خبرگزاری ایانا نوشت: خالد آهوها معاون فرماندار ایرانشهر از اوضاع شهر ابراز نگرانی کرد. نگرانی اصلی او این است که «با فضایی که درباره ایرانشهر به وجود آمده دیگر هیچ سرمایه‌گذار یا کارآفرینی به اینجا نخواهد آمد. در واقع تمام تلاش‌های فعالان مدنی و مسئولان برای پیشرفت فرهنگی و امنیتی شهر دراین مدت نابود می‌شود.»

هنوز یک هفته از حرف‌های امام جمعه اهل سنت ایرانشهر درباره تجاوز به ۴۱ دختر در این شهر نمی‌گذرد. تب و تاب ادامه دارد و مسئولان یکی در میان درباره این موضوع اظهار نظر می‌کنند. عمده اظهارات درباره روند پیگیری پرونده متهمان است. با همه اینها نگرانی‌ها درباره بازگشت زندگی عادی به ایرانشهر آغاز شده است. هیچکس نمی‌داند «ایرانشهر» چقدر زمان نیاز دارد تا همان شهر سابق شود. خبرها ضد و نقض است. رسانه‌های محلی خبر از دستگیری افراد بیشتر در ارتباط با این پرونده داده‌اند اما منابع رسمی هنوز آن را تایید نمی‌کنند. روز گذشته مولوی عبدالحمید به قربانیان قوت قلب داد و از آنها خواست هر چه درباره تجاوز اتفاق افتاده را بدون ترس علنی کنند. با این حال برخی مسئولان و فعالان مدنی شهر می گویند بافت سنتی ایرانشهر و نگاه سنتی خانواده‌ها چیزی نیست که با این راحتی بتوان آن را از بین برد.

خالد آهوها معاون فرماندار ایرانشهر معتقد است این شهر از این اتفاق چند ضربه مهلک خورده، یکی اتفاق ناگواری که برای این دختران رخ داد و دیگری آسیب هویتی است که به شهر وارد شده «احتمالا ما برای مدت زیادی حضور پزشکان و افراد متخصص در ایرانشهر را از دست خواهیم داد، فقط این هم نیست. هیچکس نمی‌تواند تصورش را هم بکند که پس از این چه بر سر دختران ما خواهد ما. پس از این اتفاق آنها از آزادی‌های حداقلی هم محروم خواهند شد. خیابان‌های ایرانشهر پس از این حادثه زنان کمتری را به خود خواهد دید».

حق تحصیل ، کار و حضور در اجتماع چیزی نیست که زنان ایرانشهری به سادگی آن را به دست آورده باشند. آنها سال‌هاست برای داشتن هر کدام از این حقوق جنگیده‌اند و حالا به نظر می‌رسد همه این بافته‌ها در حال پنبه شدن است. آهوها در این‌باره می‌گوید: «شاید هیچکس این را با این صراحت به شما نگوید ولی ما نگران سر به نیست شدن دخترانی هستیم که ممکن است قربانی همین پرونده بوده باشند. احتمال این اتفاق از سوی خانواده‌های آنها وجود دارد. در این شرایط و در این بافت سنتی تنها راه برای دختری که مورد تعرض قرار گرفته این است که سکوت بسیاری از این دخترها ممکن است پس از مدتی خود کشی به دنبال داشته باشد».

معاون فرماندار ایرانشهر که به عنوان یکی از اهالی نگران آینده شهر است اینطور ادامه می‌‌دهد: اما واقعیت این است که اگر آموزش به درستی داده می‌شد ممکن بود هیچکدام از این اتفاقات گریبان‌گیرمان نشود.

ایرانشهر شهر کوچکی است با امکانات تفریحی حداقلی. تفریح اغلب مردها این است که شب‌ها در کوچه می‌نشینند و به خیابان خیره می‌شوند. زن‌ها اما در خانه می‌مانند. آهوها می گوید که در جلسات محرمانه بارها به برخی همکارانش درباره از بین بردن پاتوق های تفریحی رسمی مثل چایخانه‌ها و مکان‌هایی که امکان نظارت بر روی آنها وجود دارد هشدار داده.« واقعیت این است که هرچقدر فضای شهری رسمی را از جوانان بگیریم آنها به سمت پاتوق‌های خصوصی پیش می‌روند و این موضوع آسیب‌های زیادی دارد».

آهوها می‌گوید تنها راه نجات ایرانشهر از بحرانی که در آن گرفتار شده همبستگی مردم است« کنار هم باشیم. روحانیون، دانشگاهیان، مسئولان، فعالان مدنی و مردم دست به دست هم بدهیم و این فاجعه را مدیریت کنیم تا دیگر کسی قربانی نشود.»

۴۲ ۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    10 0
    از این خبر ناگوار بسیار متاثر شدم و برای دختران کشورم بسیار غمگین. خواهش میکنم مسببین این جنایت هولناک را به همه مردم ایران معرفی کنید. تا عدالت اجرا شود.