پس از بدعمل کردن تقویت‌کننده موشک سایوز در آسمان و بازگشت اضطراری دو فضانورد به زمین، سؤال اصلی پیش‌آمده این است که 3 فضانورد مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی تا کی آنجا خواهند ماند و آیا فضاپیمای بدون سرنشین برای بازگرداندن آن‌ها ارسال خواهد شد؟

 

به گزارش خبرآنلاین، ناسا به‌عنوان شریک تجاری روسیه در ایستگاه ISS گفته است به بدترین سناریو یعنی بدون خدمه ماندن ایستگاه و مدیریت آن از زمین فکر کرده است.{لینک}{لینک}{لینک}

روس‌ها نیز قول داده‌اند تا پس از یافتن دلیل اصلی شکست در عملیات پرتاب، سایوز را برای پرتاب مجدد تا دسامبر و شاید کمی دیرتر از موعد مقرر آماده کنند.

دیروز موشک تقویت‌کننده فضاپیمای سایوز حامل دو فضانورد آمریکایی و روس در ارتفاع 50 هزار متری دچار مشکل شد و آن‌ها مجبور به استفاده از دکمه بازگشت اضطراری شدند تا دوباره در قزاقستان فرود بیایند.

واقعیت این است که 3 فضانورد مستقر در ایستگاه تا ژانویه و تا زمانی که باتری‌های ایستگاه تمام شود، می‌توانند آنجا بمانند اما ممکن است روسیه و آمریکا تصمیم بگیرند فضاپیمایی را بدون سرنشین و همراه با تجهیزات حیاتی به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستند و 3 فضانورد را تا ژوئن سال آینده در آنجا نگه‌دارند تا تکلیف جانشینان آن‌ها و ادامه حیات ایستگاه مشخص شود.

کپسول فضایی سایوز برای زندگی در مدار برای 200 روز تعریف‌شده است و سپس قادر به ماندن در فضا نبوده و باید به زمین بازگشت داده شود.

اما آمریکا به استراتژی دیگری هم بدون روسیه فکر می‌کند و آن ارسال کپسول ساخت اسپیس ایکس یا بوئینگ به ISS است تا بتواند حیات آن را تضمین کند اما واقعیت این است که برنامه ارسال موشک توسط اسپیس ایکس و یا بوئینگ دچار مشکل فنی ذاتی بوده و تا 2020 نمی‌تواند به مأموریت سرنشین دار برود.

قرار بوده روس‌ها سایوز را 20 دسامبر با 3 فضانورد تازه‌نفس (آن مک کلین آمریکایی، دیوید سنت ژاک کانادایی و اولگ کونو نینکوی روس) به فضا فرستاده و 3 نفر مستقر در ایستگاه را به زمین بازگردانند. اگر روس‌ها بتوانند مشکل فنی را حل کنند، دوباره همه‌چیز به حالت عادی بازمی‌گردد اما اگر نتوانند، آمریکایی‌ها ممکن است به فضاپیمای بدون سرنشین فکر کنند.

به گفته آمریکایی‌ها ایستگاه بین‌المللی فضایی از روی زمین نیز قابل هدایت و مدیریت است اما اگر سیستم خورشیدی یا پمپ‌های آمونیاک و ... دچار مشکل شوند، باید به‌صورت فیزیکی و حضوری مشکل حل شود که در این صورت تعمیر ناممکن می‌شود و ایستگاه 100 میلیارد دلاری که آمریکا بیش از 3 میلیارد دلار روی آن اخیراً سرمایه‌گذاری کرده، به مخاطره می‌افتد.

همکاری فضایی روسیه و آمریکا به دنبال کشف حفره روی یکی از ماژول‌های ایستگاه در ماه اوت به مشکل برخورده است و احتمال اینکه این روابط به دنبال حادثه دیروز سردتر نیز شود، زیاد است.

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =