ایرنا نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام مستقل از مجمع نیست و این هیات هیچ طرح یا لایحه‌ای را که مجلس تصویب کرده باشد، رد نمی‌کند بلکه موارد مغایر را برای اصلاح اعلام می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره فعالیت هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رکن جدید، اظهار داشت: من این موضوع را قبول ندارم که از این هیات عالی تعبیر به رکن جدید شود؛ هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام یکی از ارکان مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مستقل از آن نیست.
وی افزود: این وظیفه را پیش از این کل اعضای مجمع بر عهده داشتند اما در حال حاضر به بخشی از اعضای آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی واگذار شده است.

عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به بند 2 اصل 110 قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: رهبری وظیفه نظارت بر حُسن اجرای سیاست های کلان را برعهده دارند؛ در آخر این بند هم به آن اشاره شده است که می توانند این وظیفه را به شخص دیگری واگذار کنند.

مصباحی مقدم ادامه داد: در حال حاضر هیات عالی نظارت که منتخبی از مجمع تشخیص مصلحت نظام است، این وظیفه را بر عهده دارد و فراتر از مجمع نیست ولی معنایش این نبوده که مغایرت ها باید به صحن مجمع برود و صحن آن را تایید کند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام، نظارت بر طرح ها و لوایحی است که به کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ارجاع شده و در حین رسیدگی، نظرات خود را در مواردی که مغایر با سیاست های ابلاغی یا در مواردی که غیر منطبق با سیاست های ابلاغی است، اعلام می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این هیات عالی نتیجه نظارت را به مجلس و کمیسیون های مربوطه منتقل کرده تا در حین بررسی و تصویب اصلاحات لازم را انجام دهند.

مصباحی مقدم با بیان این که اقدامات هیات عالی نظارت جنبه وتو کردن مصوبات ندارد، تصریح کرد: این هیات هیچ طرح یا لایحه ای را که مجلس تصویب کرده باشد، رد نمی کند بلکه موارد مغایر را توضیح می دهد تا برطرف شود و انطباق انجام شود.

غلامرضا مصباحی مقدم

وی تاکید کرد: این وظیفه جدید نیست و رهبر معظم انقلاب در دوره گذشته آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده بودند و در حال حاضر به یک هیات منتخب تحت نظر مجمع واگذار شده است.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این گفته بود «هیات نظارت بر سیاست های کلی نظام اگرچه مرتبط با مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده اما مستقل از آن فعالیت داشته و قطعاً وظایف آن را نباید وظایف مجمع تشخیص مصلحت دانست».

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام 15 نفر عضو دارد که شامل رییس مجمع، محسن رضایی، مرتضی نبوی،محمد جواد ایروانی، حسین مظفر، احمد وحیدی، مجید انصاری، غلامرضا مصباحی‌مقدم، مصطفی میرسلیم، علی آقامحمدی، احمد توکلی، محمد رضا باهنر، داود دانش‌جعفری، قربانعلی دری نجف‌آبادی، ابراهیم رییسی است.

214219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =