۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

ایسنا گزارش داد:آمار خام معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۱۳۹۷ از افت حدود ۴۰ درصدی خرید و فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

بر اساس اطلاعات خام معاملات انجام شده در دفاتر مشاور املاک طی ۲۸ روز ابتدایی فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۳۵۳ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افت کرده است.

بررسی‌ها از علت سقوط آزاد معاملات به حباب قیمت مسکن، جهش نرخ ارز و کوچ سرمایه‌های غیرمصرفی از بازار مسکن به سمت بازار ارز مربوط می‌شود. پس از آن‌که قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال قبل دچار جهش شد و تا مرز ۴۱ درصد افزایش قیمت در برخی مناطق تهران پیش رفت، به تدریج از تعداد معاملات به دلیل رشد غافلگیرکننده قیمت‌ها کاسته شد.

همچنین جهش نرخ دلار به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبیت نرخ به ۴۲۰۰ تومان اثر انجمادی در هر دو بازار مسکن و ارز ایجاد کرده است. هم‌اکنون بازار ارز به دلیل نبود عرضه کاملا آرام است و معاملاتی انجام نمی‌شود. هم‌چنین با توجه به تصمیم مالکان برای هماهنگی قیمت مسکن با نرخ ارز شاهد جهش قیمت در این بازار بودیم که اثر خود را در افت نقطه به نقطه معاملات در فروردین ماه نشان داد.

وضعیت بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه نیز چندان خوب نبود و دچار سکته ماهیانه شد. در اسفندماه ۱۳۹۶ به دلیل پرش یکباره قیمت ارز شاهد انتقال سرمایه‌ها به بازارهای طلا و ارز بودیم که باعث افت ۳۳ درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه قبل بود. همچنین میانگین رشد خرید و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به متوسط سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، در اسفندماه ۱۳۹۶ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران حدود پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه حدود ۴.۶ درصد و در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۵ تا ۲۶.۱ درصد گران شده است. هم‌چنین حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی معامله شده که این تعداد در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۵ تا ۰.۵ درصد رشد داشته است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یعقوب A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    1 25
    بله افزایش سود سپردهای بانکی دارد خودش را نشان می دهد. تنها رااه رونق بازار مسکن و عادی شدن بازار کاهش سود سپرده های بانکی هست. باافزایش سود سپرده ها ی بانکی خیلی از افراد بازار خارج شدند و دست از خرید مسکن کشیدند. دولت اگر می خواهد مسکن از رکود خارج بشود باید به فکر کاهش سود بانکی باشد.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    23 1
    القا قيمت تورمي وايجاد حباب چهل درصدي قيمت توسط تعدادي دلال ومحتكر و چند رسانه جيره خوارسبب اين وضعيت شده در حال حاضر بازار مسكن نه تنها به كما رفته و تا سالها ادامه دارد بلكه اين سوداگران نادان و مفت خور فكر كرده اند هر زمان بخواهند ميتوانند به مصرف كننده و مستاجران زور بگويند ولي بزودي ميفهمند عزم واراده شصت ميليون نفر محروم بيخانه تمامي معا دلات را بر هم ميزند
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    24 2
    اگاه سازي و كمپين نخريدن جواب داد و محتكرين و دلال ها شكست سختي خوردند
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      2 11
      آره درست مثل پارسال که کمپین نخریدن جواب داد ولی آخرش ۴۰درصد مسکن گرون شد
  • محمد A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    1 1
    لطفا یک کمپین نخریدن مسکن به قیمت کاذب بسازید تا مردم اعتراضشونو نسبت به این حباب قیمت اعلام کنند.ممنون.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    24 3
    امسال وارد عمیق ترین رکود میشویم
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    2 0
    تا نيمه اول پارسال بازار مسکن روند عادي خود را طي مي کرد و سازندگان حرفه اي و خريداران واقعي با قيمت هاي متعادل معامله مي کردند و سود نرمال مي بردند اما با آغاز تحرکات و التهابات القايي از سوي مقامات مسکن و بازارهاي رقيب مسکن،قيمت ها ي مسکن در شرايط انبوه مسکن مازاد در کشور و تهران، شروع به افزايش بي رويه کرد و بوي کباب به مشام دلالان پرسه زن در بازارهاي با سود بادآورده، خورد اما نفهميدند چه گوشتي را دارند کباب مي کنند.حال خونه ها در دست دلالان مسکن در حال باد کردن هستند و معاملات مسکن با رکود ناشي از اقزايش قيمت روبرو شده است که اين وضعيت رکود تورمي بازار مسکن در کل به ضرر صنعت ملي ساختمان شامل خريداران مصرفي و سازندگان حرفه اي تمام مي شود.
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    7 3
    من به عنوان یک ایرانی به خریداران مسکن توصیه میکنم نسبت به خرید دست نگهدارند تا دلان بازار مسکن هر غلطی که دوست داشته باشند در مورد قیمت حبابی مسکن تصمیم نگیرند نخرید نخرید.................................................