یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه از سال ۹۳، سازمان سنجش باید تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور را ۶۶.۷ درصد قرار می‌داد گفت: اما این سازمان به دلیل سوگیری به سمت کنکور و نفع اقتصادی، سوابق تحصیلی را به صفر و کنکور را به صد رسانده است.

به گزارش خبرآنلاین، قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه مناظره شبکه یک درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور گفت: «بحث کنکور سال‌های سال، داستانی برای کشور شده بود و با این شعار که خانواده‌ها را دچار استرس می‌کند، تلاش کردیم راهکاری پیدا کنیم که فضای استرس را کم کنیم. مجلس به دنبال جایگزین مناسب بوده است و هنوز هم اینکه بتواند مشکل را حل کند، توفیق نداشت؛ امسال یک میلیون و 11 هزار داوطلب در کنکور شرکت کردند که نشان می‌دهد یک عرصه مهم در حوزه علمی است که اتفاق می‌افتد و متولی آن را هم به سازمان سنجش آموزش کشور دادیم. تا امروز یکی از پر اعتمادترین جاها در کشور که دغدغه مردم را کم کرده است، همین سازمان سنجش است؛ در آزمون‌های دیگر می‌بینیم که یکی در آزمون شرکت می‌کند و یکی دیگر قبول می‌شود یا نمره علمی را اعلام نمی‌کنند اما سازمان سنجش نمره علمی را دقیق اعلام می‌کند البته گاهی می‌تواند موردی، اتفاقاتی بیفتد.»

او درباره قانون حذف کنکور گفت: «موضوع بحث فعلی این است که سوابق تحصیلی مثبت یا قطعی اعمال شود و قانون مشکل ندارد و ضرورت داشت که قانون سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شود زیرا موارد مختلفی را می‌دیدیم به عنوان مثال رقابت بین دانشگاه آزاد و پیام نور وجود داشت که هر کدام جداگانه آزمون می‌گرفتند ولی اکنون دانشگاه آزاد مستقل آزمون برگزار نمی‌کند. بر اساس تبصره 4 در ماده 5 آمده است، تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تدریجی و صعودی پس از 5 سال حداقل 85 درصد است. در سال 97، دانشگاه‌ها و موسسات زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت با آزمون 169 هزار و 98 نفر و دانشگاه آزاد اسلامی با آزمون 36 هزار و 716 نفر پذیرفته شدند و در مجموع 205 هزار و 814 نفر پذیرفته شدند. بر اساس سوابق تحصیلی یک میلیون و 76 هزار و 752 به دانشگاه راه یافتند و در دانشگاه آزاد هم 629 هزار و 507 نفر بر اساس سوابق تحصیلی به دانشگاه رفتند که در مجموع عدد یک میلیون و 706 هزار 303 نفر می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «به این معناست که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی به 85 درصد برسد بر اساس آمار به 89 درصد و بالاتر رسیده است. قانون رعایت شد و 11 نفر شورای سنجش و پذیرش تعیین کردیم که اینها تصمیم‌گیری کنند؛ 3 تا وزیر شامل وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت و درمان هستند، 3 تا معاون آموزشی آنها هستند، یک نفر دبیر جلسه، رئیس سازمان سنجش و 4 نفر دیگر از دانشگاه و غیره است اما حق رأی را فقط همان 7 نفر دارند. در جلسه، وزارت آموزش و پرورش 50 درصد سوابق تحصیلی قطعی را پیشنهاد داده است، وزارت بهداشت 30 درصد مثبت، وزارت علوم 30 درصد مثبت و سازمان سنجش 30 درصد مثبت را پیشنهاد داده است و نتیجه آن 30 درصد قطعی بود. در خصوص تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور هم تصحیح امتحانات نهایی نیز یکی از مواردی است که باید به آن دقت شود ممکن است مصحح امتحانات فرد سخت‌گیری باشد و برای یک دانش آموز دیگر، مصحح فرد سخت‌گیری نباشد.»

سازمان سنجش ۱۱ سال است قانون‌گریزی می‌کند

احمد حج‌فروش، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت نیز گفت: «خوب است از جایی شروع کنیم که اصالت و رسمیت دارد یعنی از قانون شروع کنیم؛ سازمان سنجش 11 سال است که دارد قانون ستیزی و قانون‌گریزی می‌کند. مطابق بند صریح قانون، در سال اول اجرای این قانون، تأثیر سوابق تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از 5 سال حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی باشد؛ در سال اول اجرای قانون، سابقه تحصیلی حداقل 25 درصد است. از سال 93، سازمان سنجش باید تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور را 66.7 درصد قرار می‌داد، اگر سوگیری به سمت کنکور نداشت و اگر سازمان نفع اقتصادی نداشت. یعنی سوابق تحصیلی را به صفر و کنکور را به صد رسانده است. سابقه تحصیلی زهرمار و کنکور، عسل است چرا که ضریب کنکور 100 و ضریب سابقه تحصیلی صفر است؛ اگر جای این دو را عوض کنید، نتیجه نظرسنجی نیز تغییر خواهد کرد. 900 هزار نفر در کنکور شرکت کردند و یک میلیون و 340 هزار نفر ظرفیت کل است بر این اساس آن تعدادی که بدون ظرفیت در کنکور شرکت کردند از کره دیگر آمده‌اند.»

حج‌فروش ادامه داد: «آن تعدادی که بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند باید شهریه بدهند و اکثریت مردم پول شهریه را ندارند. سوالات چهارگزینه‌ای پایین‌ترین درجه علمی را دارد و افراد در یک مسابقه شرکت می‌کنند که چه کسی ترفندهای بهتری بلد است که بتواند تست بزند و این در حالی است که در دانشگاه های مطرح مانند هاروارد کارنامه تحصیلی دانش آموزان را ارزیابی می‌کنند. در خصوص تصحیح سوالات امتحانی هم 2 مصحح سوالات امتحانی را تصحیح می‌کنند و اگر اختلاف نظرشان زیاد باشد مصحح دیگری نیز تصحیح خواهد کرد.»

بالاترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلان است

غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه مناظره شبکه یک سیما گفت: «یکی از بزرگترین چالش‌های امروز کشور ما بحث فارغ‌التحصیلان دانشگاه است؛ در تمام دنیا از علم و اندیشه دنبال درآمد اقتصادی و اشتغال هستند اما بالاترین نرخ بیکاری ما در جامعه علمی 28 درصد است که به فارغ التحصیلان بیکار باز می‌گردد البته با تلاش‌های انجام شده در بهار امسال 26.5 درصد رسیده است. این عوامل به آموزش برمی‌گردد؛ آموزشی که در خدمت مهارت و تولید علم نیست. در کشوری مثل ژاپن اگر یک مقاله علمی تولید می‌کنند، یک ثبت اختراع دارند اما از 800 مقاله علمی ما یک ثبت اختراع داریم. وقتی که بررسی می‌کنیم که چرا در تولید علم، مهارت آموزی و کارآفرینی در کشور موفق نبودیم، ریشه در بحث آموزشی دارد ‌و یک بخش‌ آن ورود به دانشگاه‌هاست‌. در مسابقات جام‌جهانی یک آموزشگاه علمی آزاد برای تبلیغات نیم ساعت قبل و بعد از مسابقات 32 میلیارد تومان قرارداد بسته بود و عنوان کرده بود اگر با موسسه دیگری قرارداد بسته نشود 37 میلیارد تومان پرداخت می‌کند. آموزش‌وپرورش امسال اقدام خوبی انجام داد و آزمون‌های نمونه دولتی را حذف کرد.»

سؤالات آزمون سمپاد پایه هفتم ۸۲ سال پیش طراحی شده بود

هامون سبطی، کارشناس آموزشی نیز در این برنامه گفت: «در اینکه کنکور عوارض زیادی دارد، شکی نیست البته بنده معتقد نیستم که دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان کشور، کنکور باشد، بیشتر باید به دنبال دلایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بود. بدی کنکور دلیل بر خوبی مصوبه اخیر درباره سوابق تحصیلی نیست؛ البته شکی نیست که تصمیم‌گیرندگان این مصوبه قصد آزردن دانش‌آموزان را ندارند و می‌خواهند آنها را از بلای کنکور نجات دهند‌. در ابتدای قانون حذف کنکور که مربوط به سال 86 است و در سال 92، این قانون حذف و لغو شده است، 62 درصد داوطلبان با تداوم نظام کنکور در سال 86 مخالفند. از سال 86 تا کنون، مقتضیات کاملاً تغییر پیدا کرده است و تعداد داوطلبان کنکور و سهمیه‌ها کاهش پیدا کرده است و ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است، بر همین اساس طبق نظرسنجی رسمی سازمان سنجش در جلسه کنکور، 85 درصد داوطلبان تمایل به تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ندارند. روز جمعه پنجم مرداد ماه آزمون پایه هفتم سمپاد برگزار شد و نکته جالب این است که به عنوان مثال 30 سوال این آزمون در یک کتاب موسسه آموزشی وجود دارد ضمن اینکه سؤالات این آزمون 82 سال پیش طراحی شده بود. پاسخ سوالات آزمون در سایت ها وجود داشت و دانش آموزان با مطالعه می توانستند به این سوالات پاسخ دهند‌.»

 

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    1 2
    اظهارات اقای حج فروش دراین مناظره کاملا درست بود متاسفانه مهمان دیگر که خود راکارشناس اموزش معرفی کرد سهام دار دو موسسه کنکور است که برای دفاع از کنکورچهارساعتی حاضرشده بودواقعا ایا صدا وسیما تحقیق نمیکند که چنین مهمانی که از کنکور سود میبرند حاضر شوند؟؟تاثیر قطعی معدل پس از ده ها جلسه کارشناسی درشورای سنجش وپذیرش دانشجو تصویب شده چون تاثیر مثبت هیچ اثری نداشت
  • هادی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    0 4
    اقای احمدی لاشکی قانون را اشتباه وبه نفع سازمان سنجش تفسیر میکند چون رشته های بدون کنکور اکثر شامل دانشگاه های پولی هستن واون هم نه در تجربی چون حتی هیچ رشته پیراپزشکی بدون کنکور نیست وفقط رشته هایی که اصلا متقاضی ندارند بدون کنکور هستند پس تاثیر معدل باید قطعی باشد