رئیس سابق اطلاعات خارجی بریتانیا، می‌گوید همه شواهد حاکی از مسئولیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جان ساورز در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت: "همه شواهد حاکی از دستور و انجام (قتل خاشقجی) توسط افراد نزدیک به محمد بن سلمان است."

رئیس سابق اطلاعات خارجی بریتانیا افزود: "فکر نمی‌کنم که او (بن سلمان) این کار را بدون آن انجام می‌داد که فکر کند از دولت آمریکا مجوز دارد که هر طور دلش می‌خواهد رفتار کند."

جان ساورز

ساورز با بیان اینکه برای دستگاه اطلاعاتی ترکیه "احترام" قائل است و آنها را "حرفه‌ای" می‌داند، گفت ادعاهای منابع ترکیه درباره چگونگی قتل آقای خاشقجی را باور می‌کند.

او گفت: "میزان جزئیاتی که منابع اطلاعاتی ترکیه منتشر می‌کنند به حدی است که باید به ترتیبی نواری وجود داشته باشد."

ساورز گفت به واسطه تنشی که میان عربستان و ترکیه وجود داشته، احتمال دارد که دستگاه امنیتی ترکیه در دفاتر سعودی شنود کار گذاشته است و یا آن که وسایل الکترونیک گروه قاتلان ادعایی را شنود می‌کرده است.

جمال خاشقجی

رئیس سابق ام‌آی ۶ گفت در صورت اثبات نقش محمد بن سلمان، "که بسیار محتمل است"، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا باید واکنش جدی نشان دهند. او گفت مقام‌های آمریکایی دارند به خود می‌آیند و متوجه می‌شوند که مصونیت کامل دادن به یک شخص یا کشور چه تبعاتی خواهد داشت.

ساورز گفت عربستان سعودی کشوری مهم و متحدی استراتژیک برای قدرت‌های غربی است و باید میان روابط با کشور عربستان با موضع نسبت به شخص محمد بن سلمان تفاوت قائل شد.

او گفت پیش از این عربستان سعودی بر مبنای اجماع خاندان سلطنتی حاکم اداره می‌شد، اما این شیوه در سال‌های اخیر و با قدرت گرفتن محمد بن سلمان تغییر جدی کرده است، و حال ممکن است که با پرونده خاشقجی تغییراتی ایجاد شود.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =