فارس نوشت: وزیر بهداشت، گفت: طبق آمار سالمندی طی 30 سال آینده جمعیت سالمندی 3 برابر می‌شود و این در حالی است که طی برآوردهای انجام شده هزینه درمان این افراد 3 برابر افراد عادی است.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در نخستین کنفرانس بین‌المللی 2018 ( با موضوع خانواده، اجتماع و دولت در جوامع در حال سالمندی) که در هتل استقلال برگزار شد، گفت: با توجه به آمار سالمندی طی 30 سال آ‌ینده جمعیت سالمندی در کشور 3 برابر می‌شود به عبارتی رقم 9.3 به 3 برابر جمعیت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در سال 95 سن امید به زندگی در 60 سالگی 20.9 سا ل برآورده شده و امید به زندگی بدو تولد با 75 سال سن وجود دارد و این به معنی آن است آنهایی که اکنون زندگی می‌کنند تا سن 80 تا 85 سالگی زنده خواهند ماند و متولدین اوایل دهه 60 باید عمر 90 ساله داشته باشند پس با جمعیت سالمندی در سال‌های آینده مواجه می‌شویم.

وزیر بهداشت گفت: در 3 سال گذشته 65 ساله‌ها در کشور هزینه درمانی‌شان 3 برابر افراد عادی است و جبران فقیر شدن آنها به دلیل هزینه‌ها سخت‌تر از دیگران است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: کهنسالی یک موهبت الهی است اما نیازشان به درمان بیشتر از سایرین می‌شود و با توجه به شرایطی که دارند قادر به جبران هزینه‌های خود نیستند.

وی گفت: در سال 93 مطالعه ای که انجام شد نشان داد مراجعه سالمندان به مراکز درمانی دو برابر سایرین است. بستری سالمندان دو برابر افراد معمول بوده یعنی اگر افراد عادی 7 درصد میزان بستری‌شان برآورد شده این افراد 16 درصد شاخص بستری داشته‌اند.

وزیر بهداشت گفت: مهم این است که اثرات ناشی از سالمندی را رد کل جامعه در دستور کار قرار دهیم و به ایجاد زیرساخت‌های شهری،‌اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و افزایش توان مورد نیاز سالمندان توجه کنیم.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در مقوله سالمندی گفت: فرصت کم است و باید به صورت منسجم برنامه‌های سالمندی عملیاتی شود تا آینده بهتری را رقم بزنیم.

وزیر بهداشت همچنین بر اجتماعی شدن سلامت تاکید کرد و گفت: توجه بیش از پیش به نقش خانواده،‌رفاه و بهبود زندگی سالمندان با رویکرد توانمندسازی و پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در کشور با کمک بهزیستی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه سند ملی سلامت و تقسیم کار ملی تهیه شده و در شورای عالی امنیت و سلامت غذایی با حضور رئیس‌جمهور به تصویب رسیده و دستور کار اصلی سازمان‌‌ها برای توسعه خدمات به این قشر است.

وزیر بهداشت گفت: ارائه خدمات به سالمندی جزء طرح تحول سلامت نیز هست طرحی که بزرگترین طرح اجتماعی در کشور بوده و به جمعیت 50 درصدی کشور در شهرها و روستاها به صورت رایگان خدمات می‌دهد.

وی در مورد طرح تحول سلامت توضیح داد: این طرح برای روستاها، حاشیه‌ شهرها،‌بیماران خاص و صعب‌العلاج رایگان بوده و چنانچه فردی روستایی و کارمند دولت باشد فقط 5 درصد و شهری 10 درصد هزینه‌ها را می‌دهد درواقع 90 تا 95 درصد هزینه‌ها بر عهده دولت است.

وزیر بهداشت و درمان

قاضی‌زاده هاشمی گفت: برای 7 میلیون سالمند در قالب طرح تحول سلامت خدمات ارائه می‌دهیم این در حالی است که حدود 94 درصد سالمندان بیمه هستند و 31 درصد بیمه تکمیلی دارند.

وی گفت: امیدواریم در آینده همه سالمندان از هر سطح و سنی که هستند امکان زندگی فعال را داشته باشند و در تدوین سیاست‌های حمایتی نقش داشته باشند که در این راستا برنامه‌ریزی‌ها شروع شده هرچند مهم اجرا کردن آنها است.

وی در پایان گفت: امیدواریم در مقاطع مختلف با حضور اساتید و با بهره‌گیری از دانش و تجربه بین‌المللی سالمندان نقش خود را به خوبی استفاده کنند چرا که از سرمایه‌های ارزشمند کشور محسوب می‌‌شوند.

45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =