ایران‌هراسی۲ و ظرفیت چانه‌زنی سیاست خارجی؟!

یکی از ضعف‌های سیاست‌خارجی کشور عدم ظرفیت‌سازی برای افزایش قدرت چانه‌زنی (Bargaining Power) است. این ظرفیت از تفکر سیاسی که مصالحه (Compromise) جزء اصلی آن است نشات می‌گیرد و لازم است در این شرایط خطیر داخلی و خارجی کمی بیشتر با افزایش تحرکات دیپلماتیک خود و طراحی استفاده از تمامی ابزار سیاسی-اقتصادی خویش در این زمینه کار کنیم. بازیگران داخل و خارج منطقه حاضر نیستند ایران از کیک منافع دوران پساداعش استفاده کند ولی ما باید مسئولانه و نه منفعلانه به دنبال تحقق حداکثری منافع ملی خویش باشیم. منافع ناشی از ژئوپلیتیک ایران و نقش سازنده ما باید از طریق مذاکره در این جهت به‌کار گرفته شود که سیاست‌خارجی ایران به‌دنبال تامین منافع ملی حداکثری خود بوده و نه درصدد هنجارشکنی بین‌المللی، آن‌گونه که نتانیاهو و سایر رقبای منطقه‌ای ایران به دنبال تثبیت چنین امری دوره می‌افتند تا ایران‌هراسی۲ را کلید بزنند!

کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با سفر نتانیاهو به سه کشور اروپایی و انتشار پیام‌های ویدیویی خطاب به ملت ایران گفت: دوران پساداعش یک دوران سختی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و باید انتظار داشت که بازیگرانی مثل عربستان و رژیم صهیونیستی در مقابل ما قرار گیرند تا شرایطی را به وجود آورند تا مرحله دوم ایران هراسی به اجرا درآید.

«نصرت‌الله تاجیک»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سفیر سابق کشورمان در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به تحلیل اهداف سفر نتانیاهو به چند کشور اروپایی علیه برجام و اقدامات تازه او در انتشار چند پیام ویدیویی برای ایرانیان پرداخت و دراین رابطه گفت: دوران پساداعش یک دوران سختی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ما همه نیرو و سرمایه‌‌گذاری‌هایمان را برای مبارزه با داعش صرف کردیم.

وی ادامه داد: لذا باید انتظار داشته باشیم که در این دوران، مرحله دوم ایران هراسی کلید زده شود. در حقیقت در منطقه بازیگرانی مثل عربستان ورژیم صهیونیستی در مقابل سیاست خارجی ایران قرار دارند و آن‌ها را فعال می‌بینیم. همچنین در این دوران به‌ویژه با خروج ترامپ از برجام به دلایل سیاسی، شرایطی به وجود آمد که برخی از رژیم‌ها مثل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مرحله دوم ایران‎هراسی را به اجرا در آورند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این مطلب که سفر نتانیاهو به سه کشور اروپایی با هدف تأثیرگذاری بر مواضع اروپا در حوزه‌ برجام و همچنین همکاری‌های اقتصادی قابل تجزیه و تحلیل است، گفت: این سه کشور در حقیقت کشورهایی هستند که با روش ترامپ مخالف هستند و معتقدند که ساختار برجام باید حفظ شود و اگر هم قرار است اصلاح و یا یک سری موضوعات دیگر به وسیله مذاکرات در یک تفاهم‌نامه تکمیلی به این توافق افزوده شود، اما باید برجام باقی بماند.

وی افزود: اما ترامپ این نظر را قبول ندارد و نتانیاهو هم با استفاده از برخی اسناد که چیز جدیدی هم نیست سعی داشت تا مواضع سه کشور اروپایی را نسبت به مواع ترامپ نرم‌تر کند.

سفیر اسبق ایران در اردن در رابطه اختلافات مشهود میان اعضای گروه هفت و رفتار ترامپ گفت: در اجلاس گروه هفت که در «کبک» کانادا برگزار شد که من از به‌عنوان گروه ۶ در مقابل یک یاد می‌کنم، اختلافات شدید به وضوح دیده می‌شد مخصوصاً آن عکسی که از آن اجلاس منتشر شد مفهوم آن‌را می‌رساند لذا من اعتقاد دارم که سفر نتانیاهو موفقیت‌آمیز نبوده است.

تاجیک یکی دیگر از اهداف سفر نتانیاهو به اروپا را کاهش نقش منطقه‌ای ایران دانست و در این رابطه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و اروپا به‌طور مشترک به‌دنبال کاهش نقش منطقه‌ای ایران و خروج کشورمان از سوریه هستند اما باید ذکر کرد که سوریه دارای یک حکومت قانونی است و تا زمانی‌که حکومت این کشور خواهان حضور مستشاری یا نظامی جمهوری اسلامی باشد از لحاظ حقوق بین‌الملل هیچ ایرادی ندارد، لذا طرح این‌گونه مباحث فقط اهرمی برای فشار و با اهداف سیاسی مطرح می‌شوند.

وی ادامه داد: یک زمانی کشورهای هم‌پیمان آمریکا مثل ترکیه، قطر و عربستان به دنبال سرنگونی رژیم اسد بودند و ایران با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی و تحلیل صحیح از شرایط، کمک کرد تا این کشور مانند سایر کشورهای دیگر مثل لیبی و سومالی به یک آوردگاه و کشت‌زار عملیات‌های تروریستی تبدیل نشود.

تاجیک افزود: آن‌هایی که با تحلیل غلط به دنبال سرنگونی رژیم اسد بودند باید الان بپذیرند که معادلات امروز سوریه با مدل‌های ماقبل ۲۰۱۱ قابل حل نیست لذا الان شرایطی در سوریه ایجاد شده که بر اثر اشتباه آمریکا و هم‌پیمانان او بوده و آن‌ها به جای تصحیح این اشتباهات سعی دارند با فشار بر سیاست خارجی ایران، نقش منطقه‌ای ما را کاهش دهند.

سفیر اسبق کشورمان در اردن به موضوع مذاکرات اتمی میان کره شمالی و آمریکا و ادعای ترامپ برای انجام مذاکرات مشابه با ایران اشاره کرد و در این رابطه گفت: موضوع ایران با موضوع کره شمالی بسیار متفاوت است یعنی از جهت مسائل هسته‌ای که کره شمالی آزمایش‌های اتمی انجام می‌دهد اما ایران فقط در سطح غنی‌سازی فعالیت می‌کند. همچنین از طرف دیگر ایران یک نقش فعال در خاورمیانه دارد اما کره شمالی در یک شبه‌جزیره‌ای واقع گشته که از طرف هم‌پیمانان آمریکا یعنی کره جنوبی و ژاپن احاطه شده است.

وی افزود: حتی مذاکرات اخیر میان آمریکا و کره شمالی و امضای یک سند همکاری میان آن‌ها، بسیاری از اما و اگرها را در خود جای داده است و یک راه بسیار طولانی میان این دو وجود دارد تا بتوانند به این مذاکرات سامان بخشند.

تاجیک ادامه داد: اما همانطور که گفتم ترامپ دارای یک سری اهداف سیاسی است که می‌خواهد از طریق فشارهای اقتصادی بر نقش منطقه‌ای ایران تأثیرگذار باشد. ترامپ از مذاکراتش با رهبر کره شمالی به‌دنبال استفاده ابزاری و تبلیغاتی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: من فکر می‌کنم پیروز این مذاکرات، «کیم جونگ اون» بوده و توانست اراده‌اش را بر آمریکا تحمیل کند. چون رهبران سابق کره شمالی همواره در چندین دهه گذشته به ویژه پس از تحولات ۱۹۵۲ به‌دنبال حل مسائل‌شان با آمریکا به صورت رودر رو بودند. و آقای «اون» نشان داد که می‌تواند به‌عنوان فردی برابر در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا به‌صورت دوجانبه قرار بگیرد. و همچنین این سندی که امضا شد یک سری ابهامات را در خصوص آینده همکاری‌های این دو به وجود آورده است.

وی درباره پیام‌های تصویری‌ای که نتانیاهو خطاب به ایرانیان منتشر می‌کند، گفت: این‌ها به عقیده من بیشتر شعبده بازی است. نتانیاهو در این کار مهارت بالایی دارد و مشهور است. یعنی هر از گاهی یک کاریکاتوری به دست می‌گیرد و در سازمان ملل نمایش می‌دهد و یا پارچه از روی برخی اسناد می‌کشد.

تاجیک افزود: این شعبده‌بازی‌ها تأثیری بر اراده ملت ایران ندارد و اگر هم مردم ایران مشکلی داشته باشند سعی می‌کنند از طریق قانونی و نهادهای مدنی در داخل کشور مشکلاتشان را حل بکنند. لذا نتانیاهو در جایگاهی نیست که بیاید بر روی مسائل محیط زیستی ما دست بگذارد و درباره آن نظر دهد؛ زیرا او به واسطه سیاست‌هایش، جهنمی را برای مردم فلسطین به بار آورده که همه به آن آگاه هستند.

وی در پایان عنوان کرد: بنابراین مردم ایران خودشان به خوبی می‌دانند که از طریق نهادسازی و گسترش دموکراسی می‌توانند مشکلاتشان را حل و فصل کنند.
گفت‌گو از سعید امینی

منبع: خبرگزاری ایکنا مورخ 26.3.97 با عنوان تلاش نتانیاهو برای اجرای مرحله دوم ایران‌هراسی در دوران پساداعش/ پیام‌های ویدیویی بخشی از شعبده‌بازی صهیونیستی (مصاحبه یاداشت).

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    1 0
    سلام. این ویدیوی آب خوردن نتانیاهو دلیل داشت. او میدانست که در زمان پهلوی هم که مشکل کم آبی در ایران مطرح بود، ایران از کارشناسان اسراییلی در آن زمان دعوت کرد که به ایران بیایند. آنها هم پس از بررسی های مختلف و سفر به نقاط مختلف ایران گفتن که ایران آب کافی داره و مشکل به خاطر مدیریت آب است. نتانیاهو با این ویدیو میخواست خاطرات نوستالژیک اسراییل آن زمان را مرور کنه. موضوع مهمی نیست که واکنش های آنچنانی به اظهارات او نشان دادن.
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    1 0
    فرمودید «یکی از ضعف‌های سیاست‌خارجی کشور عدم ظرفیت‌سازی برای افزایش قدرت چانه زنی است". البته نفرمودید که برای این ظرفیت سازی دقیقا باید چه کنیم. اگر موردی بحث بفرمایید و مشخصا بفرمایید چه کاری باید انجا داد شاید به روشن شدن موضوع کمک کند. وگرنه گمان نکنم کسی آن چه را که شما میفرمایید انکار کند. موضوع این است که چگونه؟ ضمنا خیال میکنم بالاتر از ضعفی که شما مطرح کردید، موضوع عدم انسجام و هماهنگی سیاست داخلی با سیاست خارجی کشور است. مشخص است که ما در خاورمیانه که بخش مهمی از سیاست خارجی ما را شکل میدهد، بعضا خلاف جهت آب شنا میکنیم. اما در داخل عمدتا در جهت آب شنا میکنیم و این به نظر من مشکل آفرین میشود. چرا؟ وقتی در داخل در جهت آب شنا میکنیم عضلاتمان ضعیف می شود
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    1 0
    و وقتی وارد رودخانه خاورمیانه میشویم عضلاتمان ممکن است بنیه کافی برای شنا در جهت خلاف آب را نداشته باشد. بگذارید مثال بزنم تا منظورم روشن شود. حداقل از زمان رحلت امام، سطح رفاه و آسایش در زندگی مردم به شکل غیرقابل قبولی تغییر کرد. میگویم غیر قابل قبول، چون به صادرات و تولید ناخالص ملی غیر نفتی و گازی نگاه میکنم. به طور مثال، وقتی میبینم پدر خانواده حمال سر چهار راه است اما بچه هایش مثل بچه های یک جراح زندگی میکنند، متوجه میشوم که رفاه این بچه ها غیر قابل قبول است و یک جای کار ایراد دارد. الگوی زندگی ایرانیان از زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی تغییر کرد و تا امروز نیز همچنان ادامه داشته. دایم گفتند که ایرانی لیاقت داشتن بهترینها را دارد و ملت را باد کردن و بر توقعات بی جای شان افزودند. اما کسی
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 1
    نپرسید چرا ایرانی لیاقت داشتن بهترین ها را دارد. کسی برای مردم توضیح نداد که دلار هفت تومان زمان شاه... به خاطر این بود که اعلیحضرت آب توی شیر میبست و شما خیال میکردی شیر زیادی داری و قدرت پولت بالاست. از زمان مرحوم هاشمی به سمت الگوی مصرفی دوران پهلوی بازگشتیم و حال آنکه در زمان پهلوی هم لیاقت آن چیزهایی را که داشتیم، نداشتیم. نه در آن زمان و نه بعد انقلاب اهل کار و خلاقیت و تولید بر مبنای آن خلاقیت نبودیم. پس چرا باید لیاقت آن زندگی را میداشتیم؟ شاید قیمت واقعی دلار در امروز ایران 20 هزار تومن باشد اما شما به سبک شاهنشاه قیمتش را پایین نگه داشتید و حالا که یک مقدار بالا رفته، فریاد وامصیبتا از گوشه و کنار میشنوید و نگران هستید که نکند شورشی اتفاق بیفتد و هنجار شکنی در سیاست خارجی
  • شمس تبریزی5 A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    1 0
    در داخل برایمان گرفتاری درست کند. یک زمان مانند دوره پهلوی در حوزه داخل در جهت آب که همان مصرف زدگی در دنیاست حرکت میکردیم و در سیاست خارجی هم هنجار شکنی نمیکردیم و مشکلی نبود. بعد انقلاب در حوزه داخل کم و بیش مانند دوره پهلوی عمل کردیم اما در حوزه خارج چرخش 180 درجه ای در سیاست داشتیم. خب همین ما را اسیر تناقضاتی که امروز شاهدش هستید میکند. حتما یادتان است که همان دولت احمدی نژادی که فریاد انقلابی بودنش گوش فلک را کر کرده بود، میوه های آنتیک را در غیر فصل خودش وارد میکرد و در اوج تحریمها حدود 1800 پورشه وارد کرده بود. ریخت و پاشهای دوره پهلوی در زندگی ایرانیان در آن دوران بود اما طرف از سویی دیگر شعار محو اسراییل از روی نقشه را هم میداد. اعلیحضرت اگر جامعه ایرانی را با ریخت و پاش اداره
  • شمس تبریزی 6 A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    میکرد، دیگر از این .... نمیکرد که اسراییل باید محو شود. نمیخواهم فقط احمدی نژاد را سرزنش کنم. تمام دولتها بعد رحلت امام همین رویه را داشتن و از احمدی نژاد مثال زدم چرا که او خود را تافته جدا بافته و دارای گفتمان منحصر به فرد در تاریخ انقلاب میدانست. چند سال پیش دوستی را که اهل مراکش بود و نامش فواد بود ملاقات کردم. در آلمان مهندسی میخواند و میگفت استاد دانشگاه ما در رباط نمیدانست موبایل چیست و تا به حال هم موبایل ندیده بود. نمیخواهم ایران را با مراکش مقایسه کنم اما اینجا در دست هر بچه ای موبایل میبینی. من در آمریکا انتظار دیدن چنین صحنه ای را دارم چون آنجا مهد فناوری و دارای تولید ناخالص ملی بالاست. ایرانی را چه به این غلطها که بخواهد با چنین رقم اندک تولید ناخالص داخلی، برای هر کس و ناکسی
  • شمس تبریزی 7 A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 1
    موبایل و تبلت بخرد؟ سناتورهای آمریکایی مستحق این هستند که در مستراح طلا قضای حاجت کنند، اما نمایندگان مجلس ما را چه به این حرفها که برای مخارج مستراح محل کارشان 300 میلیون هزینه میکند؟ یک مقایسه بین بودجه پنتاگون و بودجه کل ایران کنید تا بدانید در کجا دارید زندگی میکنید. ای نماینده مجلس، هر وقت در کشوری زندگی کردی که توانست آدم روی کره ماه پیاده کند، برو از تشت طلا برای قضای حاجت کن چون استحقاق آن را داری. ممکن است بفرمایید اینها سر جمع رقمی نیست. عرض میکنم این تفکر هزینه های زیادی را برای اداره جامعه درست میکند. کما اینکه میبینید هزینه های جاری دولت در 4 سال گذشته دو برابر شده. راندمان چقدر بالا رفته؟ هیچ. همین یارانه ها و استخدامهای بی حساب و کتاب مگر کم هزینه درست کرده؟ اینها ناشی از
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      0 0
      نمايندگان انها براي مردم كار ميكنند ولي نمايندگان ما يا گلابي ميخورن يا عكس سلفي ميگيرن يا دنبا ل دختر خوشگلا هستند
  • شمس تبریزی 8 A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    1 0
    همان تفکری است که در بالا گفتم. دایم از اسلام میگویید. هیچ میدانید وقتی مسلمانان عازم جنگ تبوک بودند، یک دانه خرما را بعضا سه نفر در دهان میگذاشتند تا شیرینی اش را مزه کنند؟ آنها آن طوری زندگی کردند که امپراتوری های آن روز را به زیر کشیدند. شما میخواهید هم روست بیف بخورید هم آروغ های اسلامی بزنید. بعد هم نگران هنجار شکنی و تبعات داخلی اش میشوید. روزگاری بود که پیامبر ص ذبح الاغ را به علت قلت عدد این حیوان ممنوع کرده بود. پیامبر ص نسخه اقتصاد مقاومتی رادر آن روزگار تجویز کرد تا در دوران علی ع شاهد توسعه اقتصادی باشیم و ایشان اسب را هم مشمول زکات و مالیات کند. جناب تاجیک، در کامنت یادداشت قبل نگرانی خود را از تبعات هنجار شکنی ابراز فرمودید. من یاد حکایتی افتاد از علامه حسن زاده آملی.
  • شمس تبریزی 9 A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    مادری پیش ایشان آمده بود و از ناآرامی فرزندش شکایت داشت و از علامه میخواست برای آرامی او دعا کند. علامه گفت ای مادر دوران نوزادی به او چه خورانده ای؟ مادر گفت شیر گاو. علامه گفت شیر گاو به او داده ای و حالا که شاخ میزند، دعایش را از من میخواهی؟ میخواهم بگویم جناب تاجیک، مردم را چند دهه است خراب کردید و بادشان کردید و شیر گاو به خوردشان دادید و حال آنکه از همان روز اول اصول سیاست خارجی تان را میدانستید چه بوده. حالا از شاخ زدن مردم نگران شده اید؟ با این حال میگویم نگران نباشید. اولا مردم در دیماه گفتند شاهنشاه روحت شاد و خوب میدانستند که در دوره شاه توسعه سیاسی نبوده اما با این حال به روحش صلوات فرستادند.
  • شمس تبریزی 10 A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    پس معلوم میشود که مردم در زمان پهلوی هم نگران توسعه سیاسی و آزادی بیان نبوده اند. شما هم لطف کنید و حرف در دهان مردم نگذارید و با ایما و اشاره به شورش تشویقشان نکنید. دغدغه آن روز مردم هم توسعه سیاسی نبود. پس دلیل انقلاب را در جایی دیگر ببینید. اصلا میخواهم بگویم اگر امام نبود، تا همین الان هم رضا پهلوی حکومت میکرد. این را برای این عرض کردم تا بگویم این جنبش دانشجویی که شما فرمودید در دوران شما خوشبخت بوده که مردم در مقابلش قرار نگرفتند، نقش چندانی در انقلاب نداشت. ثانیا مردم اگر در مقابلش قرار نگرفتند، با آن همراهی هم نکردند. 16 آذر را شما بزرگ کردید و نه مردم. در تابستان 1332 دولت نمیتوانست حقوق کارمندانش را بدهد اما در آذر 32 حقوق ها به موقع پرداخت میشد و مردم برای کشته شدن
  • شمس تبریزی 11 A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    قندچی و شریعت رضوی تره خرد نمیکردند. بعد از آن هم که دیدید در دهه 40 همین افراد جنبش دانجشویی یا مثل بنی صدر و حبیبی رحل اقامت در خارج افکندند و یا بوسیدند و کنار گذاشتند. آنهایی هم که یک مقدار پررو تر بودند یا رفتند سمت فداییان و یا مجاهدین خلق و البته اعلیحضرت دهن همه شان را تا سال 1354 سرویس کرد بدون آنکه آب از آب تکان بخورد و کک مردم بگزد. بگذارید برایتان یکی از گزارش های سفارت آمریکا در تهران در سال 1352 را نقل کنم. گزارشگر سفارت به واشنگتن مینویسد این روزها مردم در مجالس شان درباره مسافرت و سکس صحبت میکنند و صحبتی درباره سیاست نمیکنند. این هم سندش که نشان میدهد مردم چقدر هوادار جنبش دانشجویی بودند.
  • شمس تبریزی 12 A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    جنبش دانشجویی حداکثر کاری که میکرد این بود که آمار زندانیان سیاسی را برای مارتین انالز رد میکرد و با چند تا تیتر در لوموند و گاردین خاطر اعلیحضرت را مکدر میکرد. اصلا کاره ای نبود این جنبش دانشجویی. اگر کاره ای بود که ..... در قانون اساسی ایران قرار نمیگرفت. این هم سند دومش برای اینکه این جنبش را گنده نفرمایید. در آخر عرض میکنم که مردم ما در دیماه با رضا شاه کبیر تجدید میثاق کردند و آنقدر به روحش صلوات فرستادند که خود رضا شاه شرمنده شد و چند ماه بعد با آن حال نزار و مومیایی در صحن حضرت عبدالعظیم حاضر شد تا پاسخ قدردانی این ملت را بدهد. رضا شاه با این ظهورش خواست برای مقامات جمهوری اسلامی که این روزها راه را گم کرده اند پیام هم بفرستد. آن پیام چه بود؟
  • شمس تبریزی 13 A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    0 0
    میخواست بگوید من رضا شاه سرپاس مختاری را در اختیار داشتم و سر وزیر مقتدری چون تیمور تاش را زیر آب کردم و میرزاده را با آمپول هوای پزشک احمدی راحت کردم و انتلکتوئل هایی چون تقی ارانی را چنان زجر کش کردم که مادرش هم قیافه اش را بعد مرگ شناسایی نکرد. اما میبینید که ملت ممنون من است چرا که اقتدار داشتم. پس ای مقامات جمهوری اسلامی شما هم بیاموزید و کمتر این مزخرفات غربی ها را درباره دموکراسی بلغور کنید تا 60 سال دیگه به روح شما هم صلوات بفرستند و از شما به نیکی یاد کنند. العبد الضعیف عبدالصمد شمس تبریزی به تاریخ 27 خرداد ماه 1397 خورشیدی مصادف با سیم شوال المکرم 1439 نوشت این وجیزه را در پاسخ به مرقومه دکتر نصرت الله خان تاجیک زید توفیقه.
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    2 0
    ايران هراسي كيلو چند ؟؟ از پس چند تا دلا ل و محتكر مسكن و خودرو بر نمي ايم ذرت و پرت براي دنيا ميكنيم كه مصرف داخلي داره .جمع كنيد اين بساطون