شهر شیراز ۱۲ موزه کم دارد

«خبرجنوب» نوشت: با این که در فارس 26 موزه تخصصی فعال است و عملیات اجرایی ساخت 5 موزه جدید هم در مراحل پایانی است اما به گفته سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس این استان ده ها موزه کم دارد که دست کم 12 موزه تخصصی باید در شیراز راه اندازی شود.

در سال های اخیر شاهد رونق موزه ها بودیم که این موضوع نشان از توجه مخاطبان و گردشگران به موزه ها و آثار تاریخی دارد به طوری که طبق آمار های ارایه شده در سال گذشته بیش از 3 میلیون نفر از موزه های فارس دیدن کردند و بی شک راه اندازی موزه های تخصصی می تواند تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری فارس داشته باشد.

موزه مهم ترین و تاثیر گذارترین سازمان و نهاد فرهنگی است که تا کنون بشر به آن دست یافته است. امروزه موزه داری به بسیاری از مولفه های دیگر دوران گذار طولانی را طی کرده و در نهایت به انسان و نیازهای همه جانبه او پرداخته است و به میزان تاثیر گذاری که در مخاطب و اجتماع دارد، موفقیت آن سنجیده می شود.

همچنین موزه وظیفه دارد در جهانی که دائماً متحول می شود نیروی درک همیشه جدیدی را در مورد اتصال بین گذشته و آینده پیدا کند .
در دنیای امروز موزه ها اهدافی فراتر از به نمایش درآوردن و یا نگهداری اشیای تاریخی را دنبال می کنند که می توان به آموزش، تحقیق و پژوهش و برگزاری نشستن های تخصصی پیرامون یک شیء نمایشگاهی در این اماکن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار «خبر جنوب» با این اوصاف و وجود 26 موزه تخصصی در استان فارس به اعتقاد کارشناسان تعدد و تنوع موزه ها باید در این استان افزایش یابد ونه تنها به عنوان جاذبه های مکمل گردشگری بلکه به عنوان محلی که ماندگاری گردشگران را دوچندان کند باید فعال شوند.در این رابطه مهدی نجفی سرپرست امور موزه ها اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بر لزوم ایجاد و راه اندازی موزه های تخصصی در این استان تاکید کرد و به خبرنگار ما گفت: باید به مقوله تعدد و تنوع موزه ها در این استان توجه شود تا شاهد رسیدن فارس به توسعه پایدار گردشگری باشیم .

وی با بیان این که تمامی شهرستان های فارس فرصت مناسبی برای ایجاد دو تا سه موزه تخصصی و خصوصی دارند اما تا کنون اقدامی موثر در این رابطه انجام نشده و جا دارد سرمایه گذاران حوزه فرهنگی و گردشگری در این مقوله سرمایه گذاری کنند. سرپرست امور موزه ها اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به این که فارس به موزه های تخصصی متعددی نیاز دارد افزود: با توجه به این که منطقه فارس همواره خاستگاه هنرها و آیین های خاصی بوده است و رخدادهای اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی مهمی هم در این منطقه اتفاق افتاده جا دارد که موزه های تخصصی مرتبط با این رخدادها در فارس ایجاد شود.

نجفی با بیان این که شهر شیراز همواره کانون این نوع اتفاقات بوده ودست کم بهرای به نمایش گذاشتن این اتفاقات به 12 موزه تخصصی نیاز داردگفت: به طور مثال در شیراز جای موزه هنرهای معاصر و مدرن همچنین موزه تاریخ معاصر خالی است و می توان به نبود موزه هایی چون صنایع دستی، خاتم، نگار گری اشاره کرد چرا که خاستگاه این هنرها شیراز است.

سرپرست امور موزه ها اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه این گفت و گو اضافه کرد: شیراز به موزه ادبیات، طب، مشروطه ، موسیقی، آیین ها و باور ها و همچنین معماری هم نیاز دارد زیرا در هریک از این موضوع ها صاحب سبک و پیشینه تاریخی است.

وی در تکمیل سخنانش گفت: شیراز نیازمند موزه ای به نام مشروطه است زیرا همان طور که در برخی از منابع و استناد تاریخی دیده می شود شروع این نهضت از شهر شیراز بوده است همچنین می توان به سابقه ساخت بیمارستان در این شهر اشاره کرد که قدمت 800 ساله دارد و می طلبد با ایجاد موزه ای نسل جدید و گردشگران را نسبت به این مقوله آشنا کرد.گفتنی است نخستین موزه ایران در سال 1295 خورشیدی به نام موزه ملی یا موزه معارف در یکی از اتاقهای بزرگ وزارت معارف که در سمت شمال مدرسه دارالفنون قرار داشت تشکیل شد که 270 اثر در آن نگهداری می شد و در سال 1304 خورشیدی اشیاء این موزه به تالار آیینه کاخ مسعودیه منتقل شد. ساخت موزه ایران باستان در سال 1314 خورشیدی آغاز و در سال 1316 خورشیدی رسماً گشایش یافت .

موزه پارس در شهر شیرازحدود 80 سال قبل به همت انجمن حفاظت از آثار ملی ایران به عنوان یکی از نخستین و کهن ترین موزه های شهرستان های کشور آغاز به کار کرد این عمارت (کلاه فرنگی) در سال ۱۳۱۶ به عنوان نخستین موزه کشور و با نمایش یک هزار و ۸۸ قلم شیء تاریخی راه اندازی شده و هم اینک در این موزه تخصصی بیش از ۲۰ هزار قلم شیء تاریخی وجود دارد.

موزه پارس در محور زندیه شیراز واقع شده و هم اینک به یکی از جاذبه های پرمخاطب گردشگری استان تبدیل شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =