واکنش روحانیت به ورود سیاست در عزاداری‌ها

نسبت میان مداحان و روحانیت از موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر همواره مورد بحث و نظر بوده است. طی سال‌های اخیر و با گسترش سبک‌های جدید در مداحی و ورود مداحان جوان، همواره از طرف روحانیت اصیل هشدارهایی درخصوص مجالس روضه و عزاداری داده شده است تا با خرافات و مسائل غیرشرعی آلوده نشوند.

به گزارش خبرآنلاین يكي از مواردي كه همواره مورد توجه روحانيت بوده حفظ حرمت مجالس عزاداري است و برخي از مراجع معظم تقليد و روحانيون با سابقه معتقدند كه ورود مداحان به مصاديق مسائل سياسي افتي براي اين مجالس است. در زير نگاهي داريم بر برخي از مواضع اتخاذ شده در اين خصوص.

آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي:
غلطيدن در جناحها به صلاح مجالس عزاداري نيست
غلطيدن در جناحها و به نفع آنها در مجالس سخنراني کردن به صلاح مجالس عزاداري نمي‌باشد.

نبايد خطيبان و واعظان اهل بيت(ع) در مراسم‌هاي عزاداري خودبه نفع فلان کانديدا تبليغات کنند که اين مسئله باعث ضايع شدن مجلس و فروپاشي ارزشهاي عزاداري خواهد شد...

ایت الله مکارم شیرازی

آيت‌الله ابراهیم اميني:
شعارهاي تند زيبنده مجالس اباعبدالله نيست

تقاضاي من از همين عزيزان{مداحان و منبريها} اين است که مردم را به وحدت دعوت کنند. به کنار گذاشتن اختلافات دعوت کنند. مردم را خوش بين به يکديگر کنند. کاري نکنند که به اختلافات دامن زده شود و زيادتر شود و نشود ديگر جلوي آن را گرفت. تلاش کنند هر چه مي‌توانند بين مردم الفت و محبت ايجاد کنند.

جناح هاي سياسي و هيئت ها سعي کنند که در اين مراسم اباعبدالله اين مراسم مقدس را به يک حرکاتي که زيبنده نيست آلوده نکنند. از شعارهاي تند و تفرقه انگيز جدا اجتناب کنند. و اين ها غير از تفرقه چيز ديگري نيست. نکشيد مجالس مقدس اباعبدلله را به شعارها و مجالس اينجوري که زيبنده مجالس اباعبدالله نيست.

قطعا خود اباعبدالله هم راضي نيست... {اميدوارم}حداکثر استفاده را از اين مجالس ببريم . مجالسمان آلوده به مسايل سياسي نباشد. مجالسمان خاص گريه براي اباعبدالله باشد.

حجت‌الاسلام مسعود عالی:
روي مصاديق انگشت گذاشتن ناشی‌گری است

در اینكه مداح نباید از مسائل سیاسی دور باشد، شك نیست؛ چون دیدگاه نابی كه امام (ع) ارائه داد و ما آن را دیدگاه اهل بیت (ع) می‌دانیم، چه در مداحی و چه در سخنرانی باید بیاید؛ منتهی گاهی افراط می‌شود. گاهی دیدگاه‌های خاص اعمال می‌شود. گاهی روی مصادیق انگشت گذاشته می‌شود؛ نه معیارها. اینها ناشی‌گری است.

طبیعی ‌است، مردم به مسائل سیاسی حساس هستند، می‌فهمند و واکنش نشان می‌دهند. زبانی است كه منطق روی آن نیست. مسائل را احساسی بیان‌كردن، مداحی را تخریب می‌كند؛ وگرنه در اینكه نهضت عاشورا به قول حضرت امام (ره) بعد سیاسی‌اش مهم است، شكی نیست. معیار قراردادن آن عیبی ندارد. اشعاری كه ظلم‌ستیز باشد و حتی معیارهای اجتماعی را مطرح كند، خوب است؛ ولی به مصادیق واردشدن، ضربه می‌زند.

آیت الله سيداحمد خاتمي:
دفاع از نظام آري، جناح‌بازي خير

نمى‌‏گوییم مجالس مذهبى ما همانند كانونهاى حزبى محل جار و جنجالهاى سیاسى باشد، امااینكه در رابطه با اصل نظام اسلامى بى تفاوت باشند این آسیب جدى است. نظامى كه با رنجهاى بسیار بدست آمده‏است. جلسات عزادارى اهل بیت كاملاً سیاسى بود هم تولّى داشت و هم تبرى. در شرایط آنچنانى دیدند تبرى كارسختى بود اما داشتند...

... آفت هميشگيِ سياست، جناح‌بازی بوده است. بايد مسائل سياسی را بدون ورود به مسائل جناحی مطرح كرد. چگونه؟ محور، بايد تحليل‌های رهبر معظم انقلاب باشد. بحمدلله ايشان در مقاطع مختلف، روشن‌ترين مواضع را بيان كرده‌اند. ما همان‌ها را تحليل كنيم، بگوييم مراد ايشان چيست. ... بر اين اساس، معتقدم اگر مباحث بصيرتی در هيئت‌های ما كمرنگ شود، قافيه‌ی تبيين معارف اسلامی را باخته‌ايم.

بگذاريد با افتخار صبغهٔ انقلابی و ولايتی هيئت حفظ بشود. مي‌گويند حكومتی هستيم؛ بله كه حكومتی هستيم. امروز حكومت، حكومت دينی و اسلامی است. حكومت طاغوت نيست كه عار باشد. تقويت حكومت اسلامی و تقويت حكومت دينی يك افتخار است. متأسفانه در برخی مجامع آن‌چنان تبليغ مي‌كنند كه انگار حكومتی بودن عار است؛ نخير افتخار است. نظام، اسلامی و يادگار شهيدان است و حمايت از اين يادگار، افتخار است.

آیت‌الله سيداحمد علم‌الهدی:
با محافظه‌كاري حرف‌هايتان را نزنيد

امروز مقام معظم رهبري در شرايط و مظلوميتي قرار دارند که حضرت مسلم ابن عقيل در کوفه قرار داشت... شما{مداحان} بايد به صورت جدي وارد خدمت شويد و اگر حساسيتي درمقابل اين جريان ها{ي معارض} نداشته باشيد، امام حسين نوکري شما را نمي خواهد.

دشمن همه امکانات خود از قبيل رسانه ها، اينترنت و ماهواره را براي تهاجم بسيج کرده است.  لذا شما مداحان بايد حواستان جمع باشد گرفتار جنگ نرم دشمن نشويد و با محافظه کاري حرفهايتان را نزنيد.

علم الهدی

حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر:
طبيعي است كه به مسائل حاضر هم اشاره‌ای بشود

تریبون‌ها متعلق به امام حسین است و تمام گفت وگوها باید پیرامون نهضت امام حسین ودرس‌های عاشورا باشد. اما طبیعی است وقتی سخنرانی، وقایع تاریخی را بیان می‌کند اشاره‌ای به مسایل زمان و عصر حاضر هم می‌کند.

البته نباید از این تریبون‌ها نام افرادی برده شود و به گونه‌ای نباشد که تمام بحث‌های مربوط به نهضت امام حسین(ع) را کنار گذاشته و روی بحث‌های سیاسی متمرکز شوند.

یکی از نکات منفی که ممکن است در استفاده سیاسی از تریبون‌های عزاداری بوجود آید این است که یکی موافق و یکی مخالف صحبت می‌کند و در نتیجه مردم به مقاصد نهضت امام حسین(ع) توجه نمی‌کنند.

از طرفی دینمان همانطور که امام(ره) و شهید مدرس فرمودند از سیاست جدا نیست. از این رو چنانچه بخشی از وقایع عاشورا، منطبق با برخی حوادث زمان باشد، می‌توانیم آنها را مطرح کنیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جامعه شناس IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    6 31
    امروز دو جناح بیشتر نداریم یا تو جبهه انقلاب و شهدا و امام حسین و تمام ازادی خواهان هستی یا تو جبهه شمر و امریکا و منافقین و دشمنان انسانیت و خدا تمام شد رفت هیچ جناح دیگه ای هم نداریم و نمیشه بگی من هیچ کدوم نیستم یا انقلابی هستی یا خود فروخته
    • بدون نام ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      22 3
      منم انقلابی هستم اما نه اون چیزی که تو ذهن شماس. من وطن پرستم نه وطن فروش. اعتراض دارم به حیف و میل کردن بیت المال، به تاراج بردن سرمایه های این کشور و به خودفروخته هایی که فقط حرف میزنن و هیج وقت عمل میکنن. انقلابی بودن این نیست که فقط به اعتراض کنید و برید نماز جمعه و برای امام حسین سینه بزنید. کاش یکم فکر کنید فقط
    • جامعه شناس NL ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      6 16
      اقای بی نام شما اگه انقلابی بودید به .... رای نمیدادید به شوراهای شهر و لیست های معرفی شده ....رای نمیدادید شما اگر انقلابی بودید امروز به جای عذر خواهی فرار رو به جلو نمی کردید انقلابی های واقعی رو بی کار کردید و به هر کسی ضد شما باشه توهین و انگ میزنید و تخریب میکنید بعد حرف از عمل میزنید؟ کی عمل نکرد؟ انقلابی هایی که تلاش کردن و صتنعت موشک سازی و امنیت رو به اینجا رسوندن یا ضد انقلاب های لیبرالی که یه خودرو نمیتونن بسازن؟ این دست هنر شماهاست وضع امروز مملکت نتیجه انتخاب شماهاست که همفکرانتون رو بردید سر کار و اعتماد کردید به شیطان بزرگ
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    6 15
    فقط یک سوال دارم که خود گویای هزاران پاسخ هست مگر دین در اسلام از سیاست جداست؟
  • عبدالکریم A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    5 20
    حرف منطق را جضرت آیت الله علم الهدی فرمودند . مداحان بایستی قاطع و سریع حرف بزنند و اتفاقا باید از این تریبون برای فقط مرثیه و گریه روضه نخوانند بلکه اصل مطلب روشنگری و افشاگری علیه معاندین نظام است
  • عباسی A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    4 14
    ببخشید اگه حرف سیاسی توی هیئت زده نشه کجا زده شه، توی سینما، توی ورزشگاه. معلومه که حرف امام حسین، شعارش، حرکتش همه یک حرکت اجتماعی و سیاسیه. یعنی علیه سیاست اون روز قیام کرده، حالا اگه سیاست امروز شبیه به سیاست اون روز بشه نباید توی هیئت گفته بشه؟ این که خیلی مسخره اس