وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه آثار فرهنگی کشور نسبت به پیش از انقلاب گفت: شاخص‌های ما در تولیدات فرهنگی پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است که در طول چهل سال انقلاب بسیار قابل توجه بوده است و قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه 17 شهریور با حضور در برنامه «تهران بیست» به سوالات فرهنگی این برنامه پاسخ داد.

او در ابتدای برنامه در مورد دلایل سرانه پایین مطالعه در کشور گفت: طبعا نبود فرهنگ کتابخوانی باعث سرانه پایین مطالعه در کشور شده است و گرانی کتاب را نمی‌توان عامل این موضوع دانست، در جامعه ما کالاهای زیادی گران است اما مردم خریداری می کنند و این دلیلی برپایین بودن سرانه مطالعه نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کمیت و کیفیت محصولات فرهنگی در طول چهل سال انقلاب اسلامی توضیح داد: شاخص‌های ما در تولیدات فرهنگی پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است، این پیشرفت‌ها در طول چهل سال انقلاب بسیار قابل توجه بوده است، برای مثال در سال گذشته صدهزار کتاب جلد اول منتشر کردیم، در حوزه تولیدات فیلم نیز آثار از نظر تولیدات محتوا نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

صالحی تاکید کرد: در بخش تئاتر در سال گذشته هفت هزار اجرا داشته ایم که در پیش از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت. در حوزه فیلم کودکان و نوجوان پیش از انقلاب ده اثر داشته ایم اما بعد از انقلاب ٢٠٠ فیلم در این بخش داریم. همچنین امروز ما سه هزار و ٨٠٠ مجوز رسانه داریم که حدود ٢٣٠٠ پایگاه خبری و خبرگزاری است که در حال حاضر ١٣٠٠ از آن ها فعال هستند.

او افزود: این تعداد تولیدات آثار نشان می‌دهد که در حوزه کمیت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم، از نظر منابع انسانی در حوزه فرهنگ و هنر رشد قابل توجهی رخ داده و حدود یک و نیم میلیون فارغ التحصیل حوزه هنر داریم. بنابراین مجموعا کمیت قابل توجهی در حوزه فرهنگ و هنر چه درحوزه تولید آثار و چه نیروی انسانی داشته‌ایم.

نهضت سینماسازی در چند سال اخیر داشته‌ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کیفیت فیلم‌ها در سینما نیز خاطرنشان کرد: چند شاخص وجود دارد که سینمای ما را قابل قبول کرده است که یکی از آن ها زیرساخت‌ها است. برخی از سینماها در دهه ٧٠ و ٨٠ رو به بسته شدن بود اما در چند سال اخیر یک نهضت سینماسازی در کشور داشته‌ایم. سال گذشته ١٠٠ سینما و امسال ٢٠سینما را احداث کرده ایم و همین نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها در بخش فرهنگ سینما رشد پیدا کرده است.

صالحی بیان داشت: امسال نزدیک به ٤٧ درصد پیشرفت فروش در سینما داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که از نظر جمعیت مخاطب، فروش و زیرساخت در سینما رشد قابل توجهی را نسبت به گذشته دارا هستیم.

او ادامه داد: در سینمای خانگی نیز موفق بوده و مخاطبان زیادی را جذب کرده ایم که این امر به چرخه اقتصادی سینما نیز کمک کرده است. سینما باید همانند یک سوپر مارکت همه چیز را داشته باشد، یک سینما باید تمام ژانرها را در خود جای بدهد زیرا در غیراین صورت با ضربه‌های زیادی روبه رو می شود و مخاطب خود را از دست می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سینما در عین اینکه مخاطب خاص را جذب می‌کند حتما باید عام‌گرا بوده و از ابتذال به دور باشد، ما نباید سینما را به ابتذال ببریم تا بتوانیم مخاطب را جذب کنیم.

صالحی درباره انحصار سینما در دست یک عده خاص گفت: سینما در حوزه اکران در آئین‌نامه دچار تغییراتی شد و با این نگاه روبه جلو می‌رویم تا فضای اکران بهتر شود، از طرفی نظارت ها را در این دوره افزایش داده‌ایم تا موضوع اکران در این دوره با عدالت بیشتری روبرو باشد.

او در مورد تئاتر و گردش مالی پائین آن به ویژه در پایتخت نیز تصریح کرد: مساله مالی در تئاتر همیشه مطرح بوده است اما اتفاقاتی در این حوزه در حال رخ دادن است و سعی ما براین است که تئاترها ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کنند. در واقع با تلاش های صورت گرفته مخاطبان این حوزه در سال ٩٧ نسبت به سال گذشته یک و نیم میلیون افزایش یافته در حالی که میزان اجرا افزایش نداشته است و این رشد نشان می‌دهد که مخاطب تئاتر در حال افزایش است و در اقتصاد هم تاثیرگذار خواهد بود.

توجه به گروه‌های تئاتری پایدار
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حمایت‌ها از تئاتر تصریح کرد: ما چندین مساله را دنبال می‌کنیم که به اقتصاد تئاتر کمک می‌کند؛ ابتدا کمک به گروه‌های تئاتری است، در اصل ما یک نگاه به ایجاد گروه‌های پایدارتر تئاتر داریم به این شکل که کار تیمی منسجم‌تر بیشتر شود، یکی از مشکلات در گروه‌های تئاتری مسائل مالی است به همین خاطر عمر آن ها کوتاه است، پس حمایت مالی و در عین حال پشتیبانانه باعث می شود که یک تئاتر باقوای بیشتری اجرا شود.

صالحی در راستای موضوع تئاتر افزود: در حال حاضر کمبود زیرساختی برای فضای تئاتری در تهران و شهرستان‌ها یکی از مشکلات ما است، اما مسیر امروز تئاتر همانند سینما است و مقدار زیادی از این مسیر در حال پیشرفت است و تماشاخانه‌های خصوصی جای خود را پیدا کرده و همانند سینما در حال رشد هستند، البته این تماشاخانه‌ها نباید یک بنگاه اقتصادی باشد، گسترش کمی تماشاخانه و نظارت بر آن ها می‌تواند کمک کند تا برخی مراکز خصوصی به میدان بیایند و فعالیت کنند.

او درباره حوزه نشر، کتاب و مجلات نیز گفت: در حوزه کتاب چند اتفاقات خوب رخ داده است، از نظر کمیت اتفاقات خوبی رخ داده است و حجم تولید خوب در حوزه کودک و نوجوان را شاهد هستیم، تصویرپردازان خوبی در حوزه کودکان و نوجوان را امروز شاهد هستیم، از نظر کیفی هم کتاب‌های خوبی منتشر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: در حوزه مطبوعات هم در حیطه‌های تخصصی، فصل‌نامه‌ها و ماهنامه‌های بسیار خوبی داریم که عملکرد خوبی دارند، اما در حوزه مطبوعات چالشی را در چند دهه اخیر داشته‌ایم، روزنامه‌خوانی در کشور ما به عنوان یک فرهنگ نسبت به کشورهای توسعه‌یافته زیادتر بوده است.

صالحی ادامه داد: ما عملا با خروج از یک فرهنگ شفاهی به یک فرهنگ مکتوب نتوانسته ایم این دوران گذار را به خوی پشت سر بگذاریم که البته حضور گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی و ... تاثیر در نخواندن رسانه‌های مکتوب داشت، این امر یک ریزش بزرگ در حوزه مکتوب ما را از منظر مخاطب داشت، همچنین موضوعاتی چون گرانی کاغذ و از این قبیل هم تاثیرگذار بوده است.

او ابراز کرد: ما در یک شرایط آرام در حوزه رسانه نبودیم و این شوک‌های قیمتی کاغذ هم بر شرایط موجود افزود، اما در عین حال در حوزه کاغذ، نشر و کتاب و مطبوعات یکسری اتفاقات باعث شده که شرایط ما نسبت به سایر اقلام سخت‌تر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه کاغذ به عنوان یک کالا اساسی قرار گرفته است و این خود یک گام مهم بوده است، اینکه کاغذ در بخش کالاهای اساسی چون غذا و دارو قرار بگیرد نشان می‌دهد دولت در این بخش اهتمام زیادی ورزیده است، موجودی ما در گمرکات در بخش کاغذ با تفاهم‌نامه‌ها سریعا ترخیص شد و قرار شد انبارها میزان موجودی خود را اعلام کنند، همچنین اقدامات مربوط به ثبت سفارشات در کاغذ صورت گرفته و امروز کاغذ به اندازه مصرف ما تامین شده است.

صالحی درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه ادبیات داستانی افزود: در حوزه ادبیات به طور عام و رمان به طور خاص نگاه ما این است که رمان و داستان بلند و کوتاه را به عنوان دست‌مایه هنرهای بعدی قرار دهیم، با همین نگاه که رمان و داستان خوب عامل اتفاقات خوب در هنر است هم در حوزه حمایت قبل از چاپ و هم در ارتباط با حمایت‌های پس از چاپ حمایت هایی داریم، آثاری هم که در جوایز ادبی برنده می‌شوند مورد حمایت خرید قرار می‌گیرند.

او با اشاره به شعار «ایران فقط تهران نیست» یادآور شد: ما نیازمند عدالت توزیع در حوزه فرهنگ و هنرهستیم و در سفرهای استانی به زیرساخت‌ها و رویدادها توجه بیشتری داریم، در سفرهای استانی اخیر با تفاهم‌نامه‌ها با استانداری‌ها ٤٦٠میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها در نظر گرفته‌ایم.

عباس صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در خود استان‌ها نیز به استان‌های درجات دو و سه بیشتر توجه می‌شود، در این سفرها به سراغ مفاخر استان‌ها می‌رویم زیرا مفاخر به عنوان هویت استان‌ها به شمار می‌روند، در تهران نیز یکی از رویدادها توجه به شهرستان‌های استان تهران است. سفرهای مختلفی را معاونان به شهرستان‌های توابع تهران دارند و از نزدیک با مشکلات آشنا می‌شوند.

صالحی درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نشاط عمومی جامعه گفت: برنامه‌های ما علیرغم اینکه به صورت استانی است اما نیمی از آن ها در حوزه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در تهران است و این یک فرصت‌سازی از سوی این وزارتخانه برای مردم است.

او خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب یکی از نمونه‌هایی است که هم مردم تهران و هم سایر استان‌ها از آن استفاده می‌کنند و در اصل یک محیط خانواده‌محوراست و یک فراغت موثر به شمار می‌آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: جشنواره‌هایی که در پایان سال در محیط فجر رخ می‌دهد نشاط عمومی را ایجاد می‌کند، از طرفی دیگر جشنواره‌های عروسکی در فضاهای باز و بسته برای مردم نشاط ایجاد کرده است، بنابراین جشنواره‌های ملی و بین‌المللی اتفاقات قابل توجهی را رقم زده اند، هجدهم شهریور اختتامیه موسیقی جوان را داریم که این جشنواره نیز نشاط خاصی را در جوانان ایجاد می‌کند.

صالحی در مورد پیشکسوتان و حمایت از آن ها در بخش معیشتی نیز گفت: در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم، ابتدا بخش مستمری پیشکسوتان درجه یک است که این مبلغ امسال از ٢٠٠ هزار تومان به ٨٠٠ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد که از شهریورماه عملیاتی می شود.همچنین در حوزه بیمه هنرمندان نیز توانستیم از نظر کمیت تعداد بیشتری را بیمه کنیم به طوری که در حوزه سینما همه شامل این بیمه هستند، در حوزه‌های دیگر هم به دنبال فراگیرتر کردن بیمه هنرمندان هستیم، از طرفی موسسه پیشکسوتان هنرمندان نیز ارتباط عاطفی با هنرمندان دارد و در این بخش اتفاقات خوبی رخ داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال پایانی درباره برنامه‌های این وزارتخانه در ماه محرم گفت: امسال در فضای استان‌های ٣٢گانه ٣٨٥ شب شعر، ٢٦٤ تئاتر عاشورا، ٣٨٨ اجرای تعزیه، ١٨١ نمایشگاه کتاب و عکس عاشورایی، ٤١ فیلم عاشورایی، ٨٥ مسابقه عکس و ٧٦ همایش و نشست‌های عاشورایی را خواهیم داشت، همچنین بخشی از سازمان‌ها مانند سازمان اوقاف در بیش از سه هزار بقعه مراسم دارند.

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =