۲ هزار میلیارد تومان طرح اشتغال‌زایی فارس به بانک‌ها رفت

«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از تصویب طرح های اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی و عشایر با رقمی حدود دو هزار میلیارد تومان خبر داد.

سهراب مختاري اظهار داشت: در بخش اشتغال فراگير 2619 تقاضا از سوي متقاضيان اجراي اين طرح وصول شد كه 1255 طرح آن در كميته هاي فني بررسي و 863 طرح با اعتباري بالغ بر 860 ميليارد تومان در كميته فني كارگروه اشتغال استان فارس مصوب گرديد.
وي ادامه داد: همچنين در طرح اشتغال پايدار روستايي و عشاير 12335 تقاضا وصول شد كه 3773 طرح تاكنون بررسي و از اين تعداد 2529 طرح با اعتباري بالغ بر يك هزار و 58 ميليارد تومان مصوب شد.

وي با بيان اين كه فارس در بررسي و تصويب طرح هاي اشتغالزا در سطح كشور پيشرو است، ادامه داد: سهميه فارس از طرح اشتغال پايدار روستايي و عشاير 29/4 درصد كل اعتبارات كشور به اين طرح است كه رقمي در حدود 360 ميليارد تومان مي باشد.

به گفته مختاري، اعتبار اين طرح از صندوق توسعه ملي و منابع داخلي بانك ها براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي غيردولتي با اولويت طرح هاي پر اشتغال جهت پروژه هاي كشاورزي، منابع طبيعي، صنايع و معادن كوچك،‌ خدماتي و فناوري اطلاعات، گردشگري، فرش دستبافت و نيز سرمايه در گردش واحدهاي توليدي مستقر در روستاها و شهرهاي زير 10 هزار نفر اختصاص مي يابد.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس گفت: ميانگين نرخ تسهيلات اين طرح ها 6 درصد و پرداخت در دوره حداكثر 2 سال، دوره تنفس حداكثر يك سال و باز پرداخت حداكثر 6 سال از سوي پست بانك، بانك توسعه تعاون، صندوق كارآفريني اميد و بانك كشاورزي مي باشد.

مختاري گفت: در بخش اشتغال پايدار روستايي و عشاير 374 طرح به پست بانك ارسال شده كه 311 طرح بررسي و 109 طرح مصوب شده است همچنين 509 طرح به بانك توسعه تعاون معرفي شده كه 290 طرح بررسي و 85 طرح در اين بانك مصوب گرديده است.

وي بيان داشت: همچنين از 676 طرح معرفي شده به صندوق كارآفريني اميد، 596 طرح بررسي و 416 طرح مصوب شده است. مختاري خاطر نشان كرد: به بانك كشاورزي نيز 964 طرح معرفي شده كه 725 طرح در اين بانك بررسي و 108 طرح آن مورد تصويب قرار گرفته است.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس با بيان اين كه در طرح اشتغال فراگير نيز 8 بانك كشاورزي،‌ توسعه تعاون، تجارت، صادرات، ملت، رفاه كارگران، ‌سپه و ملي متولي پرداخت تسهيلات هستند، گفت: اعتبار فارس از طرح اشتغال فراگير 1032 ميليارد تومان است كه نرخ سود آن بسته به نقاط اجرايي شهري، روستايي، مرزي،‌ منطقه محروم و دانش بنيان بودن طرح 2 تا 8 درصد از نرخ سود تسهيلات عادي كمتر است.

مختاري بيان داشت: در بررسي طرح ها تلاش شده با همكاري دستگاه هاي اجرايي، كارگروه هاي اشتغال شهرستاني به رياست فرمانداران و تمامي دستگاه هاي نظارتي و اجرايي،‌ طرح هاي داراي توجيه فني و اقتصادي و همچنين اهليت صاحبان طرح ها به بانك ها معرفي كنيم. اين تسهيلات به طرح هايي اختصاص پيدا مي كند كه ايجادي، توسعه اي و يا تكميلي باشند و يا با تامين سرمايه در گردش ظرفيت آن ها افزايش پيدا كند و مسئول رعايت اين موارد دستگاه هاي اجرايي معرفي كننده طرح ها هستند.

وي گفت: اين طرح ها علاوه بر آن كه بايد اشتغالزا باشند حتما بايد در دوره مقرر به بهره برداري برسند و گرنه تسهيلات پرداختي به آن ها تبديل به دين حال شده و تسهيلات پرداختی با جريمه از صاحبان طرح ها مطالبه مي گردد.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس بيان داشت: در آخرين جلسه كارگروه اشتغال استانداري فارس كه همچون جلسات قبل به رياست استاندار محترم استان در نيمه دوم خرداد ماه برگزار شد، تصميمات خوبي گرفته شد از جمله آن كه دستگاه هاي اجرايي در معرفي طرح هاي اشتغالزا بيش از ظرفيت و سهميه تسهيلات اقدام كنند تا چنانچه طرحی در بانك هاي عامل واجد شرايط دريافت تسهيلات نبود، بانك ها بتوانند طرح جديد جايگزين، بررسي و در صورت داشتن شرايط به تصويب برسانند.

مختاری ادامه داد: همچنين مقرر گرديد بانك ها به افزايش توان كارشناسي و افزايش تعداد كارشناسان اقدام كرده و پرداخت صحيح و سريع تسهيلات را در دستور كار جدي خود قرار دهند ضمن آن كه دستگاه هاي اجرايي همچون جهاد كشاورزي، ميراث فرهنگي و گردشگري و همچنين سازمان صنعت، معدن و تجارت ملزم شدند طرح هاي مصوب را تا زمان دريافت تسهيلات مورد پيگيري قرار دهند.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس با بيان اينكه طرح هاي مذكور در جهت تحقق منويات مقام معظم رهبري و نيز تاكيدات رياست محترم جمهور و هيات دولت در رونق توليد و اشتغال و رشد اقتصادي اجرا مي شود افزود: در سطح استان فارس نيز اين طرح ها با هدايت استاندار محترم فارس و همكاري سازمان برنامه و بودجه،‌ حوزه معاونت اقتصادي و دفتر جذب سرمايه گذاري استانداري و همچنين اداره كل امور روستايي استانداري فارس و نيز دستگاه هاي اجرايي و بانك های عامل در حال اجراست كه اميدوارم ثمرات آن منجر به اشتغالزايي براي جويندگان كار و رشد اقتصادي فارس گردد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =