ایرنا نوشت: سفیر عربستان سعودی در مسکو ابراز امیدواری کرد کشورش به دلیل درخواست خرید مجموعه های پدافند موشکی اس - 400 از روسیه، با تحریم های آمریکا مواجه نشود.

«ریاض خالد کریمی» در کنفرانس مطبوعاتی در ریانووستی در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان سعودی پس از آنکه آمریکا روز گذشته چین را بخاطر خرید اس-400 از روسیه تحریم کرد به مذاکره درباره خرید این تسلیحات ادامه می دهد، افزود: اکنون گفت وگو درباره پارامترهای فنی ارسال تسلیحات اس-400 روسی بین روسیه و عربستان سعودی جریان دارد و به دلیل حساسیت موضوع، مذاکرات پیچیده و طولانی خواهد بود.

نگرانی عربستان از تحریم آمریکا برای خرید اس 400

 «رائد بن خالد قرملی» سفیر سابق ریاض در مسکو 11 خرداد ماه گذشته گفته بود که روند گفت و گو با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس 400» به خوبی جریان دارد.

وی با اشاره به اینکه خرید اس 400 پس از بازنگری فنی انجام می شود، تصریح کرد: آنچه که اکنون جریان دارد، رایزنی درخصوص جزئیات فنی نقل و انتقال تجهیزات، مسائل مربوط به فناوری میان کارشناسان دو طرف است.

سفیر عربستان در روسیه افزود: نمی توانیم زمان دقیق پایان گفت و گوها برای خرید اس 400 را مشخص کنیم اما روند آن بسیار خوب است.

قرملی ماه فوریه گذشته (بهمن/ اسفند 96) اعلام کرد که گفت و گو برای خرید سامانه موشکی روسیه مراحل پایانی خود را می گذراند.

مسکو اکتبر 2017 (مهر/ آبان 96) و درجریان سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مسکو، موافقت کرد سامانه دفاع موشکی اس 400 را در اختیار ریاض قرار دهد.

سامانه زمین به هوای اس 400 مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط 'مرکز طراحی الماس' آماده شده و به عنوان یک نسل ارتقا یافته از خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌ شمار می‌رود.

تحلیلگران بر این باورند، با بالا گرفتن آتش جنگ یمن چنانچه هم‌ زمان 50 موشک یمنی به سمت شرکت نفتی «آرامکو» عربستان در جیزان شلیک شود، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان که 70 درصد از نفت اروپا را تامین می کند، نابود خواهد شد و ایالات متحده نیز با بحران نفت روبرو می شود.

مجموعه های پدافند موشکی اس 400 یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-21) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد 400 کیلومتری هدف قرار می دهد و موشک های تاکتیکی تا شعاع 60 کیلومتری دارد.

مسکو به تازگی این تسلیحات پیشرفته را به چین داده و با هند و ترکیه نیز برای فروش آن قرارداد امضا کرده است.

ایران که پیشتر از روسیه اس 300 گرفته بود، تا کنون هیچ درخواستی برای خرید اس 400 نداشته است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =