

تمرکز بر شفافیت، عدالت و دیپلماسی فرهنگی
او در ادامه برنامه ها و اقدامات وزارت فرهنگ در یک سالی که از عمر دولت دوازهم می گذرد را اینطور برشمرد: «مقوله شفافیت یکی از برنامه‌های دولت بود، ما این بحث را در طول یک سال اول دنبال کرده و می‌کنیم. در حوزه دبیرخانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این امر را پیگیری کرده و در کنار آن در مسایل مختلفی مانند جزییات برگزاری جشنواره و رویدادهای فرهنگی و هنری شفافیت را محور قرار دادیم تا به اتاقی با دیوارهای شیشه‌ای بیشتر نزدیک شویم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: «حوزه دیگر عدالت فرهنگی و توزیع جغرافیایی بوده است، ما در این زمینه گرفتار بی عدالتی بودیم که تلاش کردیم به مرز عدالت نزدیک شویم. رویکرد دیگر ما در یک سال گذشته بهبود محیط کسب و کار فرهنگی است، حوزه افتصاد فرهنگ ما نیازمند پیگری و توجه بسیاری است زیرا که بخش عمده‌ای از استعداد بالقوه ما در این حوزه است. بارها عرض کردم که ایران را با تاریخ و فرهنگ آن می‌شناسند و این امر هم در گذشته و هم در حال حاضر بوده است.»

صالحی با اشاره به مقوله دیپلماسی فرهنگی اضافه کرد: «حوزه دیپلماسی فرهنگی و هنری از حیطه‌های قابل توجهی است که به آن امید بستیم. ما می‌توانیم خروج از انزوا، بسته‌های تحریم، تخریب دیوارهای ایجاد شده دور کشور توسط دشمنان و... را از طریق فرهنگ و هنر انجام دهیم که در این زمینه هم اقداماتی انجام شده و در حال انجام است. همچنین ما در زمینه مشاغل فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف معین و تدوین کرده‌ایم.

برای بهبود وضع کاغذ وارد عمل شدیم
وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوالی درباره نقش این وزارتخانه در معضل گرانی کاغذ و کمبود آن در بازار توضیح داد: «وزارت فرهنگ و ارشاد تا دهه هفتاد متولی کاغذ بود و واردات آن از طریق وزارتخانه انجام می‌شد. اما از دهه هشتاد که بحث هدفمندی یارانه‌ها به میان آمد، وزارتخانه در حوزه کاغذ به معنای ورود و سیاست گذاری دیگر نقشی نداشته است.»

او درباره اقداماتی که برای بهبود اوضاع این بازار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شده است، گفت: «همانطور که می‌دانید در حال حاضر حدود 400 هزار تن کاغذ مصرفی داریم که شامل بخش‌های آزاد، آموزش و پرورش و نشر و مطبوعات است. تا زمان تغییرات ارزی وضعیت کاغذ روال عادی‌اش را دنبال می‌کرد تا آنکه در روزهای پایانی سال نوسانات ارزی بر این موضوع تاثیر گذاشت. ما برای رفع معضل از کاغذ دفاع کردیم تا در میان کالاهای اساسی قرار بگیرد که خوشبختانه همینطور شد.»

وزیر فرهنگ درباره پررنگ‌تر شدن نقش وزارتخانه در موضوع کاغذ تاکید کرد: «پاره‌ای از اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر پیش آمد باعث شد ما نقش خود را فعال‌تر کنیم و بر همین پایه ستادی متشکل از حوزه‌های مرتبط اعم از صنوف نشر، صنوف مطبوعات، صنوف واردکنندگان کاغذ، سازمان های دولتی مرتبط و وزارت فرهنگ و ارشاد برای کاغذ تشکیل شد تا در حوزه تایید و نظارت بر ارز کاغذ فعالیت کنند.»

صالحی همچنین افزود: «همه بحث های حوزه نشر و مطبوعات به کاغذ باز نمی‌گردد و ما در این حوزه معضلاتی چون اشتغال نشر، فاصله میان تولید و مطالعه مصرف کتاب، حوزه های سرقت کتاب و ... داشته ایم.»

تمامی حمایت‌های مالی و هزینه‌های وزارتخانه قابل رویت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شفافیت در حوزه یارانه مطبوعات توضیح داد: «از کارهای خوبی که از دولت قبل انجام شد و در حال حاضر ادامه پیدا می‌کند، شفافیت یارانه‌های مطبوعاتی است و در سامانه‌ای به همین نام در سایت وزارتخانه جزییات یارانه‌های ارائه شده به رسانه‌ها کاملا مشخص است، حدود 20 میلیارد یارانه‌ای که از ابتدای سال پرداخت شده است به طور کامل قابل رویت است. ما در این بسته هم معیارهایمان و هم نتایج آن معیارها را به صورت کامل مطرح می‌کنیم.»

عباس صالحی

صالحی درباره شفافیت در امور کلی وزارت فرهنگ و ارشاد توضیح داد: «در سال 97 کلی حمایت‌های مالی از معاونت منابع مالی و انسانی به طور کامل قابل رویت است، همچنین معاونت‌های مختلف موظف شدند تا هزینه‌های خود را به فاصله 45 روز پس از برگزاری از رویداد اعلام کنند، سازمان سینمایی تمامی مباحث مالی که در موسسات ذیربط و رویدادها را عرضه کرده است.»

او ادامه داد: «همه قراردادهای مالی با معاونت‌ها عرضه خواهد شد، اطلاعات مربوط به تمام مدیران و معاونان فعال در وزارتخانه در سایت منتشر شده است. این بخشنامه شفافیت که یک ماه قبل از طرف بنده ابلاغ شد به منظور ارائه تمامی مباحثی است که مردم بتوانند عملکرد ما را مشاهده کنند تا خطاهای ما را یادآوری کرده تا بتوانیم اصلاحات را انجام دهیم.»

بخش خصوصی آری، انحصار خیر
در بخش دیگر این گفت وگو، صالحی درباره نقش بخش خصوصی در حوزه فرهنگ توضیح داد: «با مشارکت بخش خصوصی ساخت سینماهای تازه رونق پیدا کرده و 10 سینما هم بازسازی شده است، اگر ما در حوزه تئاتر یک جریان قابل توجه داریم و در سال 96 حدود 100 هزار اجرا داشته‌ایم و... بخش عمده‌ای از آن را مدیون بخش خصوصی هستیم.»

او همچنین گفت: «سینمای ایران در چهار ماه اول سال 106 میلیارد و نیم فروش داشته است که در مقایسه با سال گذشته حدود 75 میلیارد تومان بوده است. این به معنای تغییر و بهبود زیرساخت‌های فرهنگی با کمک بخش خصوصی است.»

صالحی درباره شیوه همراهی با بخش خصوصی در حوزه فرهنگ تصریح کرد: «اما این مسئله به این شکل است که بخش خصوصی بله انحصار نه، اگر حوزه فرهنگ و هنر از یک ناحیه خاص دچار انحصار شود نابود خواهد شد. اگر الان در حوزه آیین نامه اکران، تهیه‌کنندگان سینما، تماشاخانه‌ها و... در تلاش هستیم تا انگیزه بخش خصوصی کم نشود تا از بازگشت سرمایه‌اش اطمینان داشته باشد و اهمیت سرمایه آن احساس شود اما در عین حال باید فضای اقتصاد فرهنگ را با فاصله از انحصار بدانیم.»

رشد کیفیت محتوای آثار فرهنگی در 40 سال گذشته
در ادامه او ضمن ارائه توضیحاتی درباره رشد محتوای آثار فرهنگی و هنری متوازن با تراز انقلاب اسلامی با ذکر نمونه‌ای گفت: ««تنگه ابوقریب» بسیار فیلم قابل توجهی است، نمایش احساسی جنگ به این شکل برای نسل سوم و چهارم که واقعیت آن را ندیده‌اند و آثار دیگری مانند «به وقت شام» بسیار بااهمیت است. ما در ابتدای انقلاب اصلا فکر نمی‌‌کردیم که بتوان چنین آثاری را تولید کرد.»

او درباره تولید آثار فرهنگی و هنری توضیح داد: «ما در حوزه تولید نیازمند یک ارتباط فعال‌تر با ریشه‌های هویتی خود هستیم، این ریشه‌ها حتما ایدئولوژیک و دینی نیست، بلکه ریشه‌های ایرانی و انسانی هم مدنظر است. حوزه دوم مصرف است، جامعه ما باید دارای سواد هنری باشد، یعنی جامعه دانش شناخت آثار هنری را داشته باشد.»

صالحی در بخش دیگر این برنامه درباره همخوانی پوشش مردان و زنان جامعه با هویت ایرانی اسلامی، گفت: «در حوزه لباس و پوشش باید طراحان ما هم کمی و کیفی رشد کنند، این مسیر در حال طی شدن است و طراحان حوزه مد و لباس ایرانی روز به روز در حال رشد هستند. توجه بیشتر ما به حوزه مد و لباس باید در زمینه نیاز و سلیقه مخاطب همراه با ریشه در هویت فرهنگی باشد.»

او در پایان ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه عملکرد و رسیدگی به حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر، به میزان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد هم اشاره کرد و افزود: «فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری یک و نیم درصد از بودجه سهم دارند که سهم وزارتخانه با تمامی سازمان‌های مرتبط حدود نیم درصد است و ما باید تمامی مسایل این خانواده محترم را با این حجم رفع کنیم.»

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =