وزیر فرهنگ که برای پاسخ به سوال یک نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود، ضمن تاکید بر حضور پررنگ روحانیون در این وزارتخانه، بیان کرد که در خصوص تخصیص منابع مالی نهاد کتابخانه‌ها، اولویت مان مناطق محروم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح سه شنبه 13 شهریور به منظور پاسخگویی به سوال یک نماینده در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد.

در ابتدای جلسه امروز احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان آنچه در جلسه وزیر فرهنگ با کمیسیون گذشته است به شرح سوالات عبدالحمید خدری نماینده بوشهر از وزیر پرداخت.

این نماینده از پاسخ وزیر در کمیسیون قانع نشده و خواستار پاسخگویی به آن در صحن علنی مجلس بود. سوالات خدری به این شرح است: علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در وزارتخانه و جایگزینی مدیران بی تجربه، همچنین توزیع غیرعادلانه درآمدهای نهاد کتابخانه ها به شهرها و مناطق مختلف کشور و پرداختن نشدن درست سهم شهرداری ها.»

بودجه نهاد کتابخانه ها یک چهارم هزینه‌هاست
سپس سیدعباس صالحی در پاسخ به این سوالات پشت تریبون حاضر شد و گفت: «در ارتباط با عزیزان روحانی مجموعه وزارتخانه به جای آقای ارباب سلیمانی آقای ارزانی آمدند که روحانی هستند و خیلی از دوستان با سابقه کاری ایشان آشنایی کامل دارند و در مدت کوتاهی که آمدند فضای رونق افزایی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ایجاد شده است.

ضمن آنکه از آقای ارباب سلیمانی هم به عنوان مشاور استفاده می‌شود، در معاونت قرآن فرد جایگزین روحانی‌زاده هستند و سابقه معاونت آموزش دانشگاه الهیات تهران را داشته و مقالات و کتاب های ایشان نیز در این زمینه قابل توجه است. در استان اصفهان نیز از مدیر روحانی بهره می‌بریم و لذا نمی‌توان گفت از این جهت اختلالی در کار وزارتخانه پیش آمده است.»

او درباره وضعیت ارسال درآمد نهاد کتابخانه‌ها، نیز توضیح داد: «در ارتباط با نهاد کتابخانه‌ها، در سال 82 قانون اداره نهاد کتابخانه ها در مجلس تصویب شد و در ماده پنج این قانون منابع مالی نهاد شامل چهار بخش بود: کمک دولتی، درآمد حاصله از ماده شش (نیم درصد شهرداری‌ها)، هدایای مردمی و درآمدهای اختصاصی.»

نهاد کتابخانه ها حدود سه هزار و چهار صد کتابخانه در کل کشور دارد، با 26 میلیون مراجع. در سال گذشته یعنی سال 96 حدود 400 میلیارد هزینه نهاد کتابخانه ها در کل کشور بوده است. در سال 96 هزینه نهاد کتابخانه‌ها در بودجه‌ای که توسط مجلس برای این نهاد تخصیص داده شد 147 میلیارد و نیم بوده که از این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه 111 میلیارد تخصیص یافته یعنی حدود یک چهارم منابع مالی مورد نیاز کتابخانه ها.»

او ادامه داد: «همانطور که مطلع هستید نیم درصد از درآمد را شهرداری باید به کتابخانه‌ها بدهد و اگر شهرداری این وظیفه را در طول سال انجام دهد قطعا مبالغ مستقیم به خود مراکز نهاد کتابخانه واریز شده و جایی نمی‌رود. اما برخی شهرداری‌ها به علل مختلف این پرداخت را انجام نمی‌دادند، در قانون مطرح شد که در صورت امتناع هر یک از شهرداری‌ها از پرداخت نیم درصد، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف هست که مبالغ را از بودجه شهرداری کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه‌های عمومی همان شهر پرداخت کند. طبعا مسیر پرداخت بدهی‌ها از این طریق اتفاق افتاد.»

عباس صالحی

صالحی با بیان اینکه به دلیل مشکلات نظارتی وزارت اقتصاد و دارایی راهکار تازه ای برای این امر انتخاب کرد، گفت: «به دلیل مشکلات نظارتی در سال 95 به بعد وزارت اقتصاد و دارایی این مسیر را انتخاب کرد تا درآمدها به یک حساب در نهاد کتابخانه‌های مرکزی واریز شود و آن‌ها به هر استان وارد کنند. مدارکی که در این جلسه خدمت شما نشان می‌دهم حاکی از این مطلب است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به محدودیت منابع دولتی در حوزه نهاد کتابخانه‌ها بیان کرد: «منابع درآمدی ما در نهاد کتابخانه از کمک‌های دولتی حدود یک چهارم از کل هزینه است، هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها که در ارتباط با منابع مالی تصمیم گیرنده اصلی است، کارش ایجاد تعادل بین توزیع این منابع است. ماده 16 نهاد اداره کتابخانه‌ها ما را موظف کرده است که به شهرهای محروم با منابع مالی‌کم توجه کنیم.»

او اضافه کرد: «عزیزان بر مبنای اسناد و مدارک موجود اینکه نظام خزانه داری کشور ما را ملزم کرده که درآمد هر استان به همان بازگردد، از سال 94 به بعد که بحث ماده 16 مطرح است، از همان زمان این بازگشت به طور مستقیم به حساب‌های استانی اتفاق افتاده است و در استان بوشهر هم این گزارش کاملا مشهود است.»

جابه جایی مدیران امری طبیعی است
صالحی در پاسخ به سوال دوم این نماینده در خصوص جابه جایی مدیران روحانی، توضیح داد: «جابه جایی مدیران امری طبیعی است، در حال حاضر در داخل وزارت فرهنگ در کانون مساجد به جای عزیزی که رفته روحانی محترم دیگری حضور دارد، در معاونت قرآنی شخصیت دانشمند استانی حضور دارد، سه مدیر کل استانی روحانی نیز داریم.»

او با ارائه توضیحاتی درباره عملکرد یک ساله وزارتخانه، گفت: «راجع به کارکردهای این دوره، ما در این یک سال در حوزه فضاها و زیرساخت‌ها 12 فرهنگسرا ساخته و تمام شد، 90 کتابخانه و 100 سالن سینمای جدید افتتاح شدند، 400 کتابخانه نوسازی شده، در حوزه بیمه هنرمندان از 19 هزار به 30 هزار بیمه شونده نزدیک شده ایم و در حوزه سینما در سال 96، 184 میلیارد فروش سینما بوده است، همچنین جوایز سینمایی ما 562 جایزه بین المللی و منطقه ای بوده است.»

صالحی ادامه داد: «در حوزه تجسمی 30 جشنواره برگزار شده و حدود 70 میلیارد منابع مالی در گردش داشته است. در سال 96، هشت هزار اجرای صحنه به علاوه 14 جشنواره در این حوزه موسیقی برگزار شده است. در هنرهای نمایشی شش هزار و 900 تئاتر با 100 و یک هزار اجرا و پنج و نیم میلیون مخاطب داشتیم. در حوزه قران و عترت جشنواره آیات در 17 رشته و نمایشگاه‌های قرانی در 160 شهرستان برگزار شده است.»

سپس نوبت به خدری نماینده سوال کننده رسید تا درباره پاسخ وزیر نظر خود را بیان کند، او در ابتدای سخنانش گفت: «این سوال هشت یا نه ماه پیش مطرح شده بود و می بایست که حداکثر ظرف 15 روز پس از وصول سوال انجام شود و در نهایت این تشریفات باید یک ماه طول بکشد نه آنکه شش یا هفت ماه.

آقای وزیر در خلوت خود با خدا در طول بیش از یکسالی که سکان دار فرهنگ کشور هستید، در عمل و اجرا چه اقدامی جهت ارتقای فرهنگ جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌اید؟»

او ادامه داد: «در خصوص درآمد نهاد کتابخانه ها باید بگوید که یک حسابی در تهران باز شده که تمام این هزینه‌ها در آنجا جمع می‌شود که این مسئله خلاف انصاف است و می بایست که به صورت شفاف و روشن تمامی درآمدها صرف هر شهر شود. در خصوص حضور روحانیون هم مشکل بنده یک شخص نبوده است بلکه به صورت کلی در وزارت فرهنگ و ارشاد مدیران روحانی با تجربه کنار گذاشته شده و افرادی فاقد تخصص جایگزینشان شدند.»

ریالی از درآمد یک استان صرف استان دیگر نشد
وزیر فرهنگ و ارشاد در فرصت دوباره خود برای پاسخگویی درباره حضور روحانیون در این وزارتخانه گفت: «در مجموع روحانیون معمم و غیرمعمم در وزارت فرهنگ و ارشاد حضور جدی دارند در کانون فرهنگی هنری مساجد هم به همین ترتیب است و تغییر نکرده است.»

او در خصوص چگونگی واریز درآمد نهادهای کتابخانه هر شهر، توضیح داد: «این مبالغ در سال 94 بر مبنای ارجاع مستقیم خزانه داری به هر حساب نهاد مربوطه هر استان واریز شد. از سال 95 و 96 وزارت اقتصاد و دارایی نظرشان بر این بود که یک حساب مرکزی داشته و از آن درآمدها بلافاصله به حساب های هر استان واریز شود. ما حسابی از جایی به جایی نمی بریم، شهرهای کمتر برخوردار و محروم کمک های دولتی شان بیشتر می شود و به کلان شهرها کمتر داده می شود. نگاهی که هیات امنای محترم داشتند که در مکان‌هایی که نهادهای شهری قوی نیست و باید کمک های بیشتری را به آن ها سوق دهیم.»

صالحی تاکید کرد: «این مسیری که تا الان طرح و توضیح داده شد و ریالی از درآمد یک استان به استان دیگری نمی رود و تنها تفاوت هر منطقه در میزان تخصیص از کمک های دولتی است. و فکر می کنم مسیر را تلاش کردیم با دقت دنبال کنیم و با این مستندات برداشت من به طور قطعی این است که مسیر قانونی را طی کردیم.»

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =