تکمیل فاضلاب شیراز ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

«خبرجنوب» نوشت: داستان کاشت سبزی و سیفی جات آن هم با آب حاصل از فاضلاب شهری در شیراز قصه دنباله داری است که سالهاست به یکی از مباحث اصلی در حوزه بهداشتی شهر بدل شده؛ سبزی‌هایی با طعم فاضلاب که کام مردم شیراز را تلخ کرده و سلامت آنها را هدف گرفته است. موضوعی که به عنوان اولین دستور جلسه این هفته کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری نیز مطرح شد تا شاید حداقل راه چاره ای یا راهکاری برای جلوگیری از استفاده غیر مجاز فاضلاب و پساب آن جهت مصارف کشاورزی در نظر گرفته شود.

علی ناصری، عضو شورا شهر شیراز گفت: با نرخ ارز امروز برای ساخت 1200کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب باقی مانده شیراز به 800 تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که به گفته مدیر آبفا شیراز آنها توانایی دارند تا هر سال 300 کیلومتر از فاضلاب شهر را اجرا کنند، در این راستا یکی از مواردی که باید به آن توجه شود تکمیل ساخت تصفیه خانه شماره 2 و در کنار آن آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره 3 شهر است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: مردم حق دارند از سلامت میوه و محصولاتی که روزانه مصرف می‌کنند اطلاع داشته باشند و در امر سلامت همه باید خود را سهیم و مسئول بدانیم زیرا فرزندان این آب و خاک حق دارند در محیط سالم رشد کنند.

وی ادامه داد: به همین منظور چهلمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به بررسی استفاده‌ غیر مجاز پساب فاضلاب برای آبیاری زمین های کشاورزی واقع در شرق شیراز اختصاص یافت و در این کمیسیون مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی و جهادکشاورزی گزارش‌های مستند و معتبر نظارت بر سلامت در محصولات کشاورزی از مبادی فروش مثل سازمان میوه و تره‌بار را به کمیسیون ارائه دهند تا بتوانیم جوابگوی سئوالات مردم درباره وضعیت میوه و تره بار باشیم.

ناصری تصریح کرد: گزارش‌هایی که به ما رسیده نشان می دهد میزان مصرف سموم در میوه‌ها برای دفع آفات از استاندارد جهانی بالاتر است و باید با تشکیل کارگروهی متشکل از ارگانهای ذیربط با محوریت استانداری یا فرمانداری شرح وظایف هر ارگانی مشخص شود تا یک‌بار برای همیشه مشکل رفع و مردم با آرامش خاطر میوه و سبزیجات را مصرف کنند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت:امروز ما در اراضی پایین دست دو رودخانه خشک و چنار راهدار شاهد کشت سبزیجات و صفی جات با آب فاضلاب رها شده در این رودخانه ها هستیم وهمه دستگاهها در کنار هم برای رفع این مشکل تلاش خواهند کرد.

ناصری اظهار داشت:در همین ارتباط تصفیه خانه لوکال شهر صدرا تا مهرماه به بهره برداری و تصفیه خانه شماره دو شیراز نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد و مجوز تصفیه خانه لوکال قصردشت نیز اخذ شده است و در کنار آن چاه های جذبی نیز برای جذب روان آبها اجرا میشود و بدین صورت مشکل آبیاری اراضی کشاورزی قابل حل خواهد بود.

عضو دیگر این کمیسیون نیزبا اشاره به بوی نامطبوعی که در ورودی شرقی شیراز مشام را می آزارد گفت: ۹۰درصد بوی نامطبوع ورودی شهر شیراز به دلیل فاضلاب ۳ کارخانه نشاسته سازی است.

قاسم مقیمی با تاکید بر ساماندهی وضعیت فاضلاب این کارخانه‌ها واستفاده از پساب‌فاضلاب برای آبیاری درختان اظهار کرد:یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه ورود مستقیم و استفاده فاضلاب خام در انتهای بولوار آزادگان، انتهای بولوار شهید دستغیب و شهرک صنعتی است که در راستای حفظ سلامت مردم باید همه دست در دست هم دهیم ومشکل را رفع کنیم.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز دراین جلسه گفت: استفاده‌ی غیر مجاز پساب فاضلاب برای آبیاری اراضی زراعی و کشاورزی سلامتی مردم به مخاطره می‌اندازد و باید به پیشگیری از این مشکل توجه ویژه داشته باشیم.

سیروس پاک فطرت اظهار داشت:شورا، شهرداری و مدیران در ادوار گذشته عزم وتصمیم جدی برای رفع این مشکل نگرفته‌اند و جا داردشعبه ویژه رسیدگی این موضوع، از مدیرکل دادستانی شود.

پاک فطرت خواستارتشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات این حوزه با حضور فرمانداری و ارگانهای ذیربط وممنوعیت کامل استفاده از پسابهادر حوزه کشاورزی شد وافزود:همچنین جادار با توجه به کمبود آب، بر عدم کاشت چمن ونیز کشت سبزی‌هایی که به آب کمتری احتیاج دارند تاکید بیشتری شود و در کنار آن از ابیاری فضای سبز در ساعات گرم نیز جلو گیری شود.

مدیر گروه سلامت دانشکده علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه کشت سبزیجات با آبهای آلوده موضوع جدیدی نیست و بارها در این خصوص جلسه برگزار وبحث وگفت و گو شده است تصریح کرد : از مرحله صفر تا صد به دست آمدن محصول کشاورزی به عهده جهاد کشاورزی است و ماتنها به عنوان ناظر بر سلامت این محصولات هستیم این در حالی است که ۷۵ درصد اختیارات حوزه سلامت در حیطه کاری دانشکده علوم پزشکی نیست.

سیامک شمس گفت: دانشکده علوم پزشکی تا آنجا که امکان داشته در این زمینه کمک کرده است و این موضوع در کار گروهی مورد بررسی قرار گرفته و ما نیز پیشنهادات خود را ارایه نمودیم و در همان کار گروه مقرر شد تا کانال های روباز انتقال فاضلاب با بتن سرپوشیده شوند تا دسترسی به این آبها آسان نباشد و در این راستا شهرداری و شرکت آبفای شیراز باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

معاون اداره جهاد کشاورزی شیراز نیز در این جلسه با اشاره به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی جرم محسوب میشود تاکید کرد: آلوده کردن آب و یا استفاده از آب فاضلاب برای تولید محصولات کشاورزی نیز جرم و مجرمین نیز باید حبس شوند این در حالی است که سالهاست بخش زیادی از محصولات کشاورزی با آب فاضلاب تولید می‌شود، اما امروز این نوع تولیدات بسیار محدود و پنهانی شده است.

آرش طاهری گفت: متاسفانه جلساتی که در این ارتباط گرفته می شود نتیجه بخش نیست اما اگر استفاده از آب فاضلاب جرم است به محض مشاهده این جرم باید نیروی انتظامی مجرمین را دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل دهد.

ابراهیم حیدری رییس اداره محیط زیست شیراز نیز گفت: امسال تاکنون گزارشی مبنی بر کشت سبزیجات با آب فاضلاب دریافت نشده است واز سوی دیگر در گذشته سه کارخانه نشاسته سازی آب آلوده را به رودخانه وارد می کردند که هر سه کارخانه پلمپ شدند و بعد ار رفع مشکل مجددا بازگشایی شدند و هم اکنون مشکلی ندارند.

شهردار منطقه 7شیراز هم با اشاره به اینکه همه در خصوص برخورد با کاشت محصولات کشاورزی با فاضلاب وظیفه دارند ومشکلات این منطقه در این حوزه گفت:هیچکس نمی‌تواند بگوید نسبت به این مساله مستثنی است چرا که این محصولات در سفره همه استفاده می‌شود وما نمی‌توانیم بگویی که از کجا آمده اند.

مسعودی افزود: در حال حاضر مشکلات مربوط به بیماری ‌های پوستی در منطقه ما رو به افزایش است وهر روز بر مبتلایان به این بیماری‌ها افزوده می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =