زباله های عفونی ۱ تا ۲ درصد زباله های تولیدی در شهر را به خود اختصاص می دهند

سرپرست گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: زباله های عفونی یکی از خطرناکترین زباله ها هستند که یک تا دو درصد زباله های تولیدی در شهر را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، مهندس بهمن بنایی افزود: این زباله ها عمدتاً در مراکز بهداشتی و درمانی، ‌بيمارستان ها، ‌آزمايشگاه ها، مراکز پژوهشي و حتي منازل توليد مي شوند که آموزش و فرهنگ سازي علاوه بر تفکيک در محل در كاهش توليد اينگونه مواد زائد موثر خواهد بود.
وی، بیمارستان را یکی از مراکز برشمرد که بیشترين زباله هاي عفوني در آنجا توليد مي شود( حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد) و افزود: البته حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد زباله هاي اين مراکز غيرعفوني است.
بنایی اظهار داشت: با توجه به اهمیت بکارگیری روش هاي صحيح جمع آوري و بي خطر سازي زباله هاي عفوني و تاثير آن در پيشگيري از شيوع عفونت هاي بيمارستاني، جهت جمع آوري زباله هاي عفوني کيسه هاي زرد رنگ در اختيار بخش ها قرار گرفته و زباله هاي خانگي با جمع آوري در کيسه هاي مشکي در همان ابتدا از زباله هاي عفوني تفکيك مي شوند.
سرپرست گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه از تجهیز همه بیمارستان هاي استان چهارمحال و بختياري به دستگاه اتوکلاو جهت امحاي زباله هاي بيمارستاني خبر داد و افزود: امروزه روش سوزاندن به دليل رها شدن گازهاي سمي و تاثير مخرب گاز دي اکسين توليد شده از آن بر لايه ازون منسوخ شده است.
وی خاطر نشان کرد: روش های مختلفی برای بی خطر سازي زباله هاي عفوني وجود دارد اما با توجه به وضعيت و موقعيت منطقه و شرايط موجود کشور استفاده از روشي که کمترين بار مالي و از لحاظ فني ضمانت اجرايي داشته باشد حائز اهميت است.
وی گفت: زباله های تیز و برنده نیز در جعبه سفتی باکس جمع آوري مي شوند.
وی در خصوص جمع اوری زباله ها از سطح مراکز درمانی خصوصی نیز اظهار داشت: زباله هاي بخش خصوصي توسط ماشين مخصوص جمع آوري و به سايت بي خطرسازي بيمارستان ها منتقل مي شوند.
وی تصریح کرد: زباله های عفونی پس از بی خطر سازي به محل دفن زباله هاي شهري منتقل و در سايت مخصوص بصورت مجزا دفن مي شوند.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =