ایسنا نوشت: عباسعلی دامنگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت و گویی از زیست 30 قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود خبر داد.و گفت اکثر تلفات یوزها در جاده ترانزیتی مشهد است.

عباسعلی دامنگیر اظهار کرد: بیشترین عبور یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی مشهد در محدوده میاندشت _ عباس آباد در استان سمنان است و لذا با توجه به تلفات یوز در سال‌های گذشته در همین راستا پروژه فنس‌کشی و ایمن‌سازی بخشی از کریدور شاهرود - مشهد در محدوده میاندشت _ عباس آباد استان سمنان آغاز شده است.

وی افزود: بزرگراه میاندشت - عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای اصلی کشور و در جاده ترانزیتی و مواصلاتی تهران- مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت شده توران عبور می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: از آنجا که این جاده از داخل یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش ایران و به‌خصوص مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی عبور می‌کند متاسفانه در سالیان اخیر براثر افزایش تردد جاده‌ای در محور مذکور شاهد افزایش تلفات حیات وحش به خصوص یوزپلنگ آسیایی بوده ایم.

دامنگیر با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته استانی و ملی افزود: با تلاش محیط‌زیست استان مقرر شد که محور مذکور با همین شرایط موجود ایمن سازی گردد، که در این اساس مطالعاتی توسط مهندسین مشاور در زمینه مطالعه و طراحی با رویکرد ایمن‌سازی محور به صورت ملی انجام و مورد تایید بخش های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان یادآوری کرد: اجرای پروژه فنس‌کشی در محدوده الحاک مور میاندشت - عباس آباد در فاز اول به میزان 8 کیلومتر (4 کیلومتر در 2 سوی محور) و با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال همراه با ایجاد زیر گذر سبز عبور حیات وحش آغاز شد.

دامنگیر اظهار امیدواری کرد: با اجرای پروژه زیرگذر سبز عبور حیات وحش (یوزپلنگ آسیایی) نگرانی مهم زیست محیطی تلفات جاده‌ای یوز در استان سمنان تا حدود زیادی برطرف و گامی بزرگ در جهت حفظ و بقای نسل گونه‌های ارزشمند جانوری خصوصا این گونه در حال انقراض، صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خرید سامانه‌های عرفی دامداران واقع در پارک ملی توران و فنس‌کشی بخشی از محل عبور و مرور یوزپلنگ‌ها و افزایش گشت و کنترل و تأمین آب و علوفه جهت طعمه این گونه ارزشمند در کنار افزایش پاسگاه‌های محیط‌بانی و محیط‌بانان، تامین خودرو و فرهنگ‌سازی و تقویت برنامه‌های آموزش از مهمترین اقدامات انجام شده جهت امنیت زیستگاه‌های یوزپلنگ در استان سمنان است.

وی تصریح کرد: اجرای این برنامه‌ها و توجه ویژه به زیستگاه یوزپلنگ‌ها در توران شاهرود منجر به افزایش تعداد دفعات مشاهده یوزپلنگ در منطقه شده که حکایت از امن‌تر شدن این زیستگاه برای یوزپلنگ‌های آسیایی دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =