۰ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۶
پوست خربزه یا راهبرد مشت آهنین؟!

مجری تلویزیون بی‌بی‌سی با نظریه‌پردازی در زمینه احتمال انداختن پوست خربزه زیر پای بن‌سلمان از سوی مخالفین داخلی وی در مصاحبه با ریچارد مورفی سفیر سابق آمریکا در عربستان اولین قدم در #تطهیر_ولیعهد_سعودی در قضیه #خاشقجی را برداشت و معلوم شد سناریو چگونه حل می‌شود! علی‌رغم گذشت ۲هفته از ماجرای خاشقجی و در غیاب سکوت سعودی‌ها و یک هفته بی‌تفاوتی غربی‌ها به این واقعه همچنان دلایل، زمینه‌ها و انگیزه‌های حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول و سرنوشتش ابهام دارد.اگر واکنش موثری از سوی رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی در جلوگیری از اقدامات قرون وسطایی عربستان برای حل چالش‌های داخلی شهروندانش مانند شیخ نمر که خواهان برگزاری انتخابات در این کشور شده بود و از تظاهرات ضددولتی در شرق عربستان حمایت کرده بود، صورت می‌پذیرفت،الان دنیا با این سناریوی احتمالی و وحشتناک قطعه قطعه کردن مخالفین سعودی روبه‌رو نبود.

سیاست حکومت عربستان از لاک محافظه‌‏کاری پیشین خود خارج شده و به نوعی به سمت و سوی اقدامات ماجراجویانه در بیرون از مرزهای خود تبدیل شده است تا به این لحظه علی‌رغم اظهارات برخی از مقامات ترکیه مبنی بر کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، هنوز به طور قطع نمی‌‏توان عنوان کرد که او به قتل رسیده، دزدیده شده و یا هم‌چنان در کنسولگری عربستان در استانبول است. این مساله طی چند روز آینده مشخص خواهد شد و دراین زمان برای اظهارنظر در این رابطه قدری زود است چرا که هنوز جسد او نیز رویت نشده و این احتمال وجود دارد که هم‌چنان در کنسولگری بوده یا دزدیده و به عربستان سعودی منتقل شده باشد.

نکته قابل توجه این است که اگر خط سیر اقدامات بن سلمان را از مساله بازداشت شاهزادگان سعودی در هتل ریتز-کارلتون و سپس جریان حریری گیت و... را دنبال کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که عربستان سعودی از پوسته محافظه‌‏کاری خود بیرون آمده است و با پیش آمدن مساله خاشقجی، مشخص است که بن سلمان در راستای یک‌دست‌‏سازی خاندان سعودی برای حاکمیت خود در تلاش است.

مساله مهم دیگر این است که این‌گونه اقدامات و ترورهای برون‌مرزی را به طور معمول از شیوه‌‏های مورد استفاده رژیم صهیونیستی می‏دانند و در این موضوع نیز احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی وجود دارد که باید با گذشت زمان مشخص شود. دو نکته در این رابطه حائز اهمیت بالاست. اول این اقدامات عربستان سعودی که نشانه‌‏ای از تغییر در مشی خارجی این کشور و بن سلمان است و دوم سکوت غربی‏‌ها و بالاخص آمریکا در این رابطه.

سعودی‏‌ها همواره به دنبال بزک کردن چهره خود در قبال کشورهای خارجی بودند اما با مساله یمن مشخص شد که عربستان چهره‏ای بزک کرده را به جهانیان ارائه داده است و همین مشخص شدن چهره خشونت‌آمیز این کشور دلیلی برای ادامه این اقدامات خشونت طلبانه به این صورت است. در صورت مشخص شدن دست داشتن حکومت آل‌سعود در دزدیده شدن و یا قتل خاشقجی، بعید به نظر می‌‏رسد که تاثیر زیادی را در رابطه ترکیه با عربستان سعودی و یا کشورهای دیگر جهان و نهادهای بین‌‏المللی در قبال این کشور شاهد باشیم چراکه در درجه اول اردوغان به دنبال مسائل اقتصادی است و حجم سرمایه‏‌گذاری عربستان در این کشور به حدی است که اردوغان چشم خود را بر روی این مسائل خواهد بست و تنها چند روزی تیتر اخبار و فضای رسانه‌‏ای را به خود مشغول خواهد کرد و بعد از آن به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

از سوی دیگر پول عربستان سعودی و میزان خریدهای نظامی و سرمایه‏‌گذاری‏‌های این کشور در دیگر کشورهای جهان و هم‌چنین خرید نهادها، سازمان‏‌ها و افراد آنان با این پول باعث خواهد شد که تغییر محسوسی در رابطه این نهادها و کشورها با عربستان سعودی پیدا نشود. در صورت اثبات این موضوع، فشارها بر عربستان افزایش خواهد یافت اما نه به حدی که باعث تغییر راهبردی روابط با این کشور شود. مساله‌‏ای که بیش از همه دارای اهمیتی است پیام و خطرات این تغییر مشی عربستان سعودی از محافظه‌کاری به اقدامات ماجراجویانه برای منطقه است.

منبع: روزنامه سازندگی مورخ ۹۷.۷.۱۷ با عنوان " عدول از محافظه کاری".

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =