ایسنا نوشت: آنتونی بوردن سرآشپز، نویسنده، ‌مجری و گردشگر معروف‌ آمریکایی که چند سال قبل به ایران سفر کرده بود، از جمله سرآشپزهای تلویزیونی است که برنامه‌هایش توجه بینندگان بسیاری را به خود جلب می‌کند.

برنامه «بخش‌های ناشناخته» در سال ۲۰۱۳ توسط آنتونی بوردن راه‌اندازی شد که داستان‌های جالب و ناگفته‌ای را از مکان‌های مختلف سراسر جهان تعریف می‌کرد. این برنامه حس کنجکاوی، شادکامی و انسان دوستی را به بیننده انتقال می‌داد؛ ویژگی‌ مثبتی که در برنامه‌های دیگر و یا حتی در جهان اطرافمان به ندرت دیده می‌شود، البته بار اصلی جذابیت برنامه روی دوش بوردن بود.

در اینجا نگاهی به واقعیت‌هایی از برنامه «بخش‌های ناشناخته» خواهیم داشت.

«آنتونی بوردن» اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی با انتشار کتاب پرفروش «آشپزخانه سری: ماجراجویی در جهان شکم» به شهرت رسید و نخستین برنامه تلویزیونی خود را در سال ۲۰۰۲ در شبکه تلویزیونی «فود نت‌ورک» به روی آنتن برد. سپس در سال ۲۰۰۵ به شبکه تلویزیونی «تراول» پیوست و بخاطر ساخت برنامه در این شبکه، دو بار برنده جایزه «امی» شد.

بوردن از سال ۲۰۱۳ به شبکه سی‌ان‌ان پیوست و ساخت مجموعه معروف «بخش‌های ناشناخته» را آغاز کرد و به معرفی غذاهای مناطق مختلف جهان می‌پرداخت. او در سال ۲۰۱۴ برای ساخت بخش‌هایی از این برنامه تلویزیونی به ایران و شهر اصفهان نیز سفر کرده بود.

نتایج کالبدشکافی نشان داد که هنگام مرگ هیچ ماده مخدری در بدن وی نبوده است. بوردن در هتلی در شهر پاریس خود را حلق‌آویز کرد و اتفاقا او برای ساخت اپیزود جدید از مجموعه تلویزیونی محبوب «بخش‌های ناشناخته» در فرانسه به سر می‌برد.

ایده‌ ساخت برنامه در لبنان شکل گرفت

زمانی که بوردن در سال ۲۰۰۶ در کشور لبنان در حال ساخت یکی از قسمت‌های برنامه «بدون رزرو» بود، عمیقا تحت تأثیر فضای کشور لبنان قرار گرفت. اگرچه تأکید او در ساخت آن برنامه غذا بود ولی نتوانست از داستان افرادی که آنها را ملاقات می‌کرد و همچنین اراده آنها برای زنده ماندن در جنگ بگذرد.

او قصد داشت با ساخت این برنامه داستان زندگی افرادی که ملاقات می‌کرد را قابل درک کند و در عین حال بینندگان برنامه خود را با غذاهای مکان‌های مختلف، تاریخچه منطقه‌های گوناگون و زیبایی‌های آن آشنا سازد. و اینگونه بود در سفری که به لبنان داشت ایده برنامه «بخش‌های ناشناخته» پدید آمد.

اگر یک قسمت از برنامه «بخش‌های ناشناخته» را دیده باشید، می‌دانید که «بوردن» اغلب در یک جا نمی‌ماند. زمانی که تیم برنامه «بخش‌های ناشناخته» در ماداگاسکار (چهارمین جزیره بزرگ دنیا) فیلمبرداری داشتند، کل اعضای تیم حدود ۵۰ ساعت برای تکمیل فیلمبرداری از مناطق مختلف، توسط قطار، هواپیما و یا ماشین سفر می‌کردند.

مزه بخش‌های ناشناخته از بدن حیوانات!

بوردن طعم غذاهای عجیب و متنوع از جمله غذاهای با ادویه خیلی زیاد و یا بخش‌های ناشناخته‌ای از بدن حیوانات را امتحان می‌کرد. زمانی که از او درباره علاقه‌اش به آن غذاهای خارجی و عجیب سوال شد، در جواب گفت که همیشه از خوردن آنها لذت نمی‌برد!

به‌ طور کلی او می‌خواست با خوردن همه آن غذاهای عجیب، متفاوت باشد؛ البته این کار او برای ضبط آن سکانس‌های شخصی، یکی از دلایل اصلی موفقیت تیمش بود. در واقع زمانی که بوردن غذاهای فرهنگ‌های مختلف را که به او پیشنهاد داده می‌شد، می‌خورد و درباره نکات مورد علاقه‌اش از هر فرهنگ صحبت می‌کرد، باعث می‌شد که مردمی که در هر قسمت از برنامه‌اش با او ملاقات می‌کردند، به‌ خوبی با او ارتباط برقرار کنند.  

سکوت برای شنیدن صداهای مختلف

بوردن در مصاحبه با یکی از رسانه‌های خارجی گفته بود که در هر قسمتی از برنامه تلاش می‌کند که سکوت کند و در عوض به مردم اجازه صحبت کردن بدهد. در واقع او معتقد بود که به صدای خارج از تصویر هر قسمت تعلق دارد.

همچنین او بر این باور بود که مخاطبان، برنامه «بخش‌های ناشناخته» را برای این می‌بینند که شاهد داستان زندگی مردم در مکان‌ها و روستاهای مختلف و ناشناسی باشند که از زاویه دوربین او تصویر می‌شد و نه برای شنیدن صحبت‌های او. به‌همین دلیل تا جایی که ممکن بود، صحبت‌های خود را حین پرسش از مهمان‌ها و مصاحبه با آنها حذف می‌کرد.

آنتونی بوردن

تیم برنامه‌ساز «بخش‌های ناشناخته» به طور میانگین ۲۵۰ روز از هر سال را در جاده، روی هوا و یا مکان‌های مختلف به همراه «بوردن» سپری می‌کردند. می‌توان تصور کرد که کار کردن در چنین شرایطی و کنار آمدن با اتفاقات طبیعی و خستگی کار سختی خواهد بود. آنها مجبور بودند حتی حین بیماری و ناخوشی کار کنند.

اتهام حیوان آزاری صحت داشت؟

زمانی که در سال ۲۰۱۵ اتهاماتی مبنی بر حیوان آزاری برنامه «بخش‌های ناشناخته» مطرح شد، بوردین به شدت ناراحت شد. او علاقه‌ای به تماشای مرگ یک حیوان یا هر نوع حرکت حیوان آزاری نداشت. بوردن معتقد بود که مردم باید آگاه باشند که مواد غذایی‌شان چگونه تهیه می‌شود و سپس بر اساس آن درباره نوع ماه غذایی خود تصمیم بگیرند، به همین دلیل نیز صحنه‌های مربوط به تهیه گوشت‌های خاص را از برنامه خود حذف نکرد. البته با وجود همه این مسائل، برنامه «بخش‌های ناشناخته» یک برنامه تلویزیونی درباره غذا بود.

تصمیم‌گیری درباره مکان برنامه بر اساس فیلم‌ها

در هر فصل از برنامه «بخش‌های ناشناخته» زمان کافی برای سفر به هر جایی که بوردن می‌خواست، نبود. او لیستی از مکان‌های جالبی داشت که درباره آنها شنیده و یا مکان‌هایی که در فیلم‌ها دیده بود. بوردن از اینکه به مکان‌های پرطرفدار سفر کند خوشحال می‌شد ولی تصاویری که از هر منطقه گرفته می‌شد با یک دیدگاه‌ متفاوت بود.

آنتونی بوردن خیلی به دنبال جذب علاقه مردم نبود، اگرچه که با وجود خصلت رک بودنش، مورد احترام خیلی‌ها بود.

«بوردن» در یکی از مصاحبه‌های خود بیان کرد که مکان‌های انتخابی برنامه‌اش را صرفا برای جذب مخاطب انتخاب نمی‌کند. در عوض او می‌دانست که ممکن است یک قسمت از برنامه‌اش برای یک هفته مورد علاقه مخاطبان واقع شود، گرچه شاید برنامه هفته بعد برای مخاطبان جالب نباشد.

مخفی ماندن نام بعضی از مکان‌های فیلم‌برداری

نام بعضی از مکان‌های فیلم‌برداری برنامه «بخش‌های ناشناخته» به جهت حفظ آن مناطق برای بومیان، اعلام نمی‌شد. «بخش‌های ناشناخته» در جاهایی ساخته می‌شد که هیچ‌کسی تا به حال درباره آنجا نشنیده بود.

زمانی که او در برنامه‌اش نام یک رستوران یا کافه یک منطقه را اعلام می‌کرد درواقع با این کار نام آن مکان را با میلیون‌ها مخاطب در سراسر دنیا به اشتراک می‌گذاشت و این کار جو رفت و آمد توریست در آن منطقه را تغییر می‌داد. با اینحال او نام برخی مناطق را به صلاح دید بومی‌های آنجا مخفی نگه می‌داشت.

سفر به ایران

سرآشپز و مجری معروف آمریکایی چند سال قبل به ایران هم آمد و عکس‌هایی از سفره‌خانه‌های سنتی منتشر کرد. بعد از آن بود که سیل پیام‌های طرفدارانش از طعم غذاهای ایرانی مثل قورمه‌سبزی، دیزی و کباب در صفحه شخصی‌اش جاری شد.

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 0
    همیشه از پی ام سی برنامشو میدیدم